Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Om man vill ha en "musikdator" men inte lägga ut 25000 kr på en utan bygga ihop den själv. Att man tex tar Frost ACM som de testar i Studio nr 3 -05 och kollar innehållet i den och "kopierar" det och bygger ihop den och, försöker "tweka" den, själv. Missar man nåt då?

Gör de något annat med datorn, nåt magiskt :rolleyes: eller?

*edit* P.S sökte innan jag startade denna tråd.

Redigerat av Bone
Annons
Postat

De är ju klart att du ska bygga ihop det själv.

Dom där företagen är bara ute efter att göra sej en liten hacka på folk som inte riktigt vågar eller förstår. Så..., har du lite kunskap om att sätta ihop en dator så gör det själv. Chansen att något bråkar är minimal. Skulle det ändå göra det så kan du ju bara gå tbx till affären och säga det, så får du en annan liknande produkt från en annan tillverkare (tänker på tex moderkort, etc).

Jaja, min mening iallafall.

Postat

De brukar ha speciella utvecklar-moderkort som inte finns i handeln, utan bara säljs till godkända företag. Det är möjligt att göra fler inställningar i BIOS på dessa kort och det är i princip det som är enda skillnaden mot vad du kan pilla ihop på egen hand. De brukar också testa igenom diverse komponenter och väljer förstås bara ut de som ger en helt stabil maskin - något man som privatperson har svårare att göra...

Du kan ju annars ta en liten titt på mitt recensionsforum, så finns det några fungerande konfigurationer att kolla igenom... :rolleyes:

Postat
De brukar ha speciella utvecklar-moderkort som inte finns i handeln...

Jasså? Är det verkligen så?

Tell me more. Jag är nyfiken.

:rolleyes:

Postat
De brukar ha speciella utvecklar-moderkort som inte finns i handeln...

Jasså? Är det verkligen så?

Tell me more. Jag är nyfiken.

🙂

Det finns inte så mycket mer att berätta, eftersom jag inte känner till precis vad som skiljer - men det går i alla fall att konfigurera kortplatser och IRQ fritt, så att man kan optimera på ett ännu bättre sätt än i standardmaskiner. Om det är hela kortet som är annorlunda eller om det bara är BIOS-versionen som är en specialare, vet jag inte heller...

Jag tror dock inte att det gör någon stor prestandaförbättring, men kanske en del i stabilitet...?

När jag jämförde min egen burk med de som fanns med i Studios test, så var det i alla fall ingen gigantisk skillnad i prestanda - så jag har tydligen lyckats få ihop det bra. :rolleyes:

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Det finns inga egentliga skillnader förutom den som Claes nämner, den största skillnaden är prislappen. Det som jag anser gör en färdigplockad dator dyr är "ihopplockarens" tro om att ingen annan kan göra hans jobb. Så, sätt ihop den själv!

Postat

Det ingår oftast riktigt kompetent support och en funktionsgaranti också - något man inte har så lätt att få om man bygger burken själv...

Det är något som kan göra rejäl skillnad om man har betalande kunder i sin studio, eller om man vill ha minimalt med krångel själv. Det beror på vad man prioriterar...

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Det beror på vad man prioriterar...

Ja, precis. Det handlar bara om det... Det är egentligen det enda riktiga svaret på din fråga. 😛

Postat
Det ingår oftast riktigt kompetent support och en funktionsgaranti också - något man inte har så lätt att få om man bygger burken själv...

Det är något som kan göra rejäl skillnad om man har betalande kunder i sin studio, eller om man vill ha minimalt med krångel själv. Det beror på vad man prioriterar...

Precis!

Jag tror att du lätt fixar att bygga ihop en dator själv. Visst, det kanske blir lite krångel och strul i början, men har du inte musikstudiokunder flåsar dig i nacken kan du säkert leva med det. Du kommer garanterat att lära dig göra inställningarna själv genom lite googlande.

Postat

Om du vill sätta ihop en egen dator kan du börja med att söka igenom forumet. Här finns flera trådar med diskussioner om lämpliga komponenter, tweaks etc...

Lycka till!

Postat

Framförallt så är det också så att de kan vara så att de innehåller möjlighet att koppla förbi en trasig komponent t.ex

Postat

Ok, tack för svaren.

Funderar allvarligt på att bygga ihop en själv. Har många polare som är säkra på sånt och som har lite koll på hur man tweakar den.

Det enda jag tänkte på var något jag hörde om jordningen (konstigt ord, men ni förstår) i musikdatorerna, så man undvek "brumm" som kunde uppstå. Visst borde det vara nåt man kan göra själv också?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.