Jump to content
Annons

Koppla in en synth i FL studio


EricLidstroem

Recommended Posts

Hej!

Jag har inhandlat lite studioprylar (följande):

Ljudkort E-MU 0404

Mixer Tapco (Mackie) 6-kanals mixer

En Yamaha CS2X (som jag har lånat/stulit;)) från brorsan.

Jag använder mig av FL Studio som sequencer (kanske inte det mest uppskattade programmet men jag gillar det).

Efterlite problem så funkar ljudkortet prima och jag tror att mixern fungerar som den ska också... Nu har jag två problem:

1. Jag får inget ljud från synthen. Jag har kopplat på följande vis:

*MIDI Out till Midi In på ljudkortet. Sedan Line Out till Line in 3/4 på mixern

(höger vänster är rätt kopplat).

Nu trode jag att man skulle höra de ljuden som man spelar på synthen ut i

lurarna eller högtalarna men det är stendött. Man måste väl inte ha en

sequencer igång för att man ska höra ljuden? Så som jag har kopplat det så är

det ju ungefär samma sak som att koppla utgångarna till stereon direkt? Man

tycker att det borde fungera...

2. Hur gör jag för att kunna använda midibankerna/ljuden från synthen (CS2X) i

FL Studio? Vet inte riktigt hur jag ska ställa in midiinställningarna för att få det

att funger som det ska. Just nu har jag windowsstandard midi ljudbank som det

ända som spelar midi. Denna ligger på port 0 i MIDI-settings rutan i FL studio.

Midi singnalen fungerar nog bra för synthen fungerar som en midi-controller just nu. Jag kan automatisera alla rattar sen kan jag spela in etc etc...

Jag har ingen sladd från midi out till midi in i synthen måste jag ha det?

Säkert många felkopplingar och dumma misstag här, men jag är tacksam för all form av hjälp jag kan få!

Det jag stör mig mest på är nästan att jag inte kan höra synthen! Jag tycker ju att jag har kopplat rätt, förmodligen är det nån knapp på mixern jag ska pilla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ingen sladd från midi out till midi in i synthen måste jag ha det?

Ja det måste du om FL ska skicka en signal till synten att spela. Om du nu har en slad från syntens MIDI out till midi in på emut så borde det funka det med...

Nu har jag ingen mixer men det ser ut som att det ska funka. Är det ljud i kortet då? Hoppar VU mätarna överhuvudtaget?

På mitt kort innan jag bytte gjorde dom aldrig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra med ljud i ljudkortet. Alltså när jag spelar en vanlig låt med samplingar och vsti:er i FL. Funar prima! Men när jag spelar nått på synthen så rör sig inte mätarna alls... Det ärju inget fel på synthen iallafall för det kommer ljud i om man har lurar pluggade direkt till synthen...

Mm jag trodde det skulle räcka med en midikabel från midi out till midi in på synthen så stod det i manualen till ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det  är bra med ljud i ljudkortet. Alltså när jag spelar en vanlig låt med samplingar och vsti:er i FL. Funar prima! Men när jag spelar nått på synthen så rör sig inte mätarna alls... Det ärju inget fel på synthen iallafall för det kommer ljud i om man har lurar pluggade direkt till synthen...

🙂

Hade exakt samma problem med min Poly-800 och FL... precis likadan't. Jag fick det aldrig ingångarna att funka. Tröttnade till sist och bytte till ett M-Audio 192.

Testat ingångarna med något annat instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
MIDI Out till Midi In på ljudkortet.

Med den här varianten får du möjlighet att, precis som du säger, använda din synth som en midi-controller. Inte mer än så.

Mm jag trodde det skulle räcka med en midikabel från midi out till midi in på synthen så stod det i manualen till ljudkortet...

Hur ska du ha det? Nyss hade du gjort tvärtom? Om du gör som du säger att det står i manualen skall det inte vara några problem. Se till så du är på rätt kanal osv osv.

Fred!

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du ha det? Nyss hade du gjort tvärtom? Om du gör som du säger att det står i manualen skall det inte vara några problem. Se till så du är på rätt kanal osv osv.

Jag ska kunna använda synthensljudbanker i FL Studio.... Problemet är att jag inte ens får ljud in i datorn... Om man kopplar in line out på synthen till line in på mixern så borde det låta ur högtalarna utan att man ens ska ha något program igång?! Eller är jag ute och cyklar där?!

Sen vill jag kunna lägga in en midi-kanal i FL studio och använda ljud från synthen!

Någon som har nått mer tipps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om du behöver en genomgång i den musikaffären du köpte programmet ifrån. Gå därför till din musikaffär, så hjälper dom dig reda ut begreppen mellan MIDI, audio, och in/utgångar. Ta med dig kvittot på programmet så att dom ser att du verkligen har köpt den där, så hjälper dom dig gärna med support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...