Jump to content
Annons

En till fråga om mikrofoner.


B@kon

Recommended Posts

Måste köpa en ny mic nu för min gamla är åt skogen totalt värdelös!

Har en Generis nu och den skramlar och tar upp relativt mycket ljud när jag spelar in, och jag är en sånn som har "lite av ett liv" och vill inte hänga upp 45 000 äggkartonger på väggarna för att få den perfekta dämpningen osv osv.

Så jag funderar på att köpa en dynamisk mic istället, tex; SM58 el. SM57.

Men frågan är om dom lämpar sig till inspelning i studio eller bara live.

Vet att SM57an är för uppmickning av instrument både i studio och live, men är lite osäker på SM58an?

Någon som har någon uppfattning om det här?

Ha det! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det är kanske sant jag vet inte, men var inte riktigt det jag menade.

undrade om det lämpar sig i studio, och med tanke på att jag ska använda min till både uppmickning och sång så vet jag inte vad jag ska ha för mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och 58 lämpar sig bra till trummor och elgitarr. Ska du tvunget ha en dynamisk sångmic, tycker jag inte alls om SM58, utan i så fall är Beta58 betydligt trevligare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm58 funkar fint att spela in sång med. Du kanske inte ska spela in den allra vackraste Celine Dion-balladen med den, men i lite skitigare sammanhang kan den passa bra mycket bättre än många dyra stormembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in skivor med SM57:an på sång när vi valde framför en kondensator. Den hade helt enkelt ett bättre sound för just den produktionen. Det är dessutom många stora namn som har gjort detsamma..... Läste bl.a. nån artickel om Alar Surna och Marie Fredricksson som använde 57:an. Däremot inte sagt at den alltid är att föredra. Du får helt enkelt prova!

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att Rammsteins sångare använde en SM57:a som han la mot struphuvudet för att göra nån sjuk röst på senaste plattan. Men det är kanske inte direkt nått att jämföra med.. dock så använder ALLA SM57 till nånting.. kanske inte just till sång i studio men.. (vilket iofs var frågan, så nu avslutar jag detta inlägget..)

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sålde en hög med SM57 och SM58 (ca 5-6st av varje om jag kommer ihåg rätt...) för läääänge sedan, när vi lade ner bandet och jag därför inte tyckte att det var någon mening att ha dem kvar. Jag har aldrig gillat dem till sång (men till mycket annat fungerar de utmärkt), så på den gamla goda tiden 😱 körde vi några AKG-micar till sången i stället - som så småningom blev ersatta av Milab LC-25, som gav ett riktigt lyft - både på scen och i studion. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer bara fram till en sak jag;

man måste prova själv, alla säger ju och tycker/tänker olika ändå.

Men det verkar som att det är många här som tycker att sm57an är dålig till att spela in sång med, ni kan inte försöka förklara det lite bättre, varför den är dålig, och inte bara säga att den är dålig? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer bara fram till en sak jag;

man måste prova själv, alla säger ju och tycker/tänker olika ändå.

Men det verkar som att det är många här som tycker att sm57an är dålig till att spela in sång med, ni kan inte försöka förklara det lite bättre, varför den är dålig, och inte bara säga att den är dålig? 😆

Enkelt. Jag tycker inte att ljudet är tillräckligt bra för att återge sången snyggt.

Förmodligen finns det folk som tycker det, men inte jag...

Shure själva listar dem under "performance microphones" - och inte under "recording microphones" - även om det inte är något att direkt bry sig om eftersom man kan använda dem där man själv känner för det - men det indikerar vad tillverkarens intensioner har varit...

SM57

SM58

Link to comment
Dela på andra sajter

ni kan inte försöka förklara det lite bättre, varför den är dålig, och inte bara säga att den är dålig?

Nackdelar: Låter lite täppt i näsan, svårt att få helt 'öppen'. Basregistret är lite diffust.

Fördelar: Har 'attityd'. Bra mickval om man man tänker sig drastisk EQ vid mix (typ telefonröst).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske tillägga att jag tidigare nämnde Beta 58 som ett trevligare alternativ för sång.

Förklaringen kan man kanske hitta i frekvensgången. Betan går lite, lite högre upp - och har inte lika krokig frekvensgång som SM58. Jag brukar dock inte gå efter kurvor, utan efter öronen - och de säger nej till SM57/58, men åtminstone ett nja med övervikt åt ja till Beta58... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det där med att prova?

Hur ska jag kunna prova mig fram till en bra mic?

Kan väl knappast gå in på affären och fråga om jag får låna med mig en 10 st hem å testa ljudet på mina inspelningar, och jag känner inte för att ställa mig inne i en affär och sjunga, och läre inte få ut mycket av det heller.

joachime sa något om att SM57/58 låter som att man är täppt i näsan?

Då bör inte det vara någon mick för mig, för jag tycker att jag låter lite väl hes när jag sjunger, beror nog lite på att jag har dålig mic nu men största delen är väl jag själv. Bör jag inte skaffa en SM57a då?

Iofs så spelar det ingen roll om jag köper en, för den lär väl vara ruggigt bra till uppmickning har jag hört, och en sånn mic behöver jag också, och det är ju knappast några pengar det handlar om 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Daniel Lanois och Brian Eno tryckte en SM 58 under snoken på Bono när "The Unforgettable Fire" spelades in. De ville ha fram lite mer attityd och skitighet i hans röst. De eq:ade rejält och komprimerade sången hårt för att få med andningsljud etc. Visst låter det speciellt men jag tycker att sångljudet är väldigt skönt på den plattan. I och för sig har de skitat ner ljudbilden överhuvudtaget och det kanske är därför det funkar. "Pride (In The Name Of Love)" och "BAD" är exempel på två låtar från denna skiva.

Sen har ett antal tekniker vi haft live pratat sig varma för denna lösning: BETA 58 på leadsångare och BETA 57 på kören. BETA 57 skall vara lite mer transparent än 58:an. Resultatet skall bli att, ihop med adekvat komprimering, skall man kunna trycka på mer volym på körerna utan att de konkurrerar ut leadsångaren. Har inte själv haft möjlighet att kontrollera detta då jag stått på scen men teknikerna verkade nöjda! Ja, jag vet att det handlar om studio nu men "transparensen" borde ju märkas även i detta sammanhang om det nu stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

-k9- jag ska avända micken till att sjunga så klart 🙂 '

Sen så tänkte jag micka upp förstärkarna med den.

Vet att det är massa tjafs om att det är olika karaktärer på mickara och att vissa mickar passar till olika röster, men jag kan inte precis placera min röst i någon kategori. Men sjunga ska jag iaf 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller sång, så kan du lyssna på ljudexempel på en drös med micar, på min testsite - om du inte redan har gjort det... 😕

Jag är på gång och gör nya testinspelningar under denna veckan (och eventuellt nästa, om tiden inte räcker till...), så snart kommer det upp ett gäng nya micar att lyssna på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...