Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har precis fått mig en bra genomgång och lektion i truminspelning och har då även insett vad jag tidigare gjort fel samt värdet av att faserna ligger rätt och hur man ser till att detta uppnås.

Mitt problem är dock bara att jag sitter med en Behringer MX8000 som saknar knapp för att fasvända en kanal.

Visst kan jag fasvända när jag väl fått in signalen i datorn men jag skulle helst vilja fasvända innan signalen når min mixer (som jag använder som mikförstärkare). Än så länge har jag tre varianter, men det är ingen av dessa som jag direkt gillar:

1) En ny mixer/En bättre 8-kanalig mikförstärkare. Det vore såklart ett härligt alternativ, men plånboken tillåter inte det just nu så en sån lösning är tyvärr inte möjlig.

2) Köpa shure's fasomkopplare. Kostar c:a 50$ styck och då kan jag lika gärna köra på variant tre som jag kommer till nu.

3) Löda om och vända 6-8st korta miksladdar och skarva med. Detta är det alternativ som jag fundera på nu, men det jag inte gillar med detta är att det inte går att snabbt switcha mellan fasvänt och icke-fasvänt. Jag skulle gärna vilja kunna göra detta för att snabbt se hur ljudbilden förändras när jag vänder en mick för att hitta det bästa läget.

Så min fråga till er alla är nu. Har någon en bra idé på hur jag skulle kunna lösa detta? En XLR-patch/Insert på mixern kanske vore en lösning, men jag har inte hittat någon XLR-patch någonstans för ett rimligt pris. Så alla idéer och tips ni har e jättevälkomna!

Annons
Posted

Det där ser intressant ut. Jag glömde skriva den varianten då jag funderade på om man kunde löda fast någon form av switch på miksladden för att vända på 2an och 3an och då helt enkelt göra egna switchade skarvsladdar.

Dock vilken switch det skulle vara har jag ingen aning om.

Ska man leta på ELFA så måste man ju veta exakt vad man är ute efter annars blir det lite knepigt. Är det där någon specifik switch som du vet vart man kan få tag på? Om inte, har någon nån aning?

Posted (edited)
Det där ser intressant ut. Jag glömde skriva den varianten då jag funderade på om man kunde löda fast någon form av switch på miksladden för att vända på 2an och 3an och då helt enkelt göra egna switchade skarvsladdar.

Dock vilken switch det skulle vara har jag ingen aning om.

Ska man leta på ELFA så måste man ju veta exakt vad man är ute efter annars blir det lite knepigt. Är det där någon specifik switch som du vet vart man kan få tag på? Om inte, har någon nån aning?

Du behöver ingen omkopplare till detta!

Ta en kort mikkabel och vänd på faserna vid ena kontakten.....vips så har du en fasvänd signal. Om du sen inte vill ha en fasvänd signal så tar du bara bort den korta kabeln. Krångligare än så behöver det inte vara!

Men att fasvända i datorn är väl ganska ultimat tycker jag om det inte finnes någon fasknapp.

EDIT: oops, var lite snabb med o svara. Såg att du hade det förslaget på punkt 3....sorry! Jag använde dock denna teknik mycket förr men behövde bara en sådan kabel som jag använde vid inspelning.

Edited by Fredster
Posted

är inte det smidigaste att fasvända i datorn? När du lyssnar alltså. Bl.a Waves "Q" (EQ-plugIns) serie har ju denna funktion. Med ett musklick vänder du fasen. Snabbt och enkelt.

Annars verkar ju switchen vara ett bra alternativ.

/E

Guest MrPhil
Posted

Ja, i ditt läge, använd datorn.

Guest Mr Underhill
Posted

ELFA! Fast helt billigt blir det ju inte i alla fall

Om du ska göra det bygg fast brytarna i en apparatdosa (plastlåda) samt chassi-XLR annars drar du sönder skiten efter några gånger.

Learning by doing 😳 - gäller undertecknad!

Förlag:

Chassidon hylskontakt Neutric 45,80 :- st Art nr 42-330-03

XLR kontakt rak stift 38,40 :- st Art nr 42-328-07

Strömställare skjutvariant 2 pol 2 lägen 4,80 :- st Art nr 35-111-10

Låda 120 x 65 x 40 48.30:- Art nr 50-194-35

Plus lite kabel

Hade lite dötid vet inte om det är ngn hjälp....

Lycka till!

Mr U