Jump to content
Annons

Kort utbildning i studiomonitorer?


AstReam

Recommended Posts

Hej

jag skulle vara mkt glad över att få lite hjälp angående köp av studiomonitorer.

Har sökt men inte funnit riktigt de svar jag velat ha.

Frågorna är:

Vad är skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer? Vad är bäst till vad?

Behöver man köpa en förstärkare och vad fyller den för funktion? Räcker det inte med bara högtalarna/monitorerna?

Vad finns det för tips till den fattige? ( läste något om budgetklassiker som Alesis M1 och Tannoy Reveal)

Bör man även ha ett slutsteg till detta? Hur fungerar det och vad ska jag kolla på för modeller?

Hoppas att någon orkar beta av några av mina funderingar iaf 😳 självklart vill jag ha det så billigt som möjligt men ändå få det att låta så brasom möjligt. som alltid 🙂

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

jag skulle vara mkt glad över att få lite hjälp angående köp av studiomonitorer.

Har sökt men inte funnit riktigt de svar jag velat ha.

Frågorna är:

Vad är skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer? Vad är bäst till vad?

Behöver man köpa en förstärkare och vad fyller den för funktion? Räcker det inte med bara högtalarna/monitorerna?

Vad finns det för tips till den fattige? ( läste något om budgetklassiker som Alesis M1 och Tannoy Reveal)

Bör man även ha ett slutsteg till detta? Hur fungerar det och vad ska jag kolla på för modeller?

Hoppas att någon orkar beta av några av mina funderingar iaf 😳 självklart vill jag ha det så billigt som möjligt men ändå få det att låta så brasom möjligt. som alltid  🙂

tack på förhand

Ja det är inte lätt i början 😲

ska försöka reda ut begreppen.

Aktiva monitorer:

Förstärkaren är inbyggd i högtalarlådan. Med andra ord slipper du slutsteg separat.

De aktiva högtalarna är dyrare eftersom det just är inbyggd förstärkare som är optimerad för högtalarens koner. Aktiva är att föredra om man vill ah det så enkelt som möjligt eftersom det enda du kopplar är en strömkabel till varje högtalare sen är det klart.

Passiva monitorer:

Kräver slutsteg och är bara högtalare i en låda utan förstärkare.

Kan köpas om du redan har ett slutsteg hemma som du ändå inte använder och som passar till högtalarna. Dock är det svårt att veta exakt vilka man ska välja eftersom även slutstegen kan färga ljudet.

När det gäller billiga monitorer med bra ljud så kan jag faktiskt sälja mina aktiva (du behöver alltså inte köpa slutsteg) Behringer Truth 2031A för endast 2800:- för ett par (kostar 3800:- nya). Har nämligen köpt ett par nya idag faktiskt 😆

Skicka iväg ett PM om du är intresserad 🙂

Hoppas detta gav några svar iaf.

Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

ooops 🙂 tack jazzman! kanske skulle letat lite noggrannare 😳

micke: tack så mkt för hjälpen!

det skulle säkert vara jättefint. tänkte dock kolla runt lite först, men utesluter ingenting. är ju helt obevandrad ännu.

jag läste något om att de passiva kunde låta bättre. men då borde det ju hänga på vilket slutsteg o sådant man har?

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det förresten en liknande kontrollpanel på aktiva monitorer som det finns på slutstegen?

Finns oftast en "gainkontroll" på baksidan av de aktiva monitorerna.

Så antingen så styr du lyssningen via ditt mixerbord eller vid en extern volymkontroll.

Själv använder jag Samson C-control och det funkar skitsmidigt och man "slipper" mixerbord. Kostar ny 1695:-

Link to comment
Dela på andra sajter

okej! men känns det inte som att man tappar mycket av kontrollen som man får med ett slutsteg? förstår du hur jag menar?

nu börjar du närma dig ditt 1000:e inlägg lavrell 😳

hehe, jag är nära nu 🙂

Slutsteget i den aktiva monitor står ju alltid i samma läge och med Samsom C-control ändrar jag bara volymen i högtalarna, inte hur mycket effekt.

Men ja, vill du hellre ha ett stort slutsteg som står och blir varmt och tar plats eller en liten volymkontroll som även ger dig talkback samt möjlighet att koppla ihop flera olika högtalarsystem så kan du göra på de sättet 😲 jag tycker dock detta är mycket smidigare 😆

har planer på att köpa ett Motu 896 HD så jag helt slipper mixerbord och då är det skönt att kunna styra lyssningen via en separat kontroll.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket vill du lägga ner på monitorerna? Kan väldigt varmt rekommendera Phonic p5a, många tycker även att Tapco s5 låter bra. Dom kostar ca 4000:- paret.

På phonicarna finns lite inställningar på baksidan. Förutom en gainkontroll kan du även ställa in diskant och basomfång för att anpassa ljudet till rummet.. Men eftersom slutsteget i aktiva monitorer oftast är anpassade för just dom högtalarna så kanske man inte behöver ha så många kontrollpaneler? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiva monitorer:

Förstärkaren är inbyggd i högtalarlådan. Med andra ord slipper du slutsteg separat.

De aktiva högtalarna är dyrare eftersom det just är inbyggd förstärkare som är optimerad för högtalarens koner. Aktiva är att föredra om man vill ah det så enkelt som möjligt eftersom det enda du kopplar är en strömkabel till varje högtalare sen är det klart.

Passiva monitorer:

Kräver slutsteg och är bara högtalare i en låda utan förstärkare.

Kan köpas om du redan har ett slutsteg hemma som du ändå inte använder och som passar till högtalarna. Dock är det svårt att veta exakt vilka man ska välja eftersom även slutstegen kan färga ljudet.

Ska kanske utveckla det där med aktiva monitorer lite till... 😄

Det finns två huvudtyper av aktiva monitorer.

"Powered" på utrikiska, är monitorer som har passivt delningsfilter (alltså precis samma filter som en passiv monitor), men slutsteget sitter inbyggt i högtalaren - eller i en av högtalarna.

"Active", är monitorer som har elektroniskt delningsfilter och separata inbyggda slutsteg för varje högtalarelement.

Sedan finns det andra varianter, där man har slutsteget och det elektroniska filtret externt i rack, men det säljs bara ihop som ett aktivt system.

Det finns också aktiva system som har passiv delning och slutsteget utanför - men eftersom det säljs som ett system, betecknas det ändå som "aktivt".

En sak som kan vara viktig i sammanhanget, är att billigare aktiva monitorer ofta har förhållandevis dåliga elektroniska filter och slutsteg - och i sådana lägen kan det faktiskt bli betydligt bättre med en motsvarande passiv monitor om man redan har ett hyfsat slutsteg tillgängligt...

It's a jungle out there... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzman: är det dessa?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597

phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen läste jag, men man kanske inte borde lita på alla test? någon som vet nåt om behringer truth B2030A?

Tack claes och jazzman för hjälpen!

<*host host*>

tänkte bara påminna dig om att du får mina 2031A för 2800:- medans 2030A kostar 3000:- nya :rolleyes:😄

</*host host*>

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Problemet är bara det att hyffsat bra aktiva monitorer blivit så billiga att en hyffsat bra extern förstärkare kostar nästan lika mycket eller mer...

... fast detta kanske bara är ett "problem" för en hifinörd som jag :rolleyes:!

Billiga 5"-monitorer som jag lyssnat på och som enligt mig är helt okej är: Tapco S5, M-Audio BX5, Event TR5 men det finns säkert fler!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

lavrell: jag läste testet som i studio angående monitorer och såg att dessa truth b2030a fick bra omdöme. de 2031a är de en nyare modell? snäppet vassare ändå kanske? :rolleyes: har absolut inte glömt bort att du säljer dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

2031A har ett 8 ¾-tums bas/mid-högtalarelement medan 2030A har ett 6 ¾-tums bas/mid-högtalarelement! 2031A har även

kraftigare inbyggda förstärkare med 150 + 75W medan 2030A har 75 + 35W, kan finnas ytterligare skillnader(?) men mer än jag vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är bara det att hyffsat bra aktiva monitorer blivit så billiga att en hyffsat bra extern förstärkare kostar nästan lika mycket eller mer...

... fast detta kanske bara är ett "problem" för en hifinörd som jag :rolleyes:!

Visst har hyfsade aktiva monitorer åkt ner i pris - men det är just det jag pratade om - och ser som ett problem... I många lägen kan man faktiskt få bättre resultat med ett par passiva monitorer tillsammans med en ganska ordinär stereoförstärkare, eftersom de billiga monitorerna oftast har förstärkare och filter där man har tummat på kvaliteten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzman: är det dessa?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597

phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen läste jag, men man kanske inte borde lita på alla test? någon som vet nåt om behringer truth B2030A?

Tack claes och jazzman för hjälpen!

Nej, du hittade ett par Tapco S5 😉

Om jag vore du skulle jag nog ta o kolla lite på testet som var i Studio, 10 - 2004.

Där hade de ett monitor test, och de tre som fick bäst omdömme var: Event TR-5, Genelec 8030A & Behringer Truth B2030A. TR-5, kostar ungefär 4500-5000/paret. 8030A, kostar ca 10000:-

Behringer Truth B2030A däremot, kostar endast 2.995:- nu på musikbörsen, och de fick nästan lika höga poäng i testet som Genelec:arna fick. 😄

Om jag fick välja på ett par monitorer för 3000:- skulle jag garanterat gå o lyssna på dem innan jag gjorde något annat.

Lycka till med ditt köp!

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack viktor the big one!

jag sökte på de två monitorerna jazzmnan tipsade om. de tapco hittade jag inget test på men däremot såg jag att macotreket sålde dem, så därför lade jag upp länken 😉 men de phonic p5a blev ju lite smutskastade i studiotestet.

precis som du säger blev jag sugen på de behringer truth b2030a efter att ha läst testet, men min vän lavrell här på forumet erbjöd sig ju att sälja sina behringer truth 2031a för strax under 3000. känns rätt hett isf va?

Link to comment
Dela på andra sajter

aah, det låter ju finfint! jag börjar bli sugen på dina monitorer nu lavrell! 🙂

bara att höra av dig 😠 jag paxar dom till dig än sålänge om jag får mail från vendolin på dom (la ut dom igår)

Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jupp, 1st par Event på Estrad! (Jag hade brunt hår med rakat i nacken och satt o slog på RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara på igen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jupp, 1st par Event på Estrad! (Jag hade brunt hår med rakat i nacken och satt o slog på RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara på igen?)

Det stämmer ju bra :rolleyes:

Då tror jag jag vet vem du va 😄

Viktor den store: Jag säljer dom för jag hittade ett par bättre till ett skitbra pris 😉 så därför säljer jag dom, annars skulle jag ju ha dom kvar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN, AstReam!!

Om vi tar Phonic P5a som exempel..

Studios recensenter gillade inte phonicarna, i musikermagasinet fick dom tvärtom väldigt bra omdömme.

Det är precis som med musiksmak eller sushi, alla tycker olika. Och alla lyssnar olika. Det bästa är därför om du kan ta dej till nån affär och lyssna själv. Det avgjorde iaf mitt val av monitorer, har ett par phonicar och är grymt nöjd..

Jag jämförde phonic och tapco. Tyckte att phonic kändes mycket mer öppna och detaljrika jämfört med tapco som fick högsta betyg i Studio för ett tag sen. Musikgenre spelar också roll, så ta med dej en skiva med musik som du lyssnar på och kan. Hitta nån tid med lite folk i affärn och lyssna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Studios test visar definitivt hur personligt valet av lyssning kan vara. ADAM P11A fick ett förvånansvärt dåligt betyg - medan alla andra tidningstester runt om i världen, där P11A har varit med har gett dem väldigt gott betyg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ni vad? jag tror jag följer rådet att åka o lyssna själv, alla kommer med olika tips på så mkt bra grejer att det inte känns värt att chansa! Jag smyger inte med att jag är en riktig färsking i området och att det lilla jag läst i studio har varit mitt riktmärke än så länge 🙂 nu får man ju hoppas att musikbörsen har några monitorer av de märken vi pratat om. Har lite dåligt med andra affärer i det området jag kommer från. Hur är synen på musikbörsen? var brukar ni handla era grejor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...