Jump to content
Annons

Stämma en synth?


zkitz

Recommended Posts

Hej, jag undrar om det går att stämma om en synth, högtalar klaviatur. Jag har en CASIO HT-3000 vilket är en mkt gammal modell. Den har blirit ostämd genom åren på något konstigt sätt? Går det att ändra värdet eller finetuna, liksom generellt på alla dylika synthar? Tack för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går ofta att stämma synthar, men kanske inte alla. Det beror lite på hur ljuden genereras... Och det var lite svårt att hitta info om just din modell.

Men vad menar du med "ostämd"? Håller den inte rätt "tonläge" så att det inte går att spela tillsammans med andra instrument, eller är tonerna sinsimellan ostämda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den håller _ICKE_ samma tonläge som de andra instrumenten... detta handlar inte om flera tonarter högre / lägre .. utan det går helt enkelt inte att spela.. med någon annan låt, det går att höra, och det kanske låter bra i en helt musik okunnig människas öron som är tondöv men inte i mina kompisars och mina iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den håller _ICKE_ samma tonläge som de andra instrumenten... detta handlar inte om flera tonarter högre / lägre .. utan det går helt enkelt inte att spela.. med någon annan låt, det går att höra, och det kanske låter bra i en helt musik okunnig människas öron som är tondöv men inte i mina kompisars och mina iaf..

Ok, då är det bara som MusicGene säger att kolla i manual om det står nåt om Finetune nånstans...

Eftersom det är en gammal apparat så lär det ju gissningsvis va dolt i nån meny nånstans. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Den är alltså, gammal 😄 men jag måste försöka hitta någon pdf manual någonstans på nätet.. Finns en knapp som heter "data" och antagligen om man håller sig inom någon speciell oktav och vrider på tempo "hjulet" så händer nåt. Bara hypotes ;S

Men jag tänkte också om casio hade någon gemensam "kod" för och finetuna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Nyfiken som jag är så var jag ju bara tvungen att klicka på länken och kolla vad det är för nån synth vi snackar om...

Du hittar vad du söker på sid 9 i manualen (sid 5 i PDFen). Inte nån knappkombination eller meny, utan helt enkelt en liten ratt på baksidan... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Android! Om du skulle varit här så skulle du fått ett PA rigg, eller.. kanske bjudit dig på en mazarin och en kaffe :]

Tänk så fort jag fick svar?

EDIT: kör ju med en evolution e-keys49e .. usb etc, men har ju kört med denna innan. Kan också vara skapligt kul och bara improvisera, sola till låtar o sånt :] så man vill ju rätt gjärna ha en välstämd 80's synth!

Demo knappen är oersättlig... helt underbar helt enkelt

Redigerat av zkitz
Link to comment
Dela på andra sajter

Attans.. jag skulle också vilja ha en HT-3000. Övergår mitt förstånd hur Casio kunde släppa den ena galet innovativa synten efter den andra, och sen bara sluta tvärt med allt och övergå till att göra hemska samplingskeyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...