Jump to content
Annons

Tore Jarlo - So good


Funkar låten?  

15 röster

  1. 1. Funkar låten?

    • 5. Den är grym!
      2
    • 4. Den är bra.
      4
    • 3. Den är okej...
      4
    • 2. Den är inte så bra.
      1
    • 1. Den är inte bra nånstans!
      0


Recommended Posts

Annons

Hej!

Idèn är rätt och det låter rätt bra, basen är bra (nån sorts Full Intention vibb över den), även beatsen är bra av det jag hör i dom kassa lurarna.

Jag hade nog kastat in lite shakers o dyligt för att göra den mer livlig, sen har den en förmåga att dö ut lite efter hon slutat sjunga och där kan man ju hitta på något trevligt kanske.. Sen har vi den där guran! Den är lite för mycket för ett dansgolv om det är målet, testa nått sjysst lead-ljud där istället, eller mer akustisk sound på gitarren om du vill ha min åsikt.

Som vanligt säger jag inget om mixen (fel soundsystem på jobbet så att säga)!

Antevante

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Idèn är rätt och det låter rätt bra, basen är bra (nån sorts Full Intention vibb över den), även beatsen är bra av det jag hör i dom kassa lurarna.

Jag hade nog kastat in lite shakers o dyligt för att göra den mer livlig, sen har den en förmåga att dö ut lite efter hon slutat sjunga och där kan man ju hitta på något trevligt kanske.. Sen har vi den där guran! Den är lite för mycket för ett dansgolv om det är målet, testa nått sjysst lead-ljud där istället, eller mer akustisk sound på gitarren om du vill ha min åsikt.

Som vanligt säger jag inget om mixen (fel soundsystem på jobbet så att säga)!

Antevante

Att den dör när hon slutar sjunga, menar du när "b-partiet" kommer in (med stråkarna)? Eller menar du bara allmänt att det låter tomt när hon är tyst?

Och vilken gitarr syftade du på? Funk-kompet eller distade solot?

Tack för feedback 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt min bit av kakan så min åsikt kanske inte spelar så stor roll men jag tyckte att det var ett skönt groove och bra ljud.

Allas åsikter spelar roll! Tack för att du tog dig tid att lyssna och kommentera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den dör när hon slutar sjunga, menar du när "b-partiet" kommer in (med stråkarna)? Eller menar du bara allmänt att det låter tomt när hon är tyst?

Och vilken gitarr syftade du på? Funk-kompet eller distade solot?

Tack för feedback 🙂

Det var solot jag menade, funk-kompet är nice! Jag vet inte vad du har att använda dig av i vokalväg men när jag tycker det "dör ut" menar jag att man är beredd på kanske några körer eller liknande och då dör det ut lite när bra stråkarna och rhodes kommer. Svårt att förklara, men har du ingen "vers" i vokalen kanske du vår mecka till något i dom första "b-partierna" där du inte har dist-solot. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var solot jag menade, funk-kompet är nice! Jag vet inte vad du har att använda dig av i vokalväg men när jag tycker det "dör ut" menar jag att man är beredd på kanske några körer eller liknande och då dör det ut lite när bra stråkarna och rhodes kommer. Svårt att förklara, men har du ingen "vers" i vokalen kanske du vår mecka till något i dom första "b-partierna" där du inte har dist-solot. 🙂

Okej, då förstår jag. Jo, jag funderade på om jag kanske skulle ha nått lead-ljud i b-partiet som "svarar" sången. Kan det vara något kanske? Jag har ganska mycket vocals att jobba med, men jag gillar idén med att bara ha sång på refrängen (eller ja, a-partiet).

Dock tycker jag att disten funkar bra till solot, men det kanske jag är ensam om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

låter bra.

snygga trummor.

du kanske skulle byta ut gitarr-solot mot ett jammigt rhodes-solo.

men ändå ha kvar elgitarren efter solot. ok? 😉

Gah, ett jammigt rhodes-solo hade jag ju i min förra house-låt. Vill ju vara lite omväxlande 😏

Jag gillar solot som det är, men jag kanske ska pröva att lägga på nåt annat och se hur det låter. Har fått ganska blandad kritik när det gäller det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tore! Hörde att du var på countryklubb i helgen. 😉

Har lyssnat och håller med Dedacia, snygga trummor (som pumpar bra). Men jag tycker övriga ljud (bas, gitarr, klaviatur och sång) trängs onödigt mycket i samma frekvensområde. I relation till trummorna låter sången och gitarren instängda. Pröva att jobba mer med EQ och ge plats för vart och ett av grundljuden.

Skön murrig fuzz på sologitarren. Men den kändes lite tunn och platt. Kanske kunde du ta bort den övre toppen och lägga ett litet rum på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tore! Hörde att du var på countryklubb i helgen. 😆

Har lyssnat och håller med Dedacia, snygga trummor (som pumpar bra). Men jag tycker övriga ljud (bas, gitarr, klaviatur och sång) trängs onödigt mycket i samma frekvensområde. I relation till trummorna låter sången och gitarren instängda. Pröva att jobba mer med EQ och ge plats för vart och ett av grundljuden.

Skön murrig fuzz på sologitarren. Men den kändes lite tunn och platt. Kanske kunde du ta bort den övre toppen och lägga ett litet rum på den.

Öh, vafan? Vem är du och hur vet du vad jag gjorde i helgen? 😏

Det där med instängdheten kan nog bero på att jag fixade till en loop i cubase som jag la på effekter och filter (det är den loopen som hörs vid breaket i början där trummorna slutar). Sen har jag den loopen i bakgrunden på sång-delarna. Kanske ska plocka ur de enskilda instrumenten ur loopen och lägga till dem på separata spår...?

Vad menar du med att lägga till rum på sologitarren? Har ganska nyligen lärt mig hur det funkar med EQ och har inte stenkoll på alla uttryck 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, vafan? Vem är du och hur vet du vad jag gjorde i helgen?

Ställ hellre frågan om du själv vet vad du gjorde i helgen. Jag hade "Billy the Kid"-outfit och stötte på dig i kön till toaletterna. 😉

Eller så känner du någon som känner mig... 😏

Vad menar du med att lägga till rum på sologitarren?

Jo, jag tänkte på att den låg platt i ljudbilden. Så ett kort reverb (brukar finnas presets i reverb-pluggarna som heter 'small room', 'guitar room' eller liknande) för att få känslan av att gitarren spelar i ett rum snarare än att den är lajnad rakt in i mixerbordet kan få den att hamna på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, vafan? Vem är du och hur vet du vad jag gjorde i helgen?

Ställ hellre frågan om du själv vet vad du gjorde i helgen. Jag hade "Billy the Kid"-outfit och stötte på dig i kön till toaletterna. 😉

Eller så känner du någon som känner mig... 😏

Vad menar du med att lägga till rum på sologitarren?

Jo, jag tänkte på att den låg platt i ljudbilden. Så ett kort reverb (brukar finnas presets i reverb-pluggarna som heter 'small room', 'guitar room' eller liknande) för att få känslan av att gitarren spelar i ett rum snarare än att den är lajnad rakt in i mixerbordet kan få den att hamna på plats.

Ah, nu fattar jag. Jag trodde du fortfarande var inne på EQn så jag förstod inte att du menade rum som i... Ja... Rum 😆

Men jag har för mig att jag la på reverb på gitarren. Ska kolla upp det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nu fattar jag. Jag trodde du fortfarande var inne på EQn så jag förstod inte att du menade rum som i... Ja... Rum 😉

Det var nog jag som blandade äpplen och päron i samma mening. Inte helt lätt att hänga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Tvärtemot tidigare kommentarer så tycker jag att mixen är rätt bra o tydlig.

Trummorna, basen och svänget påminner om Deaf Punk tycker jag.

Gitarrsolot tar kanske en aning för mycket plats i mixen för ett dansgolv men det passar ju mycket bra i en lounge. Det kommer i alla fall att få mig att le och smådansa i bilköerna imorgon bitti!!

Bra intro o outro för djing!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Tvärtemot tidigare kommentarer så tycker jag att mixen är rätt bra o tydlig.

Trummorna, basen och svänget påminner om Deaf Punk tycker jag.

Gitarrsolot tar kanske en aning för mycket plats i mixen för ett dansgolv men det passar ju mycket bra i en lounge. Det kommer i alla fall att få mig att le och smådansa i bilköerna imorgon bitti!!

Bra intro o outro för djing!

Daft Punk? Jo, nog har jag inspirerats av dem!

Du har rätt i att gitarrsolot tar lite för mycket plats. Jag ska skära lite i det och flytta längre bak i mixen.

Intro/outro är, precis som du påpekade, gjorda så att en dj lätt ska kunna mixa låten. Jag hoppas på att få den spelad på klubb inom en hyfsat snar framtid 🙂

Kul att du gillade låten!

Inga fler kommentarer innan jag börjar pilla på den igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera:"Den är grym!" .. Den var bra alltså, sköna chords!

Men lite kritik skadar inte va ? --> lite mer liv i låten, som ena snubben sa... e.x fetare hihat, lite olika knasiga ljud också... själv är jag en house fanatiker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, "feel the music" vocalen blir lite tjatig efter ett tag, skulle vara grymmare med annan seriösare sång, eller kanske försöka ta fram lite rotation så att det inte bara känns som en loop. Men jag tror inte att voxen "feel the music" är stark nog, om du ska sikta högt bör du nog lyfta fram bra text innehåll och rotation..

Mixen kanske är lite tunn, lite skitigare och mer effekter som reverb och delay etc.. skulle lyfta upp det hela. En stark fet openhihat (liknande 909) skulle även rätta till housegroovet.

Föressten skulle jag i övrigt försöka hitta ljud för att fylla ut lite här och var, tex efx, kanske lite stöd syntljud, en och en annan trumbeat växling osv..

Skön brygga (tex 1:17-1:30), känns som det bara är 4 takter utkopierat av dom första 2, man kan säkert utveckla dom 4 takterna och göra några härliga accord växlingar istället, för att sen återgå till dom 2 sista som funkar bra ihop med hooken igen.

Angående elguran så tycker jag att det är en smaksak. jag skulle personligen köra analog blippblopp synt solo eller liknandel.

Just det ja, stringsen låter lite billiga, kanske kan du hitta lite olika strings, tex cello, viola osv och adda dom i en grupp och panorera lite för att få en mer verklig ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra sound överlag men jag saknar sångverser/refräng etc som skulle göra det mer till en "riktig" låt. Jag förstår din tanke med att bara ha en loop som refräng och instrumentala "verser" men jag tycker inte att det håller i den här genren. Det hade varit en annan sak om det hade varit en klassisk filterdisco-låt men som låten nu är måste mer sång på.

Edit:

..så därför väntar jag med att rösta tills du är klar med sången! 😉

Redigerat av kyaal
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sväng men cleant ljud.

Skita ner basen med förstärkare och eq:a gitarren lite luddigare och dämpat.

Lätt delay på fjärdedelar på sången. Reverb på sång och wah-wah.

Jobba lite till så blir den bra! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Bra Tore! Skulle vilja ha det lite skitigare, lite reverb på den vokala samplingen. Tycker nog att du ska ta ut vokalen lite mer och i samband med det se till så den sista stavelsen hänger kvar i ett delay, tills du slår på hela samplingen igen (är jag rätt usel på att förklara eller vad?). Overall; dope! 😄 Lite mer jobb på den här och jag kommer efterfråga en CDR med den här på. 😆

PS. Dom som är lite mer bevandrade på detta område står ut från resten hyfsat tydligt när man läser dessa svar. 😛 (Enligt mig...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...