ChrioN Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 (redigerat) Jag gick in pÄ deras hemsida och laddade hem en video. http://www.sawstudio.com/index_html.htm Det kostar 2500 dollar, och Àr egentligen bara en usel version av t.ex. Cubase. Eller har jag fel? I equalizern fÄr man vÀlja frekenser i en popup-meny med givna frekvenser. B! Redigerat 3 juni 2005 av ChrioN
joachime Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 ...Àr egentligen bara en usel version av t.ex. Cubase. Eller har jag fel? I equalizern fÄr man vÀlja frekenser i en popup-meny med givna frekvenser. B! PÄ vilket sÀtt en version av cubase? Fasta frekvenslÀgen behöver inte vara en nackdel. Det beror mycket pÄ hur man anvÀnder EQn. Om den lÄter bra och Àr anvÀndbar, spelar det liksom ingen roll.
Coffeemidget Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 ...Àr egentligen bara en usel version av t.ex. Cubase. Eller har jag fel? I equalizern fÄr man vÀlja frekenser i en popup-meny med givna frekvenser. B! PÄ vilket sÀtt en version av cubase? Fasta frekvenslÀgen behöver inte vara en nackdel. Det beror mycket pÄ hur man anvÀnder EQn. Om den lÄter bra och Àr anvÀndbar, spelar det liksom ingen roll. jaja... Omformulera det hela istÀllet.. Föredrar du en eq som inte gÄr att stÀlla eller en som gÄr att stÀlla hur man vill?
joachime Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Omformulera det hela istÀllet.. Föredrar du en eq som inte gÄr att stÀlla eller en som gÄr att stÀlla hur man vill? Tycker inte det spelar nÄgon roll sÄ lÀnge EQn gör jobbet. HÀnger inte riktigt med pÄ att typen av EQ kan sÀnka ett helt musikprogram.
Coffeemidget Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Omformulera det hela istÀllet.. Föredrar du en eq som inte gÄr att stÀlla eller en som gÄr att stÀlla hur man vill? Tycker inte det spelar nÄgon roll sÄ lÀnge EQn gör jobbet. HÀnger inte riktigt med pÄ att typen av EQ kan sÀnka ett helt musikprogram. har ingen aning om vad de e för program, men jag föredrar en eq som gÄr att stÀlla före en som inte gÄr att stÀlla. tÀnk dig en eq utan Q knob och en med dÄ kanske kontrasten blir tydligare.
ChrioN Postat 3 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 3 juni 2005 (redigerat) joachime, lĂ€s texten igen, sĂ„ kanske det inte kĂ€nns som att jag syftar pĂ„ bara EQn. Ladda sjĂ€lv hem Orientation_Tour.wmv sĂ„ förstĂ„r du nog vad jag menar. hela grĂ€nssnittet Ă€r en stor röra. Men man kanske ska titta förbi det ocksĂ„? Att det funkar pĂ„ ett annat sĂ€tt en Cubase Ă€r vĂ€l helt okej, men det Ă€r fortfarande extremt rörigt, med smĂ„ smĂ„ fönster över hela skĂ€rmen. Ett program för 20000kr SKA ha ett hyffsat grĂ€nssnitt. Hela programmet andas B. Detta Ă€r dock bara min Ă„sikt đ Jag tycker det verkar ganska uppenbart att de inte sitter uppe med eliten. Jag hittar inte en enda recension av det. Men han snackar ju mycket om radio sĂ„ det kanske Ă€r det som Ă€r anvĂ€ndningsomrĂ„det. Redigerat 3 juni 2005 av ChrioN
L.C Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 (redigerat) Hela programmet andas B. Ya don't say... đ Redigerat 3 juni 2005 av L.C
android Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Iddes inte kolla mer Àn nÄgra minuter, men jag fick intrycket av att det absolut var inriktat pÄ en annan marknad Àn oss musiker. Han visade ju upp en del konstiga funktioner som jag absolut inte kan se att jag har nÄn anvÀndning för, men som verkar va bra för radiofolk...
joachime Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 joachime, lĂ€s texten igen, sĂ„ kanske det inte kĂ€nns som att jag syftar pĂ„ bara EQn. Nej, jag misstĂ€nkte att det inte var EQn som avgjorde din instĂ€llning. Försökte bara provocera fram lite mer info. Om jag lĂ€ser om ditt första inlĂ€gg stĂ„r det fortfarande bara att det Ă€r en usel version av cubase och att du fördrar en EQ med valbara frekvenser. Har hört en del positiva kommentarer om Saw pĂ„ olika forum och diskussionsgrupper. Att det ska vara vĂ€lljudande och att pluggar och effekter som följer med ska hĂ„lla god kvalitet. Men nĂ€r jag kollat in programmet har jag avskrĂ€ckts av GUI. Vanans makt, typ: "Herregud! Det ser inte ut som Cubase!" đ Hursomhelst verkar ni/vi rörande överens om att det fĂ„r bli nĂ„gon annan som laddar hem demon och provkör programmet. Vem vet, det kanske döljer sig nĂ„gra fantastiska hemligheter under det dĂ€r plottriga, pillriga grĂ€nssnittet...
joachime Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 (redigerat) jag föredrar en eq som gÄr att stÀlla före en som inte gÄr att stÀlla. tÀnk dig en eq utan Q knob och en med dÄ kanske kontrasten blir tydligare. I vissa fall föredrar jag resultat framför möjligheter. En av mina absoluta favoriter nÀr det gÀller mjukvaru-EQs Àr UAD Pulteq. Den har tre filter med fasta frekvenser, varav ett har stÀllbart q-vÀrde. I mÄnga situationer (till exempel lyfta diskant) gör den precis vad jag förvÀntar mig. I vissa fall (t ex skÀra bort enerverande rumsklang vid 800 Hz) Àr den helt oanvÀndbar. Edit: skrivfel Redigerat 4 juni 2005 av joachime
Propaganda Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 har faktiskt kört en hel del pÄ föregÄngaren SAW+ för lÀÀnge sedan. Jag gillade det faktiskt till slut. HÄller med om att det var svÄrt att lÀra sig i början, för grÀnssnittet Àr inte pÄ nÄgot sÀtt intuitivt. Det Àr helt annorlunda till exempel cubase's. En grej som jag gillar dock Àr att grÀnssnittet gör att man nÀstan hela tiden jobbar "icke-destruktivt" med materialet. Hehe, insÄg att det dÀr blev lite flummigt, men för de som lÀrt sig grÀnssnittet Àr det rÀtt smidigt.
joachime Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 för de som lÀrt sig grÀnssnittet Àr det rÀtt smidigt. Ja, det verkar ju ha en hel del funktioner för redigering (vilket jag Àr vÀldigt sugen pÄ). Om jag hade tvÄ veckor att döda skulle jag nog provköra demon.
VacUm Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Inte mycket nytt under solen dÀr. Library-delen verkade dock jÀkligt smidig. Men $2500 Àr ju hutlöst dyrt om man jÀmför me Logic7.1 (som haft alla dessa "fantastiska" features sen 4.x).
joachime Postat 7 juni 2005 Postat 7 juni 2005 Ok. Jag blev nog blÀndad av den 'hÀftiga' instruktionsvideon och alla knappar i edit-fönstret.
HeHĂ„ Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Det var lĂ€ngesedan SAW var ngt. Den kraschade sĂ€llan och var optimerad för NT och fick - faktiskt - plats pĂ„ en diskett. DĂ€remot grĂ€nssnittet drev mig till vansinne. LĂ€rde mig det aldrig, oavsett hur mycket jag försökte pĂ„ mig att slĂ€ppa musen för gott och köra tangetbordskommandon. Den riktade sig mer till radiostationer som mixade lĂ„tar till sina fĂ€rdiga program som skulle sĂ€ndas, fick jag för mig. 2500 dollar?!?!? Om nu Bob Lentini skulle gĂ„ och dö dĂ„, vari bestĂ„r support och/eller garanti? Det Ă€r ju ett enmansverk, och enmansbusiness. Vari bestĂ„r vĂ€rdet att lĂ€gga 2500 dollar pĂ„ ngt som alla andra konkurrenter ocksĂ„ har, till en fjĂ€rdedel av priset? SĂ„ jĂ€vla proffsigt ser det inte ut. Och, oj jag betalar 2500 dollar idag, sedan dör snubben imorgon och jag behöver support...hi hi... /HE HĂ
h.we (oregistrerad) Postat 1 augusti 2005 Postat 1 augusti 2005 Vi körde Saw+ under gymnasiet. Om jag inte minns helt fel sĂ„ Ă€r det igentligen ett radio/ljudlĂ€ggningsprogram för tv eller radio. Det var iallafall vad vi anvĂ€nde det till i skolan. Sen att det Ă€r det program jag lirat in mina 3 första demosar pĂ„ Ă€r en annan historia. Allt gĂ„r med lite vilja. đ
Marvin Postat 6 oktober 2005 Postat 6 oktober 2005 (redigerat) mĂ„ste bara döda lite myter.... jag anvĂ€nder dagligen SAW Studio professionellt sen ett antal Ă„r tillbaka, och tycker att det Ă€r ett helt fantastiskt program. Nej, det Ă€r inte Cubase, tack och lov đ EQ:n Ă€r fullparametrisk, dvs du kan stĂ€lla bĂ„de gain, frekvens och q-vĂ€rde. Finns en pĂ„ varje kanal, totalt 72 st. 5-bands, dessutom Hi- och Lo-cut. VĂ€ldigt ren eq som inte fĂ€rgar sĂ„ mkt. Dessutom har varje kanal en riktigt bra kompressor, vĂ€ldigt ren den ocksĂ„. BĂ„da fullt automatiserbara. Gillar man inte dem sĂ„ stöder SAW bĂ„de DirectX, VST och ett eget plugg-format, som stöds av fler och fler tillverkare. Sen hĂ„ller jag med om att default-grĂ€nssnittet inte Ă€r sĂ€rskilt vackert... tyvĂ€rr kan inte de flesta mĂ€nniskor se förbi det. Numer finns det ett 50-tal skins att ladda ner, som totalt Ă€ndrar utseendet, till det bĂ€ttre đ. Hittar man inget bra, Ă€r det faktiskt enkelt att rita ett eget! Men utseendet Ă€r vĂ€l inte det viktigaste för mig. Stabilitet Ă€r nummer 1, och inget slĂ„r SAW. Inget. Jag hör ofta om Cubase-anvĂ€ndare, som spelar upp audiospĂ„r som plötsligt inte Ă€r i synk! Totalt förkastligt om du frĂ„gar mig. Skulle aldrig kunna hĂ€nda i SAW, dĂ€r stabilitet och synk gĂ„r före allt annat. Programmet Ă€r kodat direkt i maskinkod, och Ă€r bara nĂ„gra MB stort. Ruskigt effektivt mao. Redigering Ă€r en annan fullpoĂ€ngare i SAW. Precis som i alla andra program finns det Ă€r inlĂ€rningskurva, men nĂ€r man vĂ€l tagit sig över kanten, sĂ„ Ă€r resten intuitivt och vĂ€ldigt konsekvent. Redigering gĂ„r blixtsnabbt i SAW. Varje kanal har 8 lager, som fungerar perfekt nĂ€r man klipper ihop Den Magiska SĂ„ngtagningen.... (Nej jag jobbar inte för dom...) Support Ă€r en annan sak. Vilket annat programs anvĂ€ndare kan stĂ€lla en frĂ„ga direkt till programmeraren? Och fĂ„ svar en timme senare? Eller fĂ„ sina förslag pĂ„ förbĂ€ttringar införda i programmet vid nĂ€sta gratisuppdatering (minst en rejĂ€l per kvartal). SAW utvecklas hela tiden. Nyligen la man till loop-recording ex vis. Eller Live Mode; tillsammans med RMEs kort kommer du ganska lĂ€tt ner i 3 ms latency. TillrĂ€ckligt för att anvĂ€nda SAWs Live Mode: anvĂ€nd SAW som PA-mixer i realtid, skicka in alla dina miksignaler frĂ„n scen in i datorn, anvĂ€nd faders, eq, kompressorer, directX, reverb etc och skicka ut ljudet i PA-högtalarna med nĂ„gra ynka ms fördröjning. Bara ett exempel pĂ„ kraften i SAW. Visst Ă€r $2500 mkt pengar, men det tĂ€vlar inte mot Cubase, snarare Pro Tools. Sen att mĂ„nga radiostationer anvĂ€nder det (bl a Sveriges Radio) Ă€r bara ett bevis pĂ„ stabiliteten och redigeringsvĂ€nligheten. Jag tycker att det utan tvekan Ă€r vĂ€rt pengarna. Ett inköp jag aldrig kommer Ă„ngra. TyvĂ€rr Ă€r det sorgligt underskattat, Ă€ven av tidningar vĂ€rlden över, som sĂ€llan skriver om det. Hoppas Studio kan Ă€ndra pĂ„ det SAW passar inte alla naturligtvis. Men vill man ha marknadens stabilaste program, med (enligt mig) det mest naturliga workflow man kan tĂ€nka sig, som lĂ„ter grymt, Ă€r superlĂ€tt att redigera i, dĂ„ ska man kolla in SAW. Det finns nĂ„gra budgetvarianter för den som inte behöver sĂ„ mĂ„nga kanaler och funktioner. LĂ€s mer pĂ„ http://www.sawstudio.com eller kolla in deras vĂ€ldigt hjĂ€lpsamma forum: http://www.sawstudiouser.net. Redigerat 6 oktober 2005 av Marvin
trombonisten Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Det Àr tur att Marvin svarade. Lite balans skadar inte. Jag anvÀnder inte SAW sjÀlv, men har stor respekt för programmet. Min instÀllning Àr att program ofta Àr som musikinstrument, det tar tid och besvÀr att lÀra sig dem. NÀr man vÀl lagt ner tiden sÄ upptÀcker man vad de gÄr för, en del vÀxer med uppgiften och blir som förlÀngningar av dig sjÀlv. Skall man gissa av vad andra sÀger Àr nog SAW just ett sÄdant program. Passar inte alla men dem det passar för verkar bli nÀrmast fanatiska. Sen tror jag att den stora reaktionen var pÄ priset. Men om man stÀller det i relation till vad en professionell utrustning kostar i övrigt sÄ Àr det en liten del av kostnaden för en studio. I gruppen programvaror Àr det inte heller nÄgon konstig prisnivÄ, andra program som vÀnder sig till professionella programmera kan kosta betydligt mer. En professionell anvÀndare stÀller nog detta i relation till programmets vÀrde, skapar det mer intÀkter Àn vad det kostar Àr det vÀrt det. Som amatör sÄ Àr det hur stort hÄlet blir i plÄnboken Àr som blir viktigast. Och vi kan ju vara tacksamma för att det finns en hel del att vÀlja pÄ i rimliga prisklasser. Gunnar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.