Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag gick in pÄ deras hemsida och laddade hem en video. http://www.sawstudio.com/index_html.htm

Det kostar 2500 dollar, och Àr egentligen bara en usel version av t.ex. Cubase. Eller har jag fel? I equalizern fÄr man vÀlja frekenser i en popup-meny med givna frekvenser. B!

Redigerat av ChrioN
Annons
Postat
...Àr egentligen bara en usel version av t.ex. Cubase. Eller har jag fel? I equalizern fÄr man vÀlja frekenser i en popup-meny med givna frekvenser. B!

PÄ vilket sÀtt en version av cubase?

Fasta frekvenslÀgen behöver inte vara en nackdel. Det beror mycket pÄ hur man anvÀnder EQn. Om den lÄter bra och Àr anvÀndbar, spelar det liksom ingen roll.

Postat
...Àr egentligen bara en usel version av t.ex. Cubase. Eller har jag fel? I equalizern fÄr man vÀlja frekenser i en popup-meny med givna frekvenser. B!

PÄ vilket sÀtt en version av cubase?

Fasta frekvenslÀgen behöver inte vara en nackdel. Det beror mycket pÄ hur man anvÀnder EQn. Om den lÄter bra och Àr anvÀndbar, spelar det liksom ingen roll.

jaja... Omformulera det hela istÀllet.. Föredrar du en eq som inte gÄr att stÀlla eller en som gÄr att stÀlla hur man vill?

Postat
Omformulera det hela istÀllet.. Föredrar du en eq som inte gÄr att stÀlla eller en som gÄr att stÀlla hur man vill?

Tycker inte det spelar nÄgon roll sÄ lÀnge EQn gör jobbet. HÀnger inte riktigt med pÄ att typen av EQ kan sÀnka ett helt musikprogram.

Postat
Omformulera det hela istÀllet.. Föredrar du en eq som inte gÄr att stÀlla eller en som gÄr att stÀlla hur man vill?

Tycker inte det spelar nÄgon roll sÄ lÀnge EQn gör jobbet. HÀnger inte riktigt med pÄ att typen av EQ kan sÀnka ett helt musikprogram.

har ingen aning om vad de e för program, men jag föredrar en eq som gÄr att stÀlla före en som inte gÄr att stÀlla. tÀnk dig en eq utan Q knob och en med dÄ kanske kontrasten blir tydligare.

Postat (redigerat)

joachime, lÀs texten igen, sÄ kanske det inte kÀnns som att jag syftar pÄ bara EQn. Ladda sjÀlv hem Orientation_Tour.wmv sÄ förstÄr du nog vad jag menar. hela grÀnssnittet Àr en stor röra. Men man kanske ska titta förbi det ocksÄ? Att det funkar pÄ ett annat sÀtt en Cubase Àr vÀl helt okej, men det Àr fortfarande extremt rörigt, med smÄ smÄ fönster över hela skÀrmen.

Ett program för 20000kr SKA ha ett hyffsat grĂ€nssnitt. Hela programmet andas B. Detta Ă€r dock bara min Ă„sikt 😉

Jag tycker det verkar ganska uppenbart att de inte sitter uppe med eliten. Jag hittar inte en enda recension av det. Men han snackar ju mycket om radio sÄ det kanske Àr det som Àr anvÀndningsomrÄdet.

Redigerat av ChrioN
Postat (redigerat)
Hela programmet andas B.

Ya don't say... 😉

Redigerat av L.C
Postat

Iddes inte kolla mer Àn nÄgra minuter, men jag fick intrycket av att det absolut var inriktat pÄ en annan marknad Àn oss musiker.

Han visade ju upp en del konstiga funktioner som jag absolut inte kan se att jag har nÄn anvÀndning för, men som verkar va bra för radiofolk...

Postat
joachime, lÀs texten igen, sÄ kanske det inte kÀnns som att jag syftar pÄ bara EQn.

Nej, jag misstÀnkte att det inte var EQn som avgjorde din instÀllning. Försökte bara provocera fram lite mer info. Om jag lÀser om ditt första inlÀgg stÄr det fortfarande bara att det Àr en usel version av cubase och att du fördrar en EQ med valbara frekvenser.

Har hört en del positiva kommentarer om Saw pÄ olika forum och diskussionsgrupper. Att det ska vara vÀlljudande och att pluggar och effekter som följer med ska hÄlla god kvalitet.

Men nĂ€r jag kollat in programmet har jag avskrĂ€ckts av GUI. Vanans makt, typ: "Herregud! Det ser inte ut som Cubase!" 🙂

Hursomhelst verkar ni/vi rörande överens om att det fÄr bli nÄgon annan som laddar hem demon och provkör programmet. Vem vet, det kanske döljer sig nÄgra fantastiska hemligheter under det dÀr plottriga, pillriga grÀnssnittet...

Postat (redigerat)
jag föredrar en eq som gÄr att stÀlla före en som inte gÄr att stÀlla. tÀnk dig en eq utan Q knob och en med dÄ kanske kontrasten blir tydligare.

I vissa fall föredrar jag resultat framför möjligheter. En av mina absoluta favoriter nÀr det gÀller mjukvaru-EQs Àr UAD Pulteq. Den har tre filter med fasta frekvenser, varav ett har stÀllbart q-vÀrde. I mÄnga situationer (till exempel lyfta diskant) gör den precis vad jag förvÀntar mig. I vissa fall (t ex skÀra bort enerverande rumsklang vid 800 Hz) Àr den helt oanvÀndbar.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Postat

har faktiskt kört en hel del pÄ föregÄngaren SAW+ för lÀÀnge sedan.

Jag gillade det faktiskt till slut.

HÄller med om att det var svÄrt att lÀra sig i början, för grÀnssnittet Àr inte pÄ nÄgot sÀtt intuitivt. Det Àr helt annorlunda till exempel cubase's. En grej som jag gillar dock Àr att grÀnssnittet gör att man nÀstan hela tiden jobbar "icke-destruktivt" med materialet.

Hehe, insÄg att det dÀr blev lite flummigt, men för de som lÀrt sig grÀnssnittet Àr det rÀtt smidigt.

Postat
för de som lÀrt sig grÀnssnittet Àr det rÀtt smidigt.

Ja, det verkar ju ha en hel del funktioner för redigering (vilket jag Àr vÀldigt sugen pÄ). Om jag hade tvÄ veckor att döda skulle jag nog provköra demon.

Postat

Inte mycket nytt under solen dÀr. Library-delen verkade dock jÀkligt smidig. Men $2500 Àr ju hutlöst dyrt om man jÀmför me Logic7.1 (som haft alla dessa "fantastiska" features sen 4.x).

Postat

Det var lÀngesedan SAW var ngt.

Den kraschade sÀllan och var optimerad för NT och fick - faktiskt - plats pÄ en diskett. DÀremot grÀnssnittet drev mig till vansinne. LÀrde mig det aldrig, oavsett hur mycket jag försökte pÄ mig att slÀppa musen för gott och köra tangetbordskommandon. Den riktade sig mer till radiostationer som mixade lÄtar till sina fÀrdiga program som skulle sÀndas, fick jag för mig.

2500 dollar?!?!?

Om nu Bob Lentini skulle gÄ och dö dÄ, vari bestÄr support och/eller garanti?

Det Àr ju ett enmansverk, och enmansbusiness. Vari bestÄr vÀrdet att lÀgga 2500 dollar pÄ ngt som alla andra konkurrenter ocksÄ har, till en fjÀrdedel av priset?

SÄ jÀvla proffsigt ser det inte ut. Och, oj jag betalar 2500 dollar idag, sedan dör snubben imorgon och jag behöver support...hi hi...

/HE HÅ

• 1 mĂ„nad senare...
h.we (oregistrerad)
Postat

Vi körde Saw+ under gymnasiet.

Om jag inte minns helt fel sÄ Àr det igentligen ett radio/ljudlÀggningsprogram för tv eller radio.

Det var iallafall vad vi anvĂ€nde det till i skolan. Sen att det Ă€r det program jag lirat in mina 3 första demosar pĂ„ Ă€r en annan historia. Allt gĂ„r med lite vilja. 😄

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

mÄste bara döda lite myter....

jag anvĂ€nder dagligen SAW Studio professionellt sen ett antal Ă„r tillbaka, och tycker att det Ă€r ett helt fantastiskt program. Nej, det Ă€r inte Cubase, tack och lov 😄

EQ:n Àr fullparametrisk, dvs du kan stÀlla bÄde gain, frekvens och q-vÀrde. Finns en pÄ varje kanal, totalt 72 st. 5-bands, dessutom Hi- och Lo-cut. VÀldigt ren eq som inte fÀrgar sÄ mkt. Dessutom har varje kanal en riktigt bra kompressor, vÀldigt ren den ocksÄ. BÄda fullt automatiserbara. Gillar man inte dem sÄ stöder SAW bÄde DirectX, VST och ett eget plugg-format, som stöds av fler och fler tillverkare.

Sen hĂ„ller jag med om att default-grĂ€nssnittet inte Ă€r sĂ€rskilt vackert... tyvĂ€rr kan inte de flesta mĂ€nniskor se förbi det. Numer finns det ett 50-tal skins att ladda ner, som totalt Ă€ndrar utseendet, till det bĂ€ttre 😆. Hittar man inget bra, Ă€r det faktiskt enkelt att rita ett eget!

Men utseendet Àr vÀl inte det viktigaste för mig. Stabilitet Àr nummer 1, och inget slÄr SAW. Inget. Jag hör ofta om Cubase-anvÀndare, som spelar upp audiospÄr som plötsligt inte Àr i synk! Totalt förkastligt om du frÄgar mig. Skulle aldrig kunna hÀnda i SAW, dÀr stabilitet och synk gÄr före allt annat. Programmet Àr kodat direkt i maskinkod, och Àr bara nÄgra MB stort. Ruskigt effektivt mao.

Redigering Àr en annan fullpoÀngare i SAW. Precis som i alla andra program finns det Àr inlÀrningskurva, men nÀr man vÀl tagit sig över kanten, sÄ Àr resten intuitivt och vÀldigt konsekvent. Redigering gÄr blixtsnabbt i SAW. Varje kanal har 8 lager, som fungerar perfekt nÀr man klipper ihop Den Magiska SÄngtagningen.... (Nej jag jobbar inte för dom...)

Support Àr en annan sak. Vilket annat programs anvÀndare kan stÀlla en frÄga direkt till programmeraren? Och fÄ svar en timme senare? Eller fÄ sina förslag pÄ förbÀttringar införda i programmet vid nÀsta gratisuppdatering (minst en rejÀl per kvartal).

SAW utvecklas hela tiden. Nyligen la man till loop-recording ex vis. Eller Live Mode; tillsammans med RMEs kort kommer du ganska lÀtt ner i 3 ms latency. TillrÀckligt för att anvÀnda SAWs Live Mode: anvÀnd SAW som PA-mixer i realtid, skicka in alla dina miksignaler frÄn scen in i datorn, anvÀnd faders, eq, kompressorer, directX, reverb etc och skicka ut ljudet i PA-högtalarna med nÄgra ynka ms fördröjning. Bara ett exempel pÄ kraften i SAW. Visst Àr $2500 mkt pengar, men det tÀvlar inte mot Cubase, snarare Pro Tools. Sen att mÄnga radiostationer anvÀnder det (bl a Sveriges Radio) Àr bara ett bevis pÄ stabiliteten och redigeringsvÀnligheten. Jag tycker att det utan tvekan Àr vÀrt pengarna. Ett inköp jag aldrig kommer Ängra. TyvÀrr Àr det sorgligt underskattat, Àven av tidningar vÀrlden över, som sÀllan skriver om det. Hoppas Studio kan Àndra pÄ det :rolleyes:

SAW passar inte alla naturligtvis. Men vill man ha marknadens stabilaste program, med (enligt mig) det mest naturliga workflow man kan tÀnka sig, som lÄter grymt, Àr superlÀtt att redigera i, dÄ ska man kolla in SAW. Det finns nÄgra budgetvarianter för den som inte behöver sÄ mÄnga kanaler och funktioner. LÀs mer pÄ http://www.sawstudio.com eller kolla in deras vÀldigt hjÀlpsamma forum: http://www.sawstudiouser.net.

Redigerat av Marvin
Postat

Det Àr tur att Marvin svarade. Lite balans skadar inte.

Jag anvÀnder inte SAW sjÀlv, men har stor respekt för programmet. Min instÀllning Àr att program ofta Àr som musikinstrument, det tar tid och besvÀr att lÀra sig dem. NÀr man vÀl lagt ner tiden sÄ upptÀcker man vad de gÄr för, en del vÀxer med uppgiften och blir som förlÀngningar av dig sjÀlv. Skall man gissa av vad andra sÀger Àr nog SAW just ett sÄdant program. Passar inte alla men dem det passar för verkar bli nÀrmast fanatiska.

Sen tror jag att den stora reaktionen var pÄ priset. Men om man stÀller det i relation till vad en professionell utrustning kostar i övrigt sÄ Àr det en liten del av kostnaden för en studio. I gruppen programvaror Àr det inte heller nÄgon konstig prisnivÄ, andra program som vÀnder sig till professionella programmera kan kosta betydligt mer. En professionell anvÀndare stÀller nog detta i relation till programmets vÀrde, skapar det mer intÀkter Àn vad det kostar Àr det vÀrt det. Som amatör sÄ Àr det hur stort hÄlet blir i plÄnboken Àr som blir viktigast. Och vi kan ju vara tacksamma för att det finns en hel del att vÀlja pÄ i rimliga prisklasser.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.