Jump to content
Annons

Resa med gitarr som handbaggage?


carlstrom

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av att flyga med en gitarr över atlanten? (i ett flygplan såklart, så ni kan sluta fundera på om det är en flying v jag har 😉 )

Sist jag gjorde det så var jag inte borta så länge så jag hade allt annat som handbaggage och gitarren i sitt flightcase. Jag ska iväg till NY och Toronto och denna gång vara borta lite längre så skulle behöva ta gitarren som handbaggage. De jag ska lira med där borta säger att de aldrig haft nåt problem med att med gitarrer som handbaggage, men SAS verkar vara av en annan uppfattning om sånt här än USA-bolagen.

Skulle förstås betala extra för att slänga med extra baggage och ta med den i flightcaset men extra kostnader är inte direkt välkommet som läget är.

Jag har möjlighet att låna bra gitarr där, men känns ändå bäst att spela på min egen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet av SAS och utrikesflyg är motsatt. Jag flög med min akustiska (i ett enormt Hiscox-hardcase) som handbagage fram och tillbaks till Dublin. Checkade in väskor, tog guran med på planet. Den fick t o m plats på hyllan över sätet (beror kanske på flygmaskin 😉 ). Personalen på marken och i planet var vänliga och hjälpte mig utan några omsvep.

Link to comment
Dela på andra sajter

För några månader sedan flög jag med en nyinköpt svart tele som incheckat bagage från LA med mellanlandning i Houston och Amsterdam, utan missöden. Hade den i ett hard case som jag tejpade igen ordentligt, men visst, det var lite nervöst 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ta och ringa SAS och tjöta med dem.......förra gången flög jag till Manchester och då fick jag snällt checka in guran för det var inte en chans att få med den in på planet annars sa dem.

Tack för hjälpen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara klarar sig förbi incheckningsdisken så brukar det inte vara något problem. Personalen i planen är alltid trevliga och brukar ordna plats om det är möjligt. Däremot så ska man väl säga att jag tror de har möjligheten att vägra, men jag har aldrig varit med om att detta har hänt.

Det kan ju också sägas att det är alltid lättare att få ta ett instrument som handbagage ifall man har ett softcase, men det är ju jobbigt om de börjar kräva att man ska checka in. (Jag tror visserligen att bagagehanterarna tar det med försiktigt med instrument som är i softcase än de som är i hardcase, men jag skulle inte chansa...)

Checka också alltid in instrumenten som specialbagage/oversized.

En annan sak som kan vara bra att veta är att musikinstrument som checkas in räknas som värdesaker, och därmed så ERSÄTTER INTE SAS skador på dessa överhuvudtaget (beroende på vad de är på för humör). Sist jag flög med incheckat instrument till Frankrike så fick jag skador på ett av mina instrument & case:ar, vilket kostade ca 15000 kr att reparera totalt. Som tur var så hade jag en reseförsäkring som ersatte mig för dessa skador, och SAS sträckte sig till att ersätta mig för självrisken.

Enligt information jag har fått från SAS så ska man skicka sina instrument som flygfrakt där man då även kan få en försäkring som täcker skador på värdesaker. Det kan alltså vara bra att se över sina försäkringar ifall man skall ut och resa, och speciellt ifall man tänker checka in sina instrument.

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft problemet med att frakta saker från usa. Har visserligen aldrig tagit med mig en gitarr från sverige till usa.

Jag har fått med mig massvis med prylar varje gång! Att ta med dem som handbagage är inga som helst problem! Det är bara att ta med gitarren gå på planet.. Och sen så har de faktiskt lite extra uttrymme precis vid ingången till planet som besättningen har. Jag har alltid fått låna det ifall det har behövts!

Jag har åkt med SAS (fraktade då en martin och en taylor), Lufthansa, KLM, Air France osv.. Inga problem någonstans!

Dock tycker jag att du åker till usa och KÖPER en till gitarr där än att ha med den 😉 Det är ju såå mycket billigare! Ta chansen nu när dollarn är så låg!

Om du nu tar med dig guran från sverige så se bara till att du inte tar risken till att betala tullavgift! Så att dom vet att du har med dig gitarren från Sverige. Kan bli trubbel om det annars i usa eller såå.

Risken kan man alltid ta ändå om man inhandlar en gitarr från atlanten. Men jag har aldrig haft problem med det!

Hoppas det gav dig något 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har redan fler gitarrer än jag använder 😉

men......eftersom jag ändå kan låna finfina gitarrer där borta så kan jag ju ta och flyga över utan och hoppas på att hitta nån trevlig gitarr som vill följa med mig hem.

Tack för all hjälp....ska snacka med folket på andra sidan pölen och sen se vad som händer på gitarrfronten under sommaren (flyger iväg i slutet av juli så tid kvar att köpa/sälja gitarrer och annat )

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har redan fler gitarrer än jag använder 😆

men......eftersom jag ändå kan låna finfina gitarrer där borta så kan jag ju ta och flyga över utan och hoppas på att hitta nån trevlig gitarr som vill följa med mig hem.

Tack för all hjälp....ska snacka med folket på andra sidan pölen och sen se vad som händer på gitarrfronten under sommaren (flyger iväg i slutet av juli så tid kvar att köpa/sälja gitarrer och annat )

Hördu, varför inte göra Steve Morse grejen?

Både pilot och gitarrist, så han vet vad som gäller.

Han blev skitsne när han inte fick ta ombord sin gitarr i ett soft case.

Varpå han tog ur gitarren, stämde ner strängarna, tog fram en gigantisk stjärnskruvmejsel och plockade av halsen, stoppade i allt igen, och gick ombord.

Om nu din gitarr har skruvad hals förståss!... annars så blir det nog j-ligt jobbigt 🙂

Eller gå över till huvudlösa Steinbergers, Klein, och ta de med varsomhelst.

Det är bara det att huvudlösa Steinbergers i fordral liknar allra mest ....

just det... ett maskingevär..! 😳

/He Hå

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag åkte med ryanair till London kunde jag utanproblem ta med guran (strata) i gigbag och lägga upp den på hatthyllan. Det viktiga är att gitarren går in där uppe, eftersom ingenting så stort får finnas fritt (inte fastspännt) i planet vid en nödsituatíon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att musikerfacket i USA har ett avtal med inrikesflyget där vilket gör att i USA har musiker rätt att ta med sig instrument som handbagage. Jag har tom haft ett dokument som man kan ta med sig där detta står och visa upp i USA, men jag vete f-n vart jag har gjort av det. Gäller dock tyvärr inte internationellt.

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har redan fler gitarrer än jag använder 😆

MAN KAN ALDRIG HA FÖR MÅNGA GITARRER!! 🥰

hahaha jo jag vet.

Men fler än de 8 gitarrer jag har är lite magstarkt för mig eftersom jag större delen av tiden inte är ute och spelar utan sitter hemma och plinkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
jag har redan fler gitarrer än jag använder 😄

MAN KAN ALDRIG HA FÖR MÅNGA GITARRER!! 😆

WORD!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag har alltid checkat in basen, i hard-case! Frågade SAS innan första flygresan, de svarade att checka in eller köp en extra biljett för egen sittplats åt basen.

Funkat hyffsat, senast kom basen fram dagen efter, med trasigt case och småskador. (BA betalade service och nytt case. Tur nog var det på vägen hem det skedde, inge kul att stå på scen utan sin egen bas.)

Funderar nu på att köpa gitarr i USA, tänker då chansa på handbagage i mjuk väska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...