Jump to content
Annons

Nu är det förkylt; måste få rösten tillbaka


Masse

Recommended Posts

Har fått en förkylning och ska vara med i en sångtävling på lördag. Bara ont i halsen, ej täppt i näsan. Panik! Finns det nån dunderkur så att jag kan få rösten tillbaka?

Redigerat av Masse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå till läkaren. Säg att du är sångare och måste använda rösten för att kunna göra ditt jobb. Då kan du få kortisontabletter. Sväller av stämbanden och gör att de håller en hel kväll. Jag har provat.

Man får inte göra det för ofta bara. Det sliter ju på stämbanden, men det är bra när det krisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvi!! Ingefärateet är ju vedervärdigt! Läste på nätet att man kan blanda det på varm öl. Kanske testa det istället. Hoppas att det funkar.

Tja, vidrigt och vidrigt... 🙁 Starkt iaf.

Hitta en sjuk kompis och tävla om vem som kan käka mest. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mkt med äppelcidervinäger vilket jag lärde mig när jag jobba på en teater. Det smakar ju ve o fasa men blanda lite i vatten och gurgla. Brukar oxo ta kokhet vatten och blanda i honung, citron och ingefära.... och det är faktiskt helt ok o dricka.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitlök fungerar i förebyggande syfte, vet dock ej om det fungerar när man redan blivit kass. Tugga i dig hela klyftor, men var försiktig med att träffa folk (hade en trummis en gång som alltid åt vitlök för att inte bli förkyld, satan vad det stank i replokalen......)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara onsdag än ju! Om du sköter dig fram till lördag så hinner du säkert bli frisk.

Det som hjälper är sova, sova, sova och sova. Samt en massa vattendrickande. Och absolut inget telefonpratande eller annat långdraget tal. (Och naturligtvis ingen sång!)

Betapred biter olika fort på olika personer, och olika olika gånger så det är ingen mirakelmetod du ska lita på att du kan tajma exakt till framträdandet. En dos och en tidsangivelse som funkar för en person behöver inte nödvändigtvis funka för en annan. Dessutom är en sån dos extremt tuff för kroppen att ta hand om, så många läkare är mycket restriktiva med att skriva ut sånt.

En annan viktig grej som hjälper är att inte oroa sig. 🙂

Faktum är att man kan tappa rösten av oro för att man ligger och spänner sig i sömnen så att halsen tröttas ut. Det är viktigt att tänka på att slappna av just innan man ska somna så att man inte fastnar i det spända läget liksom.

Don't worry. Det kommer att gå jättebra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är överväldigad! Tack för alla tips. Ska försöka följa dom så att jag hinner bli frisk till på lördag. Har fixat till en riktig häxbrygd som jag sitter och smuttar på nu; varm öl, vitlök, ingefära och nejlikor. Låter hemskt men det är helt OK att dricka 🙂

Redigerat av Masse
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som hjälper är sova, sova, sova och sova. Samt en massa vattendrickande. Och absolut inget telefonpratande eller annat långdraget tal. (Och naturligtvis ingen sång!)

Exakt! Det är det bästa sättet.

Se till att alltid ha en kanna/flaska med vatten med dig och ju fler toalettbesök desto bättre! Det gäller att skölja ut förkylningen.

Lycka till! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...