Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det finns nÄn programmvara som klarar av att trycka upp slutmixen till 0dB sÄ att musiken blir lika hög som pÄ skiva.??

Sedan undrar jag om ni vill dela med er av era tips pÄ hur man mjukar upp ljudbilden. MÄnga sÀger att de anvÀnder kompressorer... men pÄ vilket sÀtt? Komprimmerar man bara översta delen.. eller lÄg ratio pÄ hela intervallet?

Vad har ni för erfarenheter? :-)

Annons
Postat

En Limiter sköter jobbet med att trycka upp mixen till max (0db). Dock skulle jag aldrig dra upp volymen till exakt 0 för dÄ finns det ingen plats för lÄten att andas.

Jag kör alltid min limiter pÄ -0.2db som lÀmnar ett litet litet rum för andning.

Hur man mjukar upp ljudet vet jag inte, jag proddar dansmusik och dĂ€r ska det inte vara mjukt 😉

Postat

ok, men nÀr jag försökt i t-rac sÄ blir ljudpilden förstörd nÀr jag trycker upp den... Finns det inte risk för distning om man kör med limmiter?

Har du föresten nÄgon limiterplugg att rekomendera?

Postat

Det finns klart en risk för dist om du trycker upp mixen för högt med en limiter... T-Racks avÀnder jag aldrig sÄ hur resultatet blir med det programmet lÀmnar jag osagt.

En Limiter plugg som klart Àr vÀrt sina pengar (Àven om det Àr sjukt mycket pengar vi snackar om för ett program pÄ nÄgra 100kb) Àr Waves L2, den klart finaste Limitern som jag testat i alla fall.

Postat

Det hÀnger nÀstan uteslutande pÄ hur du mixar lÄten..tÀnk pÄ att lÄg-botten i ljudet kÀkar headroom som en bunt hungriga termiter... samtidigt som du mÄste se till att inte kicken ligger o smattrar för starkt runt nollan hela tiden..dÄ har du ju ingen dynamik kvar vid efterredigeringen... eller för mastringarbetet..

/D

Postat

nÀ... visst. HÀr finns mkt att lÀra.

Postat

Jag Àr ju inget proffs, utan har testat mig fram litegrann. Men jag brukar göra följande nÀr jag Àr nöjd med inspelningarna för att fÄ upp volymen:

1. Jag kör en normalise pÄ alla spÄr.

2. StÀll in alla volymer mellan spÄren sÄ det lÄter ungefÀr som det ska.

3. Testar med kompressor dÀr jag tycker att det behövs. SÄngen brukar fÄ en del, för att fÄ en jÀmnare ljudnivÄ. Lite dynamik vill man ju ha kvar, men en del kompisar sjunger emllanÄt sÄ lÄgt, sÄ man hör typ inte sÄngen pÄ grund av musiken, alternativt sÄ hör man sÄngen alldeles för mycket nÀr dom sjunger högt. Men kompressor fungerar pÄ det mesta. AnvÀnder det dock bara om jag tycker att det behövs. Lyssna dock, för mycket kompressor fÄr det att lÄta skit.

4. Justera volymerna igen, kompressorn gör förmodligen sÄ att du fÄr upp ljudnivÄn lite till.

5. Jag gör inte detta, men du kan Àven prova att lÀgga en kompressor pÄ slutresultatet. Men jag tycker att dels ska det inte behövas om man redan gjort det pÄ dom separata spÄren, och dels sÄ fÄr man vara mycket försiktigare dÄ allt ljud pÄverkas av detta. En del av ljuden kanske klarar mycket kompression medan andra ljud lÄter skit.

Det var lite kortfattat, men jag brukar fÄ ljudnivÄn i nivÄ med en vanlig skiva utan att ha förstört ljudbilden tycker jag i varje fall =) Vad gÀller efter arbete och mastring sÄ leker jag ju som sagt hemma, och slutresultatet Äker direkt ner pÄ skiva... SÄ det ovan ingÄr vÀl i mitt "efter och mastringsarbete" om man nu kan kalla det sÄ.

Postat

Tack för tipset, har lÀst igenom mastering artikeln nu, mycket intressant =)

LÀr dock dröja ett tag innan jag fÄr rÄd/blir sponsrad sÄ att jag kan skicka ivÀg mina egna alster för mastering.

Men om vi istÀllet siktar in oss pÄ slutmixen? LÄt oss sÀga att vi har en fÀrdiginspelad lÄt, pÄ ett antal spÄr. Vad gör ni sedan? Panorering? Effekter? LjudnivÄ?

Jag Àr som sagt inte sÄ duktig sjÀlv, men följande brukar jag göra:

Trummor: Har hittills programmerat miditrummor ut till keyboarden och spelat in signalen. Brukar ibland lÀgga pÄ lite svagt reverb. Kompressor ibland, beror pÄ hur ljudet pÄverkas, vissa komp fÄr konstigt ljud med hihatsen.. Har precis köpt DFH, kanske borde vÀntat pÄ DFH Superior, men trummisen muckar snart och kommer stÀlla in sina trummor i replokalen (dÀr Àven datorn stÄr), sÄ jag tÀnkte att DFH duger nog.

SÄng: Svag reverb och kompressor brukar jag anvÀnda. Ibland lite delay, men inte sÄ ofta.

Jag brukar placera ut instrumenten lite grann. Trummor och SÄng brukar jag hÄlla centrerat, resten flyttas runt lite tills jag hittar nÄgot jag tycker om.

EQ, jag Àr lite dÄlig pÄ den, men brukar testa litegrann vad som hÀnder pÄ det mesta.

Kompressor, anvÀnder det dÀr jag tycker det behövs för att fÄ en jÀmnare ljudnivÄ, och ibland Àven för att fÄ upp volymen lite.

Det Àr egentligen det jag gör nÀr jag mixar. Och musikstilen varierar frÄn ballader, pop till 80 tals hÄrdrock. FrÀmst hÄrdrock dÄ det Àr det vi spelar i bandet.

Postat

Att mixa och mastra sina egna alster hyggligt Àr nÄgot som man lÀr sig med tiden. Det tar ett tag, men rÀtt var det Àr sÄ har man "hajat" prylen. Det Àr som med instrumentspel, bara att nöta och nöta, prova och prova. En dag slÀpper det!

Cherrypop (oregistrerad)
Postat

Jag hoppas att jag inte trampar pÄ nÄgons fötter hÀr, men jag följde lÀnken till Digital Domains sidor...

Största samling trams jag stött pÄ sedan jag var i kyrkan.

Det osar religiositet i hans artiklar till den milda grad att jag var tvungen att ta rökpaus emellanÄt. Sida upp och sida ner med ett stÀndigt malande om att mastering Àr ett sÄ förfinat hantverk att egentligen ingen vanlig dödlig musiker borde fÄ lÀgga sina smutsiga smÄ fingrar pÄ de gudomliga instrument som anvÀnds...

Ett stĂ€ndigt malande om att GÅ MED DINA OTROGNA ALSTER TILL EN DYYYR MASTERING STUDIO FÖR ATT FÅ FRÄLSNING. HallĂ„? Det gĂ„r ju inte att ta detta pĂ„ allvar ju...

Postat

Hehe 😄

Man fÄr vÀl lÀsa lite mellan raderna. Klart att han vill fÄ det att lÄta som om dom kan, eftersom han livnÀr sig pÄ det. Lite intressant tyckte jag att det var i alla fall.

Men som sagt, jag kommer inte lÀmna ifrÄn mig mina alster pÄ ett bra tag i alla fall, och Àr vÀl mer sugen pÄ lite mer jordnÀra tips som man sjÀlv kan ta Ät sig.

Postat
Jag hoppas att jag inte trampar pÄ nÄgons fötter hÀr, men jag följde lÀnken till Digital Domains sidor...

Det osar religiositet i hans artiklar till den milda grad att jag var tvungen att ta rökpaus emellanÄt. Sida upp och sida ner med ett stÀndigt malande om att mastering Àr ett sÄ förfinat hantverk att egentligen ingen vanlig dödlig musiker borde fÄ lÀgga sina smutsiga smÄ fingrar pÄ de gudomliga instrument som anvÀnds...

Ett stĂ€ndigt malande om att GÅ MED DINA OTROGNA ALSTER TILL EN DYYYR MASTERING STUDIO FÖR ATT FÅ FRÄLSNING. HallĂ„? Det gĂ„r ju inte att ta detta pĂ„ allvar ju...

Jag tror du inte ska lĂ€sa dom som fan lĂ€ser bibeln. Det Ă€r hans Ă„sikter och inget mer, förutom att dom Ă€r amerikanska 😄

DĂ€remot sĂ„ ser jag inte var det stĂ„r att du mĂ„ste ta dina alster till en DYYYR mastering studio 😆 Tror det rĂ€cker för dom flesta som sitter hemma och spelar in att bara lĂ„ta nĂ„gon lyssna och ge rĂ„d och tips. 🙂

Cherrypop (oregistrerad)
Postat

Ang. mitt pÄhopp om "DYYYR mastering studio":

Artikeln jag lÀst nÀmnde i var tredje mening saker som intrikat, komplex, specialanpassad m.m utrustning som finns i dessa typer av studios.

Jag nÀmnde dÀrför ordet DYYYR eftersom jag knappast tror att du eller jag skulle kunna fÄ rÄd med den typ av utrustning som han pratade om, genom att skippa lunchrestaurangen nÄgra dagar i mÄnaden...

(ta mig inte sÄ bokstavligt...)

Postat
(ta mig inte sÄ bokstavligt...)

Jag tror det Àr lite som att jÀmföra Àpplen och pÀron. Dom masteringsarbeten som herr Katz och hans gelikar sysslar med ska ju funka att spela upp pÄ all vÀrldens format och system, och det Àr vÀl det som man pÄ nÄt sÀtt betalar för. Nu tror jag vÀl inte att det kostar sÄ mycket att gÄ till en Mastering studio hÀr i Svedala, och framför allt inte om du gÄr till nÄgon mindre.

För min del Ă€r det vĂ€l mest intressant ur den aspekten att nĂ„gon lyssnar pĂ„ musiken ur ett helt annat perspektiv, och med en helt annan synvinkel, och försöker att ge den förutsĂ€ttningar att lĂ„ta bra i bilen, pĂ„ radion, hemma i stereon. Men nu tror jag vi kommer lite ifrĂ„n vad den hĂ€r trĂ„den handlade om. 😄

Jag tror ÀndÄ att det mesta som stÄr pÄ digido.com Àr samma sak som du skulle komma fram till om du satt och skummade igenom internet en hel dag. Framför allt tycker jag att hans guide till TC Finalizern Àr matnyttig och innehÄller bra tips.

Men mastering ÄR religion. Och blir snabbt mycket tyckande om vilken digitalklocka som svĂ€nger mest och bĂ€st och vilka DA omvandlare som lyfter fram överljudsharmonierna bĂ€st i en lokal beklĂ€dd i mahogny - typ 🙂

Hur som helst kan det inte skada att veta vad man hĂ„ller pĂ„ med lite bĂ€ttre, man kanske gör samma misstag men förstĂ„r bĂ€ttre förhoppningsvis vad det Ă€r som gĂ„tt Ă„t pipan. Fel dithering algoritm nĂ€r man kör ner det till mp3 t.ex. 😆

Postat

Sitter hÀr och försöker mastra en lÄt nu... vill trycka upp volymen lite. Men med min kompressor (den som finns med TC essentials) sÄ ressulterar det direkt i massa brus om man försöker komprimera de högsta tillslagen.. NÄn som har nÄt bra tips om nÄn annan kompressor? Finns det nÄn gratisplugg som funkar bra?

NÀr ni kör kompressor pÄ hela mixen, hur stÀller ni in kompressorn dÄ?

Postat

brus Àr ett intressant Àmne,jag fÄr vÀldigt bra ljud nÀr jag mastrar genom T-Racks men jag fÄr ocksÄ en massa brus som inte fanns dÀr före mastringen.vad kan man göra Ät det?

Postat

tack patek...!

• 3 veckor senare...
Postat
En Limiter sköter jobbet med att trycka upp mixen till max (0db). Dock skulle jag aldrig dra upp volymen till exakt 0 för dÄ finns det ingen plats för lÄten att andas.

Jag kör alltid min limiter pÄ -0.2db som lÀmnar ett litet litet rum för andning.

Vad menar du med att andas?

Med samma threshold pÄ -0,2dB och 0dB sÄ har 0,2dB mindre luft.

Syftar du pÄ att enskilda frekvenser inte ska dista sÄ förstÄr jag.

(vill bara eliminera frÄgetecken)

Postat (redigerat)

waves.com angÄende L2

Adjust the Out Ceiling slider to a ceiling of -0.1 dB to extra-guard overshoots (there are still playback systems around that display signal clipping when the signal is at 0.0dB)
Redigerat av Carl_B
Postat

waves.com angÄende L2

Adjust the Out Ceiling slider to a ceiling of -0.1 dB to extra-guard overshoots (there are still playback systems around that display signal clipping when the signal is at 0.0dB)

Exakt!!!

Det handlar inte om att ge mer luft, utan att slippa klippningar och distortion.

Postat

đŸ˜±đŸ˜±...tĂ€nkvĂ€rt Ă€r att Bob katz Ă€r av den gamla skolan dĂ€r det Ă€r mycket mickning involverat och gamla analoga tankesĂ€tt, kalibreringar av mĂ€tutrustning samt DYRA prylar...klart man skulle bli lite skadad dĂ„ va?..jamenar..tĂ€nk sjĂ€lv om du skaffat ett masterkompressor typ Focusrite blue-series..ĂĄ 56.000:-..skulle inte Ă€ven du sitta o flumma i timmar efter det "dĂ€r" lilla extra i mixen? đŸ˜Č

Jag lĂ€ste hans artikel första gĂ„ngen för 2 Ă„r sen..och det var lixom "😄 vad menar han nu?"..fattade inte hur mycket av det som skrevs hur det skulle gĂ„ att tillĂ€mpa pĂ„ digital inspelning med syntar och samplers... och om det ens var

nödvÀndigt att göra pÄ det sÀttet som beskrevs..

Nu Àr det vÀl sÄ att just Mastering och Slutmix brukar vara en stÀndigt kÀlla till förvÀxling..att folk i allmÀnhet inte vet vad som Àr skillnaden... och typ "Àh...strunta i det nu, det fixar masteringssnubben sen" Àr totalt nys..visst en skicklig masteringstekniker kan göra underverk med en annars medelmÄttig lÄt... men som med allt digitalt: Skit in = Skit ut.. sen Àr det upp till var och en.

Jag kan ta mitt eget arbete med maxi-CD'n vi slÀppte för ett par mÄnader sen

dÀr jag hamnade i en jobbig tidspress (p.g.a illa bokat releasedatum frÄn 3:e part )dÄ tog "teknik-hjÀrnan" över och dÀrav mixades varje lÄt en aning för starkt, gjorde ett par "dÄliga val" med slutkompression, kanske inte hade riktigt mental nÀrvaro för EQ-tweak'sen man gjorde pÄ 2-spÄrsmixarna, som sedan skickades för mastering.

Visserligen Àr det en renomerad kille i branschen som gjorde jobbet, men Àrligt talat hade det varit bÀttre bÄde för slutresultatet och en egen sjÀlvkÀnsla om man lÄtit allt vara ett par mÄnader och sedan mixat om grejerna med helt frÀscha öron och med nya idéer..utan tidspressen...

Men resultatet av denna "fadÀs" har blivit en helt annan förstÄelse för hur en lÄt ska mixas för att vid masteringen kunna bli Absolut Starkast 21 ( om det Àr den typen av lÄt som krÀver detta )

genom vÀl förberedda mixar och vad man kan göra/ska lÄta bli redan vid mixstadiet -> slutmixning..

Dom frÄgor som stÀlls hÀr Àr om mastering Àr i princip omöjligt att ge ett (1) rakt svar pÄ, allt beror ju pÄ vad man har för utgÄngslÀge, vilken nivÄ ens utrustning hÄller och till sist...hur mycket kunskap som sitter i mellan dom tvÄ ljudreceptorerna pÄ var sida om huvudet... och hur man sedan omvandlar detta till tekniskt mumbo-jumbo...

ett (1) rakt tips som redan getts hÀr Àr: trÀning och Äter trÀning (+ lite know-how )

..nej..nu ska jag Äka o trÀna..

/D

Postat
Jag kan ta mitt eget arbete med maxi-CD'n vi slÀppte för ett par mÄnader sen

dÀr jag hamnade i en jobbig tidspress (p.g.a illa bokat releasedatum frÄn 3:e part )dÄ tog "teknik-hjÀrnan" över och dÀrav mixades varje lÄt en aning för starkt, gjorde ett par "dÄliga val" med slutkompression, kanske inte hade riktigt mental nÀrvaro för EQ-tweak'sen man gjorde pÄ 2-spÄrsmixarna, som sedan skickades för mastering.

Men resultatet av denna "fadÀs" har blivit en helt annan förstÄelse för hur en lÄt ska mixas för att vid masteringen kunna bli Absolut Starkast 21 ( om det Àr den typen av lÄt som krÀver detta )

genom vÀl förberedda mixar och vad man kan göra/ska lÄta bli redan vid mixstadiet -> slutmixning..

Men... om du ÀndÄ skulle skicka skiten pÄ mastering, varför mixade du med kompressor och/eller Limiter pÄ stereobussen?

Ju mer dynamiskt material teknikern har att jobba med desto mer möjlighet har han ju att jobba med, i positiv bemÀrkelse.

Mixa kanalerna och lÀmna stereobussen orörd. Klipper det nÀr du mixar ner sÄ sÀnk.

phod (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ApropÄ kompression sÄ var det lite av en aha-upplevelse nÀr jag lÀste sound on sounds artikel om kompression hÀr. Den förklarar vÀldigt lÀttförstÄeligt vad kompressorn utrÀttar för nÄgot sÄ man sjÀlv kan klura ut hur man ska ratta in vÀrdena man behöver.

EDIT: Sam & Lodger, ni finner med största sannolikhet svaret pÄ er frÄga om ovÀlkommet brus sist i artikeln (ovanför tabellen).

Redigerat av phod
Postat
Men... om du ÀndÄ skulle skicka skiten pÄ mastering, varför mixade du med kompressor och/eller Limiter pÄ stereobussen?

Ju mer dynamiskt material teknikern har att jobba med desto mer möjlighet har han ju att jobba med, i positiv bemÀrkelse.

Mixa kanalerna och lÀmna stereobussen orörd. Klipper det nÀr du mixar ner sÄ sÀnk.

Det handlade om att försöka göra lÄtarna lika redan frÄn början..men som jag skrev sÄ var det "teknikhjÀrnan" som tog överhand... och det blev fel redan frÄn början..

/D

phod (oregistrerad)
Postat
http://hem.bredband.net/tbtaudio/

Och jag har sjÀlv i ett blindtest mellan L2 och ovanstÄende pekat ut fel. Hans plugg lÄter bÀttre Àn L2.

SĂ„ pass, nu blir jag illa tvungen att lĂ€gga in Ă€nnu en plugg och prova haha 😆 Lite olustigt med alla dessa dll:er som ska laddas vid uppstart.

Är det nĂ„gon som jĂ€mfört waves IDR dithering med den som följer med Cubase, Apogee uv-22? Eller nĂ„gon kanske har ett Ă€nnu bĂ€ttre förslag.. 😆

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Annars brukar man lÀmna 0.2dB för dither. Brukar bli lite brus nÀr man ska ner ifrÄn 2496.

Bob Katz Àr kung. Att man gör som man sjÀlv behagar sen Àr en annan historia.

Mats Orbation (oregistrerad)
Postat
[Testa den först innan du ger dig pÄ Waves L2.

Och jag har sjÀlv i ett blindtest mellan L2 och ovanstÄende pekat ut fel. Hans plugg lÄter bÀttre Àn L2.

Det lustiga Àr att waves L2 Ultramaximizer Àr den enda mjukvara som i historien, hittills, gÄtt till att bli Àven hÄrdvara, istÀllet för tvÀrtom. Det finns ett rack att köpa för att anvÀnda live, som WAVES har gjort med deras L2 ultramaximizer. AnvÀnds av flera radiostationer, och live-Pa uthyrare. I studios Àr det dock inte lika nödvÀndigt lÀngre.

SÄ nÄgot positivt mÄste dÀr vÀl ÀndÄ vara med den

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.