Jump to content
Annons

Att MASTRA!


sam

Recommended Posts

Jag undrar om det finns nån programmvara som klarar av att trycka upp slutmixen till 0dB så att musiken blir lika hög som på skiva.??

Sedan undrar jag om ni vill dela med er av era tips på hur man mjukar upp ljudbilden. Många säger att de använder kompressorer... men på vilket sätt? Komprimmerar man bara översta delen.. eller låg ratio på hela intervallet?

Vad har ni för erfarenheter? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En Limiter sköter jobbet med att trycka upp mixen till max (0db). Dock skulle jag aldrig dra upp volymen till exakt 0 för då finns det ingen plats för låten att andas.

Jag kör alltid min limiter på -0.2db som lämnar ett litet litet rum för andning.

Hur man mjukar upp ljudet vet jag inte, jag proddar dansmusik och där ska det inte vara mjukt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men när jag försökt i t-rac så blir ljudpilden förstörd när jag trycker upp den... Finns det inte risk för distning om man kör med limmiter?

Har du föresten någon limiterplugg att rekomendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns klart en risk för dist om du trycker upp mixen för högt med en limiter... T-Racks avänder jag aldrig så hur resultatet blir med det programmet lämnar jag osagt.

En Limiter plugg som klart är värt sina pengar (även om det är sjukt mycket pengar vi snackar om för ett program på några 100kb) är Waves L2, den klart finaste Limitern som jag testat i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger nästan uteslutande på hur du mixar låten..tänk på att låg-botten i ljudet käkar headroom som en bunt hungriga termiter... samtidigt som du måste se till att inte kicken ligger o smattrar för starkt runt nollan hela tiden..då har du ju ingen dynamik kvar vid efterredigeringen... eller för mastringarbetet..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju inget proffs, utan har testat mig fram litegrann. Men jag brukar göra följande när jag är nöjd med inspelningarna för att få upp volymen:

1. Jag kör en normalise på alla spår.

2. Ställ in alla volymer mellan spåren så det låter ungefär som det ska.

3. Testar med kompressor där jag tycker att det behövs. Sången brukar få en del, för att få en jämnare ljudnivå. Lite dynamik vill man ju ha kvar, men en del kompisar sjunger emllanåt så lågt, så man hör typ inte sången på grund av musiken, alternativt så hör man sången alldeles för mycket när dom sjunger högt. Men kompressor fungerar på det mesta. Använder det dock bara om jag tycker att det behövs. Lyssna dock, för mycket kompressor får det att låta skit.

4. Justera volymerna igen, kompressorn gör förmodligen så att du får upp ljudnivån lite till.

5. Jag gör inte detta, men du kan även prova att lägga en kompressor på slutresultatet. Men jag tycker att dels ska det inte behövas om man redan gjort det på dom separata spåren, och dels så får man vara mycket försiktigare då allt ljud påverkas av detta. En del av ljuden kanske klarar mycket kompression medan andra ljud låter skit.

Det var lite kortfattat, men jag brukar få ljudnivån i nivå med en vanlig skiva utan att ha förstört ljudbilden tycker jag i varje fall =) Vad gäller efter arbete och mastring så leker jag ju som sagt hemma, och slutresultatet åker direkt ner på skiva... Så det ovan ingår väl i mitt "efter och mastringsarbete" om man nu kan kalla det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, har läst igenom mastering artikeln nu, mycket intressant =)

Lär dock dröja ett tag innan jag får råd/blir sponsrad så att jag kan skicka iväg mina egna alster för mastering.

Men om vi istället siktar in oss på slutmixen? Låt oss säga att vi har en färdiginspelad låt, på ett antal spår. Vad gör ni sedan? Panorering? Effekter? Ljudnivå?

Jag är som sagt inte så duktig själv, men följande brukar jag göra:

Trummor: Har hittills programmerat miditrummor ut till keyboarden och spelat in signalen. Brukar ibland lägga på lite svagt reverb. Kompressor ibland, beror på hur ljudet påverkas, vissa komp får konstigt ljud med hihatsen.. Har precis köpt DFH, kanske borde väntat på DFH Superior, men trummisen muckar snart och kommer ställa in sina trummor i replokalen (där även datorn står), så jag tänkte att DFH duger nog.

Sång: Svag reverb och kompressor brukar jag använda. Ibland lite delay, men inte så ofta.

Jag brukar placera ut instrumenten lite grann. Trummor och Sång brukar jag hålla centrerat, resten flyttas runt lite tills jag hittar något jag tycker om.

EQ, jag är lite dålig på den, men brukar testa litegrann vad som händer på det mesta.

Kompressor, använder det där jag tycker det behövs för att få en jämnare ljudnivå, och ibland även för att få upp volymen lite.

Det är egentligen det jag gör när jag mixar. Och musikstilen varierar från ballader, pop till 80 tals hårdrock. Främst hårdrock då det är det vi spelar i bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa och mastra sina egna alster hyggligt är något som man lär sig med tiden. Det tar ett tag, men rätt var det är så har man "hajat" prylen. Det är som med instrumentspel, bara att nöta och nöta, prova och prova. En dag släpper det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Jag hoppas att jag inte trampar på någons fötter här, men jag följde länken till Digital Domains sidor...

Största samling trams jag stött på sedan jag var i kyrkan.

Det osar religiositet i hans artiklar till den milda grad att jag var tvungen att ta rökpaus emellanåt. Sida upp och sida ner med ett ständigt malande om att mastering är ett så förfinat hantverk att egentligen ingen vanlig dödlig musiker borde få lägga sina smutsiga små fingrar på de gudomliga instrument som används...

Ett ständigt malande om att GÅ MED DINA OTROGNA ALSTER TILL EN DYYYR MASTERING STUDIO FÖR ATT FÅ FRÄLSNING. Hallå? Det går ju inte att ta detta på allvar ju...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe 😄

Man får väl läsa lite mellan raderna. Klart att han vill få det att låta som om dom kan, eftersom han livnär sig på det. Lite intressant tyckte jag att det var i alla fall.

Men som sagt, jag kommer inte lämna ifrån mig mina alster på ett bra tag i alla fall, och är väl mer sugen på lite mer jordnära tips som man själv kan ta åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att jag inte trampar på någons fötter här, men jag följde länken till Digital Domains sidor...

Största samling trams jag stött på sedan jag var i kyrkan.

Det osar religiositet i hans artiklar till den milda grad att jag var tvungen att ta rökpaus emellanåt. Sida upp och sida ner med ett ständigt malande om att mastering är ett så förfinat hantverk att egentligen ingen vanlig dödlig musiker borde få lägga sina smutsiga små fingrar på de gudomliga instrument som används...

Ett ständigt malande om att GÅ MED DINA OTROGNA ALSTER TILL EN DYYYR MASTERING STUDIO FÖR ATT FÅ FRÄLSNING. Hallå? Det går ju inte att ta detta på allvar ju...

Jag tror du inte ska läsa dom som fan läser bibeln. Det är hans åsikter och inget mer, förutom att dom är amerikanska 😄

Däremot så ser jag inte var det står att du måste ta dina alster till en DYYYR mastering studio 😆 Tror det räcker för dom flesta som sitter hemma och spelar in att bara låta någon lyssna och ge råd och tips. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cherrypop (oregistrerad)

Ang. mitt påhopp om "DYYYR mastering studio":

Artikeln jag läst nämnde i var tredje mening saker som intrikat, komplex, specialanpassad m.m utrustning som finns i dessa typer av studios.

Jag nämnde därför ordet DYYYR eftersom jag knappast tror att du eller jag skulle kunna få råd med den typ av utrustning som han pratade om, genom att skippa lunchrestaurangen några dagar i månaden...

(ta mig inte så bokstavligt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

(ta mig inte så bokstavligt...)

Jag tror det är lite som att jämföra äpplen och päron. Dom masteringsarbeten som herr Katz och hans gelikar sysslar med ska ju funka att spela upp på all världens format och system, och det är väl det som man på nåt sätt betalar för. Nu tror jag väl inte att det kostar så mycket att gå till en Mastering studio här i Svedala, och framför allt inte om du går till någon mindre.

För min del är det väl mest intressant ur den aspekten att någon lyssnar på musiken ur ett helt annat perspektiv, och med en helt annan synvinkel, och försöker att ge den förutsättningar att låta bra i bilen, på radion, hemma i stereon. Men nu tror jag vi kommer lite ifrån vad den här tråden handlade om. 😄

Jag tror ändå att det mesta som står på digido.com är samma sak som du skulle komma fram till om du satt och skummade igenom internet en hel dag. Framför allt tycker jag att hans guide till TC Finalizern är matnyttig och innehåller bra tips.

Men mastering ÄR religion. Och blir snabbt mycket tyckande om vilken digitalklocka som svänger mest och bäst och vilka DA omvandlare som lyfter fram överljudsharmonierna bäst i en lokal beklädd i mahogny - typ 🙂

Hur som helst kan det inte skada att veta vad man håller på med lite bättre, man kanske gör samma misstag men förstår bättre förhoppningsvis vad det är som gått åt pipan. Fel dithering algoritm när man kör ner det till mp3 t.ex. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och försöker mastra en låt nu... vill trycka upp volymen lite. Men med min kompressor (den som finns med TC essentials) så ressulterar det direkt i massa brus om man försöker komprimera de högsta tillslagen.. Nån som har nåt bra tips om nån annan kompressor? Finns det nån gratisplugg som funkar bra?

När ni kör kompressor på hela mixen, hur ställer ni in kompressorn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
En Limiter sköter jobbet med att trycka upp mixen till max (0db). Dock skulle jag aldrig dra upp volymen till exakt 0 för då finns det ingen plats för låten att andas.

Jag kör alltid min limiter på -0.2db som lämnar ett litet litet rum för andning.

Vad menar du med att andas?

Med samma threshold på -0,2dB och 0dB så har 0,2dB mindre luft.

Syftar du på att enskilda frekvenser inte ska dista så förstår jag.

(vill bara eliminera frågetecken)

Link to comment
Dela på andra sajter

En Limiter sköter jobbet med att trycka upp mixen till max (0db). Dock skulle jag aldrig dra upp volymen till exakt 0 för då finns det ingen plats för låten att andas.

Jag kör alltid min limiter på -0.2db som lämnar ett litet litet rum för andning.

Vad menar du med att andas?

Med samma threshold på -0,2dB och 0dB så har 0,2dB mindre luft.

Syftar du på att enskilda frekvenser inte ska dista så förstår jag.

(vill bara eliminera frågetecken)

waves.com angående L2

Adjust the Out Ceiling slider to a ceiling of -0.1 dB to extra-guard overshoots (there are still playback systems around that display signal clipping when the signal is at 0.0dB)
Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

En Limiter sköter jobbet med att trycka upp mixen till max (0db). Dock skulle jag aldrig dra upp volymen till exakt 0 för då finns det ingen plats för låten att andas.

Jag kör alltid min limiter på -0.2db som lämnar ett litet litet rum för andning.

Vad menar du med att andas?

Med samma threshold på -0,2dB och 0dB så har 0,2dB mindre luft.

Syftar du på att enskilda frekvenser inte ska dista så förstår jag.

(vill bara eliminera frågetecken)

waves.com angående L2

Adjust the Out Ceiling slider to a ceiling of -0.1 dB to extra-guard overshoots (there are still playback systems around that display signal clipping when the signal is at 0.0dB)

Exakt!!!

Det handlar inte om att ge mer luft, utan att slippa klippningar och distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att jag inte trampar på någons fötter här, men jag följde länken till Digital Domains sidor...

Största samling trams jag stött på sedan jag var i kyrkan.

Det osar religiositet i hans artiklar till den milda grad att jag var tvungen att ta rökpaus emellanåt. Sida upp och sida ner med ett ständigt malande om att mastering är ett så förfinat hantverk att egentligen ingen vanlig dödlig musiker borde få lägga sina smutsiga små fingrar på de gudomliga instrument som används...

Ett ständigt malande om att GÅ MED DINA OTROGNA ALSTER TILL EN DYYYR MASTERING STUDIO FÖR ATT FÅ FRÄLSNING. Hallå? Det går ju inte att ta detta på allvar ju...

😱😱...tänkvärt är att Bob katz är av den gamla skolan där det är mycket mickning involverat och gamla analoga tankesätt, kalibreringar av mätutrustning samt DYRA prylar...klart man skulle bli lite skadad då va?..jamenar..tänk själv om du skaffat ett masterkompressor typ Focusrite blue-series..á 56.000:-..skulle inte även du sitta o flumma i timmar efter det "där" lilla extra i mixen? 😲

Jag läste hans artikel första gången för 2 år sen..och det var lixom "😄 vad menar han nu?"..fattade inte hur mycket av det som skrevs hur det skulle gå att tillämpa på digital inspelning med syntar och samplers... och om det ens var

nödvändigt att göra på det sättet som beskrevs..

Nu är det väl så att just Mastering och Slutmix brukar vara en ständigt källa till förväxling..att folk i allmänhet inte vet vad som är skillnaden... och typ "äh...strunta i det nu, det fixar masteringssnubben sen" är totalt nys..visst en skicklig masteringstekniker kan göra underverk med en annars medelmåttig låt... men som med allt digitalt: Skit in = Skit ut.. sen är det upp till var och en.

Jag kan ta mitt eget arbete med maxi-CD'n vi släppte för ett par månader sen

där jag hamnade i en jobbig tidspress (p.g.a illa bokat releasedatum från 3:e part )då tog "teknik-hjärnan" över och därav mixades varje låt en aning för starkt, gjorde ett par "dåliga val" med slutkompression, kanske inte hade riktigt mental närvaro för EQ-tweak'sen man gjorde på 2-spårsmixarna, som sedan skickades för mastering.

Visserligen är det en renomerad kille i branschen som gjorde jobbet, men ärligt talat hade det varit bättre både för slutresultatet och en egen självkänsla om man låtit allt vara ett par månader och sedan mixat om grejerna med helt fräscha öron och med nya idéer..utan tidspressen...

Men resultatet av denna "fadäs" har blivit en helt annan förståelse för hur en låt ska mixas för att vid masteringen kunna bli Absolut Starkast 21 ( om det är den typen av låt som kräver detta )

genom väl förberedda mixar och vad man kan göra/ska låta bli redan vid mixstadiet -> slutmixning..

Dom frågor som ställs här är om mastering är i princip omöjligt att ge ett (1) rakt svar på, allt beror ju på vad man har för utgångsläge, vilken nivå ens utrustning håller och till sist...hur mycket kunskap som sitter i mellan dom två ljudreceptorerna på var sida om huvudet... och hur man sedan omvandlar detta till tekniskt mumbo-jumbo...

ett (1) rakt tips som redan getts här är: träning och åter träning (+ lite know-how )

..nej..nu ska jag åka o träna..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ta mitt eget arbete med maxi-CD'n vi släppte för ett par månader sen

där jag hamnade i en jobbig tidspress (p.g.a illa bokat releasedatum från 3:e part )då tog "teknik-hjärnan" över och därav mixades varje låt en aning för starkt, gjorde ett par "dåliga val" med slutkompression, kanske inte hade riktigt mental närvaro för EQ-tweak'sen man gjorde på 2-spårsmixarna, som sedan skickades för mastering.

Men resultatet av denna "fadäs" har blivit en helt annan förståelse för hur en låt ska mixas för att vid masteringen kunna bli Absolut Starkast 21 ( om det är den typen av låt som kräver detta )

genom väl förberedda mixar och vad man kan göra/ska låta bli redan vid mixstadiet -> slutmixning..

Men... om du ändå skulle skicka skiten på mastering, varför mixade du med kompressor och/eller Limiter på stereobussen?

Ju mer dynamiskt material teknikern har att jobba med desto mer möjlighet har han ju att jobba med, i positiv bemärkelse.

Mixa kanalerna och lämna stereobussen orörd. Klipper det när du mixar ner så sänk.

Link to comment
Dela på andra sajter

phod (oregistrerad)

Apropå kompression så var det lite av en aha-upplevelse när jag läste sound on sounds artikel om kompression här. Den förklarar väldigt lättförståeligt vad kompressorn uträttar för något så man själv kan klura ut hur man ska ratta in värdena man behöver.

EDIT: Sam & Lodger, ni finner med största sannolikhet svaret på er fråga om ovälkommet brus sist i artikeln (ovanför tabellen).

Redigerat av phod
Link to comment
Dela på andra sajter

Men... om du ändå skulle skicka skiten på mastering, varför mixade du med kompressor och/eller Limiter på stereobussen?

Ju mer dynamiskt material teknikern har att jobba med desto mer möjlighet har han ju att jobba med, i positiv bemärkelse.

Mixa kanalerna och lämna stereobussen orörd. Klipper det när du mixar ner så sänk.

Det handlade om att försöka göra låtarna lika redan från början..men som jag skrev så var det "teknikhjärnan" som tog överhand... och det blev fel redan från början..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

http://hem.bredband.net/tbtaudio/vstplugin...ximizer_1-1.zip

Testa den först innan du ger dig på Waves L2.

Denna snubbe gör riktigt bra grejer.http://hem.bredband.net/tbtaudio/

Och jag har själv i ett blindtest mellan L2 och ovanstående pekat ut fel. Hans plugg låter bättre än L2.

Link to comment
Dela på andra sajter

phod (oregistrerad)
http://hem.bredband.net/tbtaudio/

Och jag har själv i ett blindtest mellan L2 och ovanstående pekat ut fel. Hans plugg låter bättre än L2.

Så pass, nu blir jag illa tvungen att lägga in ännu en plugg och prova haha 😆 Lite olustigt med alla dessa dll:er som ska laddas vid uppstart.

Är det någon som jämfört waves IDR dithering med den som följer med Cubase, Apogee uv-22? Eller någon kanske har ett ännu bättre förslag.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Mats Orbation (oregistrerad)
[Testa den först innan du ger dig på Waves L2.

Och jag har själv i ett blindtest mellan L2 och ovanstående pekat ut fel. Hans plugg låter bättre än L2.

Det lustiga är att waves L2 Ultramaximizer är den enda mjukvara som i historien, hittills, gått till att bli även hårdvara, istället för tvärtom. Det finns ett rack att köpa för att använda live, som WAVES har gjort med deras L2 ultramaximizer. Används av flera radiostationer, och live-Pa uthyrare. I studios är det dock inte lika nödvändigt längre.

Så något positivt måste där väl ändå vara med den

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...