Jump to content
Annons

Jonas & Peter - Sunshine


Hmm... Vad är detta  

7 röster

  1. 1. Hmm... Vad är detta

    • Kul början!
      0
    • Ok, en skiss.
      2
    • Knappt en skiss.
      1
    • Vafan laddade du upp detta för?
      2


Recommended Posts

Låtnamn: Sunshine

Artister: Peter & Jonas

Genre: Pain wannabe

Låtlängd: ca 1:30

Kompositör: Peter & Jonas

Producent: Jonas

Medverkande:

Idé: Peter

Text: Peter & Jonas

Keyboard: Peter & Jonas

Gitarr: Jonas

Bas: Jonas

Sång: Jonas

Trummor: Drumkit from hell

Inspelningsår: 2005

Format: mp3

Storlek: drygt 2MB

Status: Skiss

Låtlänk: Borttagen

Info: Låten är ihopsatt på skoj av mig och lillebrorsan i fredags.. Har dock problem med att skrika.. La om sången idag.. Får dock inte till det som jag vill, så det blev extra stämmor istället för att hjälpa upp 🙂

Någon refräng är inte gjord ännu, började från scratch i fredags, med bara lite text, och såhär blev det...

Det jag är mest intresserad av, är om någon har kommentarer på sången, vad jag bör tänka på, och hur man får till ett "bra" skrik till den här typen av låt... Har aldrig skrikit förr när jag spelat in 🙂

Andra tips är givetvis välkomna också 🙂 Kan påpeka att både jag och brorsan är keyboardister i grunden..

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen har man en skrikröst eller inte. Det är inte bara att vråla. Tro mig jag har försökt i flera år. Du kan ju alltid testa att ta upp låten ett par tonarter och pressa mer på rösten. Annars kan det vara fräckt med kontraster, din rena röst är ju riktigt vacker.

I övrigt låter det inte så kul. Otajt, konstigt mixat. Underliga gitarrer... Men visst ja. Det vara bara sången du ville ha kommentarer på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nejdå, all kritik uppskattas 🙂

Får sällan till mina mixar som jag vill ha dom 🙂

Så har du något mer konkret, så tipsa gärna om det 😱 Fast det kanske är för konstigt mixat? 🙂

Sen är det främst sången jag är intresserad av i detta fallet, då den är det jag stör mig mest på och inte alls får till som jag vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello

när jag lägger "skrik" röster brukar jag köra ett bandpass filter och mest släppa igenom mellanregister. Sedan brukar jag ibland skicka kanalen till en send där jag lägger lite dist och/eller "tube" pluggar. Det bukar dock bli snyggast om du kan få preampen att dista istället, men då kan du ju inte juster mer senare.

Hela mixen låter ruskigt tunn. Framförallt trummorna behöver mer tryck. kanske dubba med något mer syntetiskt ljud. Jag bukar köra trummor genom ett helt paket med effekter, typ lite dist, tape saturation send till ett reverb (mindre rumsklang, typ drum-room, ibland 2 olika reverb som jag pannar) som jag också distar lite. Ibland skickar jag vissa trummor till en annan send där jag "trashar" ljudet rejält och blandar det med orginalet. Prova med en "tube" plugg även här. Sedan är det bara att tok-komprimera och höja upp trummorna. PSP vintage warmer är grymm, och den kan man överstyra lite också om man vill. Så har jag arbetat med mitt senaste band, du kan höra resultatet på www.svenskakejsare.se (alla trummor är programmerade).

Gurorna låter grymt vassa och skulle nog behöva ett annat mer mättat sound, men smaken är som baken. Det känns som att det är lite för mycket av allt, skulle nog spela lite mindre och lämna mer luft. Förmodligen ersätta synten med någon lite mer trance liknande som "plippar lite mer" om det var min låt. Sedan låter det lite väl mycket pain kopia, men det var kanske också meningen.

Blev ju mest negativ kritik kanske, men å andra sidan kanske man kan lära sig mest av sådan.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack båda två 😉

Att det blev en Pain kopia var inte riktigt medvetet, men det råkade bli så, vilket även vi märkte 😆 Därav genre beskrivningen hehe..

Spelade tidigare i ett hårdrocksband, men allt eget jag gör tenderar att bli sorgsna ballader, så jag och brorsan så att nu ska det fan bli lite fart i det iaf...

Efter tipsen i denna och den förra tråden angående sång så ska jag spela in hela låten pånytt tänkte jag. Prova lite olika ljud och se hur det blir 🙂 Det svåra för mig är att lägga gitarren, men ska försöka komma på något jag både klarar av att spela, och som låter bra med lite mer tomrum. Köpte även nya strängar igår 😲

Därefter blir det ett nytt sång försök. Tänkte göra två varianter. En där jag återigen skriker, och en där jag bara skriker "Is burning my eyes" och i övrigt sjunger en oktav lägre ner istället... Får se om man kan få hem brorsan lite i helgen också kanske och få till en refräng 🙂

Och precis som du säger, negativ kritik kanske tar lite på egot 🙂 Men man lär sig mer på konstruktiv negativ kritik i regel. Och jag är som sagt dessutom inte nöjd själv, så ös på bara 🙂

Men en ny variant kommer upp efter helgen, då förhoppningsvis även med en refräng, och kanske mera vers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, blev väl lite halvtamt "skrik" kanske..

Sjunger annars alltid med ren röst, men typ det som kommer "The suuuuuun... IS BURNING MY EYES!".. osv.

Har dock som sagt lagt på lite extra stämmor där jag inte skriker eftersom jag blev så missnöjd med skriket.. Funderar lite på att alternera lite också som Egghuvud föreslog. Kanske kan bli bra..

Fick tyvärr aldrig tummen ur i helgen.

Men får se hur det blir.. Ska testa lite som sagt, är inte nöjd med hur det låter nu iaf. Jaja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...