Jump to content
Annons

nån som har tips på sub-bas?


silver (oregistrerad)

Recommended Posts

silver (oregistrerad)

Tjena!

Äger ett par fostex PM05,är tvungen att ha storlek mindre på monitorerna eftersom jag har hela studion i en garderob. Finns det nån bra subbas som kompletterar dessa monitorer,och är det skillnad på subbas till hi-fi anläggnar och till studiomonitorer.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror på vad du gör för något. Det kan va så att du inte har någon nytta för en.

Sitter du i en liten skrubb o mixar så blir du bara sjösjuk av djupbasen (tror jag, men vad vet jag). Även små monitorer brukar gå ner till sådär 60 Herz. Vilket för många sorters musik är fullt tillräckligt (för andra funkar det inte alls).

Prova med att skära någon av dina mixar i botten och se var skillnaden börjar märkas.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter själv med en kombination av alesis monitorer och en 10 tums sub i ett kök på 20 Kvm. Mina erfarenheter är att jag satsat på en alldels för stark sub (150w) För att få en bra balans är jag tvungen att hålla mig på Volym 1,5 av 10 möjliga, annars dunkar det hejvilt, trots att jag även stoppat gamla sockor i basporten för att dämpa det värsta.

Har även försökt att flytta subben till olika platser i rummet utan större framgång.

Men till din fråga : Visst finns det subbar som passar dina små fostex och det behöver inte vara slicka studiosubbar, det går alldeles utmärkt med en konsument dito. Men som sagt , jag skulle tro att det räcker med 50-75 watt.

Placeringen är viktig och justeringen av basfiltret är tämligen enkel.

..........titt som tätt gör subben att jag blir medveten om hur ofta det finns subsoniska spikar i ens material, och det är oftare än man tror. Hur ofta har man inte blivit förvånad över att hitta diskret men ändå fullt hörbar jordbävningsbas i en loop man trodde var "ren" och färdigfiltrerat. Eller en synthpatch som visade sig ha undertoner i 40 HZ (eller djupare) Bortsett från att man oftast vill att den inte ska vara där så grötar den också till mixen eftersom djup bas snor headroom vid slutmix och uppspelning i anläggningar , och man riskerar att audioanläggningen distar i övriga registret för dom som inte sitter med en sub.

Sammanfattning : Subbar är bra att ha, inte minst för att musiken blir roligare att lyssna till eftersom allt låter så mycket mer kraftfullare. Men jag skulle aldrig få för mig att slutmixa med en sub annat om den är inställd på väldig,väldig låg volym . Man vill ju inte riskera att mixa ner basen bara för att man HÖR så mycket bas. sedan kan man få tag på bra subbar redan i 1500 kronors klassen. Audio Pro är föressten ett väl prövat kort (snabb och torr bas) dom kan du få tag på nästan varje stormarknad.

Ett annat sätt att gardera sig mot subtoner som är betydligt enklare är att man skaffar sig en rekordelig hårdvaru equalizer och skär bort allt mellan 20-35 Hz helt och hållet. Dom frekvenser har ingen betydelse överhuvudtaget om du inte råkar spela kyrkorgel i din hemstads katedral och vill göra en skiva med Bach fugor 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips på billig subbas är annars Tanoj reveal aktivs subbas. De lyckades nämligen göra för många (fråga mig ej hur) i förhållande till hur mycket vanliga monitorer de tillvärkade så dom dumpas bort till ca halva priset. Tror att de fortfarande håller på med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köpa en subbas så undvik iaf riktigt flåsiga hemmabiosubbor(😛). Har en Yamaha YST-45 watt som samlar dam, den är märkt till 50 watt. Den flåsar på ganska bra, men det bumlar ju bara om den så den används inte :-). Som ovan sagt så ställer det nog till med problem att ha en stor subba. Men tänker du ändå köpa så har Samson släppt en som nog kostar runt 1500kr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänk också på att subbasvågor är låååååååååååååååååååånga och risken är stor att du kommer du få s.k "stående våg" om du inte har tillräckligt med utrymme.

Basvågen studsar alltså mot närliggande väg och du hör direktljud+den som precis studsade mot vägen= förstärkt basterror!!! och detta kommer med all sannolikhet bara resultera i att du mixar bort dig.. ( i basfrekvens )

Var som sagt noga med subbasens placering i det fall du fortfarande behöver en

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Länken fungerade dock inte Alex.

Analogfreak: Enda tillfället man använder sig av sånna är väl när man skall riva en vägg för mer plats i studion? 😄

Det är en 4x18 låda med 4st DL18MT. Tyvärr är det för trångt att sätta i EV:s bättre element EVX180 då magneterna kommer ta i varandra.

Men i EV:s DML2181-A (även kallad Deltamax) så funkar det med EVX180... fast det är bara en 2x18 sub.

DML1152ADML2181A_11.jpg

Den undre lådan är DML2181-A

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att subbasvågor är låååååååååååååååååååånga och risken är stor att du kommer du få s.k "stående våg" om du inte har tillräckligt med utrymme.

Basvågen studsar alltså mot närliggande väg och du hör direktljud+den som precis studsade mot vägen= förstärkt basterror!!! och detta kommer med all sannolikhet bara resultera i att du mixar bort dig.. ( i basfrekvens )

Det är inte bara subbas-vågor som är långa... Har du ett mått på ca 2.5m i rummet (längd, bredd eller höjd), så ligger resonansfrekvensen för det måttet strax under 70Hz, så redan där kan dessa problem uppstå...

Du kan räkna ut var du bör få problem med en enkel formel:

hastighet

---------------- = frekvens

rumsmått*2

Hastigheten är ljudhastigheten, som är ca 344m/s i luft vid 21 grader.

Rumsmått*2 för att man vill ha reda på när man har halva våglängden, som brukar ge värst problem. Stående vågor uppstår också vid multiplar av halva våglängden och introducerar andra kuligheter också, med en mustig cocktail av förstärkningar och utsläckningar på olika platser i rummet...

Ett par lurar är definitivt inte fel att ha för att kontrollera att basen inte uppför sig illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar också lurar för kontroll utav basen.

Om du däremot tar beslut om att köpa en subbas så kolla precis som det står ovan på XTZ.

Jag rekommenderar 10 tummaren (jag har den hemma)

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=2

Topptestad i prisklassen, kanske inte den bas som är bäst till film, men till musik är den väldigt tajt och snabb (medföljer skum som du kan täta portarna med). Dessutom kostar den väldigt lite. Svårt att se att man kan hitta bättre för de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...