Jump to content
Annons

Trummaskiner som rex


Katla (oregistrerad)

Recommended Posts

Katla (oregistrerad)

Jag är nyfiken på om det finns någon samplingsskiva (gratis eller köp) som innehåller färdiga rexfiler från gamla goa trummaskiner som Korg Minipops 7, Roland CR-78 eller Korg KR55?

Jag är medveten om att det finns samplingar för varje enskilt trumljud från dessa maskiner. Men de är ju grunden preset-rytmer och det är dessa jag skulle vilja komma åt. Alla de där goa bossanova, rumba och samba-rytmerna. 😎

Givetvis går det bra med wave/mp3-filer av sådana grejer också.

Den enda jag själv funnit än så länge är Raapies Acetone rexar. Den rekommenderas starkt! 😄

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

PowerFX (www.powerfx.com) har en loop-cd med gamla trum-/rytmburkar.

Annars säger jag . . .Google!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Så vad du letar efter är, i princip, MIDI-filer med trummaskinernas patterns?

😎

Jo, så kan man ju också se det. 😄

Men jag är nog ute efter det där exakta dynamiska samspelet som bara återfinns hos just bra loopar eller, givetvis, orginalen (som är svåra att synca).

Att härma analoga maskiner med endast en sampling per ton eller instrument brukar låta väldigt statiskt och i slutändan blir det ganska jobbigt att lyssna på.

Tanken är ju att det ska låta exakt som att jag att jag kopplat in en riktig CR-78 trots att jag inte äger någon. 😛

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Att härma analoga maskiner med endast en sampling per ton eller instrument brukar låta väldigt statiskt och i slutändan blir det ganska jobbigt att lyssna på.

Jag tycker att originaltrummorna låter ganska statiska ändå... 😛

Ifall det hade varit en stor mastig synt med många oscillatorer hade jag förstått om en sampler gått bet, men inte i det här fallet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jag tycker att originaltrummorna låter ganska statiska ändå...  😛

Ifall det hade varit en stor mastig synt med många oscillatorer hade jag förstått om en sampler gått bet, men inte i det här fallet.  😱

Det är ju individuellt hur vi uppfattar ljud.

För mig är skillnaden där efter att ha fått testa en KR55 för ett tag sedan. Det kan iof sig bero på att jag programmerar som en tok och att det är därför det låter fel i mina öron. 😛🙂

Sedan är det ju det också att jag vill ju vara så nära orginalen som möjligt. Visst kan jag programmera en bossa-rytm med t.ex. samplingar från CR-78:an. Men då jag inte hört bossa-rytmen på CR-78 lär det ju inte låta som en "riktig" sådan och då faller idén för mig iaf.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittade en hel hög med refills (både samplingar o REX) med orginalbeatsen till en massa gamla softa maskiner. jag tror jag letade via reasonstation.net

de heter "diskodiktator" (refillsen alltså), de är gratis och borde va det du letar efter.

de svänger som aset. skitsköna...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittade en hel hög med refills (både samplingar o REX) med orginalbeatsen till en massa gamla softa maskiner. jag tror jag letade via reasonstation.net

de heter "diskodiktator" (refillsen alltså), de är gratis och borde va det du letar efter.

de svänger som aset. skitsköna...

Hej! Är du säker på att dom heter "diskodiktator"? Letat runt på reasonstation men hittar inget som ens är i närheten. Är jag tokblind?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att dom heter "diskodiktator"? Letat runt på reasonstation men hittar inget som ens är i närheten. Är jag tokblind?

Diskodiktators trummaskinsrefill hittar du lättast på deras egen hemsida:

http://www.diskodiktator.com

Vad jag minns så innehåller dom dock inte speciellt många rex-loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...