Jump to content
Annons

Tänkte betala för mastring, men...


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag såg info från diverse CD-tillverkare i annonser och undrar om jag ska lämna den snart färdiga inspelningen till dem för mastring. Om det s.a.s. är värt det (3500 SEK extra)?

Att de måste lägga PQ-koder och ISRC-koder (eller vad de nu heter), det är antagligen självklart, för hur gör man det själv?? Men...desutom blev jag nyfiken på om det de så fint säger i annonserna stämmer? "Att de lyfter mediokra inspelningar till skyarna och en helt ny dimension."

Problemet är nu att låtfilerna redan är mastrade av mig själv s.a.s. Jag hade dem först på analogportaband (9.5 cm/sek) och tog ned dem till DAT och använde samtidigt en multieffektprocessor i form av equalizer, kompressor, reverb m.m.

Satt med detta flera månader det begav sig tills jag fick schyssta låtmixningar.

Därför är jag nu lite kluven och jag undrar allvarligt alltså följande:

Det verkar som om mastergubbarna på företagen vill ha råmix av låtarna, har jag redan jobbat med dem för långt? Hade det varit bättre om jag skickat in låtarna på så sätt att de inbördes nivåerna och panoreringarna på instrumenten var ok plus aningen reverb, och låtit dem stå för allt ev. eq- och kompressorjobb? Dessutom har jag ju använt kompressor och reverb redan vid inspelningen av enskilda instrument - är det bra att göra så?? Blir det inte kaka på kaka på kaka... Och hur påverkas i så fall ljudet av för många generationer av eq eller komprimering?

Måste förtydliga att jag inte vill ha en sönderkomprimerad slutprodukt, och är lite rädd för att det är vad de i så fall försöker sig på...mer kompression alltså. Jag gillar volymvariationer och har inget behov av att sticka ut/höras i skvalet på radion... Har själv inte lyssnat på radio på 25 år och gillar den klassiska musikens ljudideal med dynamik, fast då i rockgenren. Förstår ni?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Ville bara tillägga en sak. Redan när jag var tonåring skickade jag en kassett till ett väletablerat sånt där företag som sysslar med CD- och kassettillverkning. Den gången var det mest på skoj och jag hade bara råd med några kassetter. Jag skickade så in min egen master i form av ett kassettband (den gången). Tillbaka fick jag sju st analogkassetter som i och för sig var schysst komprimerade, men problemet var nu istället att brusnivån på kopiorna åkt upp med hissens hastighet.

Eftersom jag var ung och inte ville/orkade/tordes bråka om det och det bara rörde sig om sju kassetter, så fick det vara så... Men helt klart är att den mastring som meddelade att de "var tvungna att göra", faktiskt försämrade ljudkvaliteten med minst 50%!!

Nu skriver vi år 2005 och när väl ljudkortet inskaffats ska jag bränna några cd-ex av den eminenta kassettmasterinspelningen på min pc istället, nu ett par decennier senare...

Vad jag ville ha sagt var alltså att: även om ett företag komprimerar efter vad de "var tvungna att göra" enligt konstens alla regler, så kan det bli biverkningar...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju hela ljudpaketet som de mastrar. Självklart ska du själv använda eq, kompressor mm på dina separata ljudspår så att du får en mix som du själv är nöjd med. Det du helst ska låta bli innan du skickar till mastring är att lägga effekter på masterregeln, det är ju det som de ska fixa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som bassman säger: Gör dina mixar så bra du bara kan - ingen efterredigering.. spara dessutom filerna i 24 bitar eller mer så inte den efterkommande redigeringen ( hos masteringsfirman ) försämrar kvaliteten på den slutliga produkten..

Kolla upp firman du skickar ditt material till så de inte sitter med sämre utrustning än du själv... :rolleyes:

Och du kan alltid be om en testmaster på en eller två låtar innan du godkänner produkten.. har man inte en sådan policy - gå till någon annan.

Sedan talar du om för masterteknikern vad du vill ha ut av ditt material, hur du vill att slutprodukten ska låta ( inom materialets referensram givetvis )

De flesta jag har varit i kontakt med har kunnat leverera ovanstående och har dessutom gett feedback på några av mixarnas innehåll när det var något som kunde förbättras för att masteringen skulle bli ännu ett snäpp vassare... efter en testmaster alltså.

Så släng inte iväg till första bästa..det är du och ditt material som är boss.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jag förstår det som att du inte bara mixat, utan jobbat med hela paketet?

Ja, det blir kakapåkaka.

Om du nu lagt flera månader + är nöjd med resultatet + inte vill ha kraftigt komprimerat á la reklamradio = strunta i att låta de mastra.

kom ihåg, att precis som med all annan företagsamhet gäller det att sälja sin affärsidé.

De vill först o främst tjäna pengar. Därför heter det att du "måste mastra hos dem".

"Att de lyfter mediokra inspelningar till skyarna och en helt ny dimension."

"Inte bara rent, men ultrarent"

T o m kodningen kan du göra själv, men det är rätt krångligt o det bör du kanske lämna över.

Link to comment
Dela på andra sajter

T o m kodningen kan du göra själv, men det är rätt krångligt o det bör du kanske lämna över.

Ja, men det beror lite på vad han har tänkt sig också. Är det enkla 2-sekunders-tystnad-mellan-låtarna så kan det funka att skicka en vanlig bränd audio-cd till presseriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kodningen är endast nödvändigt om dina låtar kommer att spelas upp

i radio.

M.a.o om du tänker släppa skivan till kund.

Om du bara tänker skicka det till skivbolag eller förlag behöver du inte koda låtarna.

ISRC-koder gäller detta alltså.

PQ Kodningen kan man göra med Wavelab , Soundforge m.m

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kodningen är endast nödvändigt om dina låtar kommer att spelas upp i radio. [...] ISRC-koder gäller detta alltså.

Nu är jag lite petig. Men det är inte nödvändigt med ISRC-koder. Jag har för mig att det måste vara ett registrerat företag som släpper skivorna för att man ska få ISRC-koder.

Sveriges radio spelar ofta promos och demos (där STIM utgår till kompositören) så rent tekniskt är det inga problem att pressa en skiva utan ISRC.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt

ISRC koderna används för att radio stationer och liknande kan redovisa till STIM och liknande organisatione hur många ggr dom spelat en viss låt så att STIM kan fördela ut pengarna till SKivbola , Artister , Producenter osv..

Och ja det måste vara ett företag som är registrerat för att man ska få ISRC koder.

Företagets identitet är en del av koden , sedan artist , Låtnamn osv.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack så mycket för alla de svaren, till en som vet bara lite grann om sånt som koder m.m. När det gäller att spelas i radio eller inte, så fick jag svar från Grammofonarkivet (som ju är ett gemensamt arkiv för alla program inom svt, sveriges radio och ur) om detta. De tar endast emot cd som är pressade (och alltså innehåller koder). Cd-r man gjort själv hemma kan man inte skicka ens längre. Alltså kan inte de komma att spelas upp överhuvudtaget i radioprogram av typen önskeprogram.

Demoniqus: Jo tack, de har sagt att jag får en testmaster, åtminstone de firmor jag funderat över. Ap-Arne Records vet jag väl inte om jag anlitar... (ja, det finns ett ställe som heter så, vem vill ha det skrivet på booklet/cd?)

PQ-koder...eeehhh....är det detta med att man kan söka efter låtarna sedan i vilken cd-spelare som helst? Alltså, sitta med fjärrkontrollen och trycka in spår 7, så spelas den låten. Då antar jag att jag gjorde PQ-koder när jag brände cd-mastern utan att veta om det. Alla toningar var ok och det är två sek mellan alla de 13 låtarna. Vad är då ISRQ-koder?

Om detta med neutral lyssning: Till exempel sa ett företag att de vill jobba med mastringen professionellt och se vad du som artist eller grupp vill ha ut av musiken. Sedan komprimerar de och lägger på reverb m.m. Om vi antar att jag skickat en råmix och vill ha en väldigt massa olika inställningar beträffande dessa klangbearbetningar, varierande från låt till låt, hur 17 skulle de kunna komma fram till det också? Argumentet att de har bra högtalare (Dynaudio och Genelec i detta fallet) och därmed vet hur det ska låta hmm.... Jag har kollat in modellerna och anser mig ha ett par högtalare i ungefär samma klass (Audiovector, +/- 1 dB, t.o.m. bredare frekvensomfång).

Att deras rum skulle vara särskilt neutralt är i och för sig bra, men det är rätt lät ordnat hos mig också. Bort med glasskivan bara...hehe... Skämt åsido, där kan de leda något på poäng.

Ett problem är att jag t.ex. har ett lugn pianostycke med oboe och sång. Sedan finns t.ex. ett hårdrockslåt och en bossanova. Är det inte en mardröm för att masterföretag? Befarar att bruset på pianolåten haussas. Betänk att klabbet alltså är inspelat på en analogporta från Yamaha (med 9.5 cm/sek)! Inga marginaler direkt. Jag måste säga att ingen av de som hört låtarna har trott att de varit inspelade på så smala band...vore väl synd att äventyra ansträngningen??

Slutpladdrat, dags att bege sig ut till musikaffär'n och kolla akustiska gitarrer!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Där fick jag ju ett svar om ISRQ-koder samtidigt som jag skrev mitt nya inlägg. Då var ju saken klar! Måste anlita mastringsföretaget i alla fall. Hur ska jag annars bli rik?? 😆

Såvida jag inte registrerar företag....igen.....ehhh.....är det då lätt att göra ISRQ-koder? Vilken mjukvara behövs? Räcker det om företaget är passiv verksamhet eller hobbyverksamhet, alltså mindre än 500 timmar per år, för att bli registrat i detta sammanhang?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det om företaget är passiv verksamhet eller hobbyverksamhet, alltså mindre än 500 timmar per år, för att bli registrat i detta sammanhang?

Det tror jag nog.

Vanligare är ju att Förlagen registrerar ISRQ koderna åt dig , Men vill du vara oberoende så ska nog det inte vara något problem.

Det bästa är om du tar kontakt med STIM , Jag tror att dom säkerligen kan hjälpa dig med all information.Det ligger ju i deras intresse oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...