Jump to content
Annons

Dingdongljud


Vilket ljud skulle du helst höra på perrongen?  

31 röster

  1. 1. Vilket ljud skulle du helst höra på perrongen?

    • Dingdong 1
      14
    • Dingdong 2
      4
    • Dingdong 3
      3
    • Dingdong 4
      3
    • Ingen - alla är kassa
      4


Recommended Posts

Jag har fått ett litet uppdrag att ta fram ett dingdongljud, alltså ett ljud som påannonserar ett meddelande från trafikupplysningen. Det är tänkt att användas på tågperronger, ni vet, "Dingdong - tåget mot Mjölby är tyvärr tio minuter försenat".

Så jag spelade in några små ljud från min JV-1010. Vad tycker ni? Vad skulle ni helst vilja höra för nån liten melodi innan högtalarutropet?

Dingdong 1

Dingdong 2

Dingdong 3

Dingdong 4

Och om nu allt går som det ska, och ni får höra det här ljudet nån gång i höst, så minns var ni hörde det först 😎

EDIT: redigerad version av ettan: Dingdong 5

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pendlar varje dag från Lund så det vore kul att höra...så länge det inte handlar om förseningar 😎

Röstar på no 1 eftersom det är mest diskant. Om det nu accepteras av högtalarna som ju är mycket mellanregister.

No 2 är snyggare men är lite för utsmetat för att bli tydligt och miljön brukar ju skapa en hel del delay på utropen.

Annars kan ju denna komma in och spelas i bakgrunden när meddelandet läses upp:

Tåg till Hässleholm försenat 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Hej! 1:an känns mest av upplysande karaktär! Möjligen tvåan lite också men känns lite väl tilltagen. De övriga känns mer onyanserade och skulle lätt kunna tas för att vara ringsiganler eller liknande.

Mvh /Sunken (Jocke)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Annars kan ju denna komma in och spelas i bakgrunden när meddelandet läses upp:

Tåg till Hässleholm försenat 🙂

🙁🙂🙂

Nu kommer jag sova gott!

Ettan är bäst, lätt.

Men inte perfekt, jobba vidare.

Kul uppdrag förresten! Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

1:an vinner, ty;

2:an är för mycket Windows-startup,

3:an är för mycket utbildningradion och

4:an är för mycket pianoackord.

Men du ska nog fila på 1:an lite till. Gör den längre, antingen med fler noter eller kortare tempo. Som det är nu är den för snabb/för kort för att man ska hinna göra sin uppmärksamhet redo på själva meddelandet.

Förbannat kul uppdrag du fått! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad får du betalt för det? PENGAR!!!!!!!!!!!!!

1) Känner jag igen. Rätt bra dock, men alltför typisk.

2) Känner jag igen. Låter som det gör i vissa hissar.

3) Du skulle lagt in ett slag till av den första tonen närmare slutet och du hade haft en klar vinnare!

4) Denna är bäst: Den är ovanlig och väcker folk i detta sammanhang tills det är dags att skapa en ny väckningssignal.

Själv undrar jag vad man ska med det till, för jag lyckas aldrig höra vad som meddelas (trots normal hörsel), sitter mest kvar och garvar åt eländet och inser 350 mil från min hemstad att tåget just ska avgå från en helt annan perrong 100 meter därifrån och har så gjort också i nästa sekund. Blir att boka en övernattning till...

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla utom den sista lät som att man fått ett nytt e-mail.

Går det inte att förhandla så att man kan drämma till med ett dim-ackord eller mollmaj7 då det är något allvarligt (försening eller inställt). Och något mer neutralt/latjo när det bara är vanlig upplysning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dem inte lite väl mainstreem? Nu när du har chansen att bestämma vad vi ska utsättas för dagligen, gå inte efter normen. Kom igen...något bättre och mer orginellt än det här kan du allt.

Ja...jo, jag funderade på att ha en hoppande banan som sa "hey hey" sextontusen gånger, men jag tänkte att det kanske skulle bli lite tjatigt efter ett tag... 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dem inte lite väl mainstreem? Nu när du har chansen att bestämma vad vi ska utsättas för dagligen, gå inte efter normen. Kom igen...något bättre och mer orginellt än det här kan du allt.

Ja...jo, jag funderade på att ha en hoppande banan som sa "hey hey" sextontusen gånger, men jag tänkte att det kanske skulle bli lite tjatigt efter ett tag... 🙂

// David

Bara för att någonting är orginelt så behöver det inte vara galet.

Varför inte göra som de gjorde på hockey förr i tiden och ha en liveorganist på plats 24/7? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset för bästa feedback går till Hacke. Jag har gjort ett nytt dingdong-ljud nu, baserat på 1:an, med lite fler toner i, och jag har pillat lite med ljudet i SoundDiver, och tänkte lägga upp det här så kan ni få tycka till, men naturligtvis så strular mitt webhotell just nu. 😄

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset för bästa feedback går till Hacke. Jag har gjort ett nytt dingdong-ljud nu, baserat på 1:an, med lite fler toner i, och jag har pillat lite med ljudet i SoundDiver, och tänkte lägga upp det här så kan ni få tycka till, men naturligtvis så strular mitt webhotell just nu. 😕

// David

Skicka den till mig via msn, så jag kan lägga upp den om du vill. Min hotmail-adress finns i profilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar bra... var kommer man höra detta plingelong?

Saltsjöbanan, Stockholm, är tanken. Men det här är vad företaget jag jobbar på levererar (tillsammans med en hel del annan ny utrustning) - det är fullt möjligt att SL bestämmer sig för att de vill ha ett annat pling. Så vi får väl se (eller rättare sagt höra) hur det blir!

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Uppdatering - nu har jag fått reda på att plingplonget är i drift på Saltsjöbanan! 🙂

// David

Synd att jag inte går i skolan där ute längre, nu måste jag ju ta en nöjesresa ut i Nacka för att få höra plinget, det har man ju inte tid med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...