Jump to content
Annons

Dubbla XP och Raid0


pwayne

Recommended Posts

Jag skall konfigurera operativsystem och hårddiskar på min nya burk som är på ingående om några veckor ( se https://www.studio.se/index.php?showtopic=12051 ).

Och behöver lite hjälp med installationen.

Jag skall ha tre hårddiskar on vardera 250 GB.

Disk 1) Partitionerad i två st 125 GB som primära partitioner med XP pro på vardera.

Disk 2 och 3) Raid0

Jag utgår ifrån att burken kommer med xp installerat på ”första disken”.

Andra disken är installerad. Tredje disken är köpt separat och inte installerad.

Jag har ingen erfarenhet vare sig av att installera nya hårddiskar och inte raid-installationer.

Min frågor:

1) kan jag behålla den befintliga installationen av XP pro och sedan fixa raid-diskarna eller måste dessa installeras först, dvs före XP?

Om detta går tänker jag

2) ta en ghost på XP, skapa en ny primär partition och lägga ghosten där.

3) Därefter installera raid-diskarna.

4) Alternativt installera raid före XP-ghosten så att det nya XP hittar raid-disken.

Som sagt ingen erfarenhet så jag behöver körschema!

Jag har sett nånstans att det är lite krångel med raid XP och disketter. Nån som vet vad jag syftar på? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej mig själv!

Har jag inte fått ett enda svar? Jag som trodde att det fanns en massa experter här på forumet som kunde hjälpa mig! Men dom dyker nog upp i sinom tid, ta det lugnt, burken kommer inte förrän tidigast fredag nästa vecka!

Hälsningar mig själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför 2 XP och varför 125 GB för varje......vad ja vet är inte XP så stort??

Låter avancerat........vad ska du göra.....mer än musik?

Betrakta den ena primära partitionen med XP som musikdator med operativsystem och de övriga programmen.

Den andra blir en "vanlig dator" med nätverk, bildbehandling, lite videoredigering etc. Möjligen kan jag tänka mig att partitionera OS-disken mer för att uttnytja den som lagring utan att förlora data om jag installerar om.

Att det blev så så stort berodde på att jag valde tre lika stora diskar.

Prisskillnaderna var inte så stora.

Sen räknar jag då med att ha en halv Tbit (smaka på ordet terabit, man får tänka en stund) på de två raid0 diskarna, för audiofiler och tunga Vsti typ Drums from Hell m.m.

Men har du (eller nån annan) några friska idéer om disponering så fram med det bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ålahue (oregistrerad)

Tjenna, jag har varit i samma situation som du så så här skall du göra för att få en bra hårddiskprestanda:

Du sade att du skulle ha 3 likadana diskar(?),

isåfall skall du använda den ena till internet/nätverk och allt som inte har med musik att göra. Sedan skall du ha 2 diskar i RAID 0. Väldigt företrädesvis SATA, helst SATA 2 (NCQ). Om du skall använda NCQ (native command cueuing) så måste du givetvis ha antingen Nforce 4 Ultra (för AMD 64, sockel 939) eller Intels sockel LGA775. För intelmaskiner skall du inte välja chipset I915G eller I915P, för enligt Digidesign skall de inte vara särskillt stabila. Du skall helst ha I915GV eller I925XE, den sistnämnda är ett ganska dyrt alternativ. Om du sen vill installera drivrutiner för Native Command Queuing så måste du ha SP2 på XP, annars fungerar det inte.

Men, men, det är en annan historia. Låt oss istället koncentrera oss på diskkonfigurationen på det stora sett:

Disk 1: som du sade System, MEN uppdelad på detta vis istället:

Partition 1, MAX 30GB, XP SP1 eller SP2, allt utom musik.

Partition 2, 180GB downloads/sharing och film eller valfri media.

Partition 3, 40GB Backup av musikfiler.

Disk 2 & 3: RAID 0 SATA 2x250GB

Partition 1: SYSTEM 1 XP SP1/2 , ca 20GB

Partition 2: SYSTEM 2 XP SP1/2, ca 20GB, Backup av Musikpartition 1.

Partition 3: Resten är för musik och samplingar/VST instrument.

Anledningen till detta är att virus inte påverkar data på andra diskar, tror jag, hehe.

Jag hade åtminstone inte blandat musikprogram och andra program på samma disk. Du har ju en Backuppartition av dina musikprojekt och mixar på den disk som är ensamstående. Visst blir det mågna partitioner, men jag tror att det betalar sig i slutändan.

När du skall installera XP på RAID-diskarna skall du först konfigurera Raid-enheten i RAID-kontrollerns BIOS. Denna processen kan jag inte leda dig genom eftersom jag inte vet vilket moderkort/chipset du har. Men normalt sett skall du efter denna process fixa en Raid-drivrutin på FLOPPY-disk. Denna kommer ibland, dock sällan, med moderkortet. Men för det mesta måste du gå in på tillverkarens hemsida och ladda ned samt "göra" disketten. Dvs att du laddar ned en fil som du sedan extraherar på en Floppydisk. MEN!

Här kommer problemen, dvs om du inte har en dator uppkopplad mot internet redan, men i ditt fall har du ju lagt ut detta meddelande så då bör du ju kunna fixa det, hehe hehe.

När det är klart är det bara att sätta i cd-skivan med XP. OBSERVERA texten som dyker upp under den allra första delen av installationen som lyder "Press F6 to install a third-party SCSI or RAID driver". Om du inte gör detta så kan inte XP installationen hitta någon hårddisk förutom den vanliga första disken, eftersom RAIDEN inte syns i BIOS inställningarna. DET finns dock en sida i BIOS du måste konfigurera rätt innan du kan installera XP på RAIDEN:

* I BIOSen finns det en sida där du anger vilken som är den Primära/Sekundära hårddisken. Här finns om du har gjort rätt hittills både Raiden och den vanliga disken och du anger RAIDEN som den Primära!

* Sedan går du till punkten som gäller vilken enhet som skall bootas först, här väljer du 1: Floppy, 2: CD/DVD, 3: RAIDEN.

Sen är det bara att sätta i skivan och trycka F6 när texten jag nämnde dyker upp. Nu skall det inte vara några problem längre och din RAID enhet skall funka som en vanlig disk även nästa gång du installerar XP.

OOBBBSSSSS:::: Använd inte NORTON GHOST på RAID diskar, för det programmet är inte tillförlitligt här. Inte heller kan du använda det på SATA diskar, vad jag vet..

Maila mig gärna på aeklov@spray.se om du inte får rätt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

(fråga 1) Denna processen kan jag inte leda dig genom eftersom jag inte vet vilket moderkort/chipset du har.

(fråga 2) Här kommer problemen, dvs om du inte har en dator uppkopplad mot internet redan, men i ditt fall har du ju lagt ut detta meddelande så då bör du ju kunna fixa det, hehe hehe.

(fråga 3) OOBBBSSSSS:::: Använd inte NORTON GHOST på RAID diskar, för det programmet är inte tillförlitligt här. Inte heller kan du använda det på SATA diskar, vad jag vet..

(fråga 4) Maila mig gärna på aeklov@spray.se om du inte får rätt på det!

😎 Hej och tack för synpunkterna!

1) länk till fullständig lista på komponenter finns under första inlägget. Men i korthet:

Moderkort:

Asus P5AD2-E Premium, I925XE, Socket-775 SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Processor:

Intel Pentium 4 570J 3.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/fläkt

Hårddiskar 3 st:

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA,

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

2) Uppkoppling inga problem jag har ett hemmanätverk med ytterligare två burkar.

3) Allternativ till RAID och SATA om Ghost inte funkar? 😄

4) Tack så hemskt mycket, sannolikheten är stor att jag utnyttjar denna möjlighet. 😛

Så, tack tills vidare Ålahue!

Och ni andra, har ni några synpunkter eller kommentarer till Ålahues inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Några andra friska synpunkter på konfigurering av OS och diskar?

Nu har grejorna kommit så det är dags att sätta igång.

Den fråga som upptar mig mest nu är inte själva installationen utan hur jag skall välja att disponera diskarna dvs om jag skall ha två operativsystem på första disken eller ha olika OS på olika diskar (ett på första, ett på raiden). Har hört lite olik synsätt.

Gärna fler synpunkter!

(by the way så är moderkortet utbytt till ett Asus P5WD2 premium med chipset 955) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, jo en liten kommentar orkar jag nog med innan jag går och lägger mig 🙂

Vad det gäller risk för virus så spelar det ingen roll om operativsystemen ligger på olika diskar. Om viruset nu begränsar sig så begränsar det sig till en enskild partition (den som det aktiva operativet ligger på). Så det gör det samma om de ligger intill varandra rent fysiskt. Det är inte biologiska virus vi pratar om 😄 (hoppas jag)

Så för husfridens och enkelhetens skull. Lägg operativsystemen bredvid varandra på den första disken. En 20GB partition för var och en. Men lägg swapfilen för den andra installationen på den första partitionen eftersom den har snabbast accesstid (visserligen marginellt men ändå).

Och om du vill ha något som är värt att kallas backup, så skaffa en extern firewire eller usb2-hårddisk och backupa på. Att köra backup internt på olika diskar i burken skyddar ju visserligen mot korrupta filsystem och sånnt, men inte för eventuella elfel, vissa virus etc.

Något som inte är konstant inkopplat är verkligen att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller risk för virus så spelar det ingen roll om operativsystemen ligger på olika diskar. Om viruset nu begränsar sig så begränsar det sig till en enskild partition (den som det aktiva operativet ligger på). Så det gör det samma om de ligger intill varandra rent fysiskt. Det är inte biologiska virus vi pratar om 🙂 (hoppas jag)

Så för husfridens och enkelhetens skull. Lägg operativsystemen bredvid varandra på den första disken. En 20GB partition för var och en. Men lägg swapfilen för den andra installationen på den första partitionen eftersom den har snabbast accesstid (visserligen marginellt men ändå).

Tack för kommetarer!

Jag har nog själv lutat åt att viruset är mer digitalt än biologiskt... 🙂

..så det blir nog två OS-partitioner på första disken. Den första för Musik-OS:et och den andra för "vardagsbruks-OS:et"

Sedan en partition med Audio-programmen och en backup-partition (tills jag eventuellt har någon extern)

Samplingar och audiopår lägger jag på Raiddiskarna på olika partitioner, med samplingarna på den första (snabbare partitionen).

Låter det vettigt?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...