Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ni har ju tidigare hjälpt mig sminka grisar (tack, tack, tack!), så vänligen, hjälp mig igen!

Gjorde denna låten till en studiofestival typ 2010-2011 (?). Den var då en "hyllning" till Asta Kasks låt "Demokrati" vilken jag lyssnade sönder som tonåring. Den låten har nog vad som anses vara extremt dåligt ljud men jag älskade verkligen den (och Astas första 4a singlar).
Då det begav sig för denna låten var det forummedlemmen "aRocker" som förtjänstfullt bankade trummor.
Originaltrummorna hade väldigt mycket rumsljud som jag aldrig lyckades tämja i mix (sannolikt för att jag är kass på att mixa). Har därför gjort om den med trummor från Superior drummer samt ett antal nya gitarrpålägg och ny text för "sången" (låten hette tidigare "One minute" och texten hängde liksom inte ihop) samt ny bas som jag tyckte kändes "spännande" när jag gjorde den. I denna stund vet jag inte (vill ha basen punk-enkel/klara spela den, MEN samtidigt inte att den blir för tråkig.

Från början (till studiofestivalen) siktade jag på ett ljud likt Astas men nu vill jag bara att den ska låta så bra som bara möjligt. Gillar själv låten och tänker släppa den.

Så, vad kan göra detta bättre?

Önskemål:

• Inte låta så mycket "demo"
  • Vara ösigt
  • Behålla lagom dos av kaosighet
  • Gärna ha kvar lite känsla av hyllning till Asta (typ ljudet på melodigitarren och tonartshöjningen)
  • Så bra ljud som möjligt (utan att sabba ös)

Tips? 🙏

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 1
Annons
Postat
40 minutes ago, slejnard said:

Jag ska lyssna under veckan. Suttit å mixat en låt om fiskar hela dagen så är alldeles styv i spöt och trött i öronen. 👂 

Ska lyssna/kommentera den sen. Lyssnade kort men vi hade för stor skillnad på frekvenser så jag kunde inte ta den till mig (nu). Ge mig en dag av tystnad/arbete så återkommer jag!

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.