Valle Postat 10 oktober Postat 10 oktober Jag funderar ofta på det här med användandet av AI i musikproduktioner och det mer eller mindre dubbelmoraliska motståndet kring det. Det värsta, tror jag, är när jag hör musiker/producenter i min egen ålder (70-talisterna) ojsa sig över tekniken, bara för att i nästa nysning briljera med sin nya, hippa, supermoderna ”mastering”-plugg. Så vad det rimligen handlar om är att AI är fiffigt så länge det tjänar ”mina” syften – eller för all del, ”mina” brister i musikproduktion – men börjar bli ett hot när ”jag” blir överträffad av AI i det ”jag” redan kan. Och det är ju klart; här har man liksom offrat hundratusentals kronor, tiotusentals timmar, sena nätter, psykbryt, skilsmässor och fan vet allt, för att bygga upp en egen profession och eget signum – bara för att snart riskera bli helt överkörd av en jävla algoritm (förmodligen programmerad av autodidakta millennials). Vad var syftet med all svett och börda? Var det värt alltihop? Vad gör jag nu? Och jag känner faktiskt lite sådär själv. Fast inte förrän alldeles nyligen, när jag insett att AI inte bara kan komponera skitbra musik, inte bara spela musiken, utan nu även sjunga till den, med resultat som i de flesta fallen inte går att urskilja från en ”riktig” människas skills och förmågor. Jag kan spela en handfull instrument och jag har lätt för att skriva låtar inom flera genrer, men min specialitet har alltid varit sång och sångarrangemang. Och medan jag har haft ”överseende” med att instrument idag kan ersättas av (AI)pluggar, så tar det lite hårt på mig att jag snart kanske inte kommer att få kunna fåfänga mig och briljera med mina färdigheter i sång. Det kommer sannolikt att betyda full nedsläckning av mina seriösa musiksysslor. Kvar blir väl det obligatoriska gitarrlirandet på snappsvisorna på midsommaraftnarna (vilket jag egentligen avskyr att göra – jag vill festa, inte underhålla packade människor). Jag är nämligen den typen av konstnär som lider av brutal fåfänga och bekräftelsebehov. Jag älskar applåder och publik som hejar mitt namn. Musiker som spelar ”bara för att det är kul, och bara för mig själv” (jag har några sådana i min omgivning) ser jag blott som ett förkastligt slöseri med konst och kompetens. Så när jag presenterar en (ny) låt går jag igång på den konstruktiva kritik jag får – och då helst den negativa kritiken, så att jag kan överträffa mig själv till nästa gång. Nu blir min utmaning att försöka vara så … eh, mänsklig? … som möjligt – försöka undvika att låta generiskt som en AI, eller makter förbjude; bli ifrågasatt huruvida hela eller delar av min komposition är AI-genererad. Men, jag är ändå vän av AI. Vi gubbar (70-talister) glömmer gärna bort att vi själva antog tekniker som gjorde många av våra egna ikoner (40-talisterna) delvis obsoleta. Vad som förutsatte en hel samlad orkester att prestera kunde nu lika gärna lösas individuellt, och inte alls sällan av en och samma person. Vad som krävde utrustningar i gjutjärn inburna av kranar och traverser kunde åstadkommas med plastdominerande kompaktutrustningar. Enheter som var så jävla dyra att till och med namnkunniga studios inte ansåg det var lönt att investera i och istället hyrde eländet kunde nu istället användas i hur många instanser ens dator orkade med, till en bråkdel av kostnaden. Det är nog det som är grejen. Vi lever alldeles för excentriskt i vår egen nutid, fullständigt nonchalanta inför det faktum att vi själva bidragit till utdatering av andra människors tidigare professioner och som vi nu själva ondgör oss över bli drabbade av. Ganska intressant egentligen 😊 Trevlig helg på er!
slejnard Postat 10 oktober Postat 10 oktober Äntligen fredagstråd igen! Vilken bra krönika. 👍 Jag är också 70-talist som spelar och sjunger samt även använder plugin med AI-funktion. Risken som jag ser det med AI är att den till slut dödar människans kreativitet. Det finns liksom inget gott i den. Ja inte ont heller. Menlös och själlös. Vad är det för kul med att mata prompter? Roligare att spela och sjunga själv även om det inte låter perfekt alla gånger.
Erik dP Postat 10 oktober Postat 10 oktober (redigerat) ”Jag har skrivit en prompt som blev min nya låt!” (Det heter väl prompt? En kort beskrivning som blir en låt i ett AI-program?) Jag antar att gränserna kommer förskjutas och att AI blir mer vanligt. Jag antar att det ”äkta” inte kommer vara lika viktigt (nu?) och i framtiden. När Milli Vanilli avslöjades bara vara mimande frontfigurer från samma tyska hitmakare som gett oss bla Boney M, så var det väl något av en skandal. Men låtskrivandet var ju äkta. Att det var en annan sångare, som faktiskt skrev musiken, spelade mindre roll. Äkthet var viktigt. Antar att denna äkthetskrav har rått längst inom rapmusiken. Numera verkar väldigt många vara inblandade i att skapa en låt åt någon skönsjungande tonåring. Jag gissar att med fler och fler automatiska (AI) verktyg för tex gitarr, mixning, mm, så kommer gränserna förskjutas. Jag hade ingen inspelningsmöjlighet för gitarr när jag skrev senaste låten, och tog därför fram mobilen och gjorde den akustiska gitarrbakgrunden i GarageBand istället. Ingel lär höra att det är autogitarr, eller bry sig. Jag använder regelbundet EZkeys för pianoplink. Melodyne för att snygga till min fulsång. Men att generera en låt med hjälp av AI och ta äran för detta är jag inte redo att acceptera. Jag såg att IK-multimedia nu har en gratisplugg för generering av sång. Jag skulle kunna sträcka mig till att ha denna för att generera körsång som skiljer sig från min röst efter att ha skapat en annan stämma med Melodyne. Sedan är väl problemet att AIn sjunger vackrare än jag. Men jag lägger inte så mycket prestige i min musik. Ser allt som en kul hobby. Redigerat 10 oktober av Erik dP 1
Valle Postat 10 oktober Trådstartare Postat 10 oktober 36 minuter sedan sa Erik dP: Men jag lägger inte så mycket prestige i min musik. I alla fall inte mer än att du behöver Melodyne för att snygga till [din] fulsång, då ... 😁 1
Valle Postat 10 oktober Trådstartare Postat 10 oktober 57 minuter sedan sa slejnard: Äntligen fredagstråd igen! Nja, det vetefan! Har inte många antagonister kvar på forumet, vilka var de som höll liv i en tråd som borde ha dött efter max tio inlägg. (Ungefär som denna kommer att göra 😉) Ibland behöver jag bara skriva av mig. Och eftersom jag (som ovan nämnt) är så jävla fåfäng av mig, så vill jag gärna briljera med mina kompetenta tankar för någon annan än mig själv. 1
Erik dP Postat 10 oktober Postat 10 oktober (redigerat) 55 minuter sedan sa Valle: I alla fall inte mer än att du behöver Melodyne för att snygga till [din] fulsång, då ... 😁 ...Ha ha! Det handlar inte lika mycket om prestige som det handlar om nörderi. Det är av praktiska skäl jag använder Melodyne. Tidsbesparing. Innan så spelade jag in flera sångspår och klippte sedan ut de bästa småbitarna till ett nytt sångspår. Problemet var att tagningarna kanske inte passade så bra ihop. Tex timingen. Nu behöver jag bara sjunga in ett par spår och sedan ta längre sångfraser istället för små bitar. Jag justerar små timingfel. Pitchen och svajningar i rösten likaså. Ibland justerar jag melodin lite. När jag har ett ok sångspår bestående dubblerar jag det och lägger lite harmonier genom att höja fraser i tonhöjd. Jag har också justerat gitarrtoner i Melodyne. Men jag har inte de dyrare Melodyne så det fungerar bara med en ton i taget. Tex om jag fetar till gitarrpaketet med distade bastoner från gitarren så kan det bli en oönskad choruseffekt om jag inte justerar pitchen på dessa. Dessutom så sjunker pitchen efter anslaget, och detta går att jämna ut i Melodyne. Jag trodde jag bara skulle justera lite här och där med Melodyne när jag köpte den. Men nu använder jag den på rätt mycket på olika saker. Tex timingen på manuellt spelade synth-basgångar. Eller analysera ackorden från ett pianostycke. Redigerat 10 oktober av Erik dP
Valle Postat 10 oktober Trådstartare Postat 10 oktober 5 minuter sedan sa Erik dP: Melodyne ... Inget ont om Melodyne. Det är ett effektivt verktyg och har sparat många både tid och nerver. Men jag minns att när det kom, så var det ett himla ojsande över pluggen; för nu skulle "vem som helst kunna sjunga". Men så kom Cher, som redan sjunger som en gudinna, och visade hur kul man kunde ha. Och så blev det mer eller mindre accepterat ("gränserna försköts", som du så fyndigt sa det själv). Jag har dock vare sig köpt eller använd pluggen. Om det händer att jag får något sångspår som innehåller skavanker här och där, så har jag med fördel fixat det med direkt automation/redigering på "objekt"-nivå (jag minns inte vad det heter i andra DAW, men i REAPER heter objekten "items"). REAPER har i och för sig ett liknande korrigeringsverktyg (ReaTune), men jag är tveksam till att den duger för att förlita sig på den helt och hållet som med t.ex Melodyne. Dessutom tycker jag att det låter fult med 100% korrigerad sång. Har alltid tyckt att det låter mekaniskt på något sätt. Det är de små, oskyldiga bristerna som skapar konsten.
Erik dP Postat 10 oktober Postat 10 oktober ...Finns pitchkorrigering i Waveform också. Men då på ett helt ljudklipp. Så lite justeringar funkade. Men inte att trolla bort smackljud/klicklud eller liknande om man sjunger väldigt nära micken. Men då och då är Melodyne på rea, och har jag passat på. Snabbare. Smidigare. I Logic finns tydligen motsvarande redskap som jag antar är prisvärt då det ingår. Jag justerar inte 100%.
Baztard Postat 10 oktober Postat 10 oktober Jag gör mest beats, så AI har inte tilltalat mig så mycket "än". Jag vill dock göra allt själv och kanske använda mig av något för att få till ett visst sound. Men jag är för dåligt insatt i det där, så det blir mest att jag kör på som vanligt för jag vet inte om något jag eftersöker finns tillgängligt. Jag har extremt svårt med att få exempelvis kicktrummor att slå så mäktigt som de gjorde under 90-talets boom bap. Hur jag än försöker så blir det aldrig som jag önskar. Det skulle vara trevligt med en AI som kan lira reggae-skanket på en gitarrplugg, för reggae är något jag alltid gillat att skapa, men allt faller på just gitarrerna då jag själv inte kan spela gitarr.
Håkan Ström Postat 10 oktober Postat 10 oktober Efter att ha sett översikten på Suno 5 och liknande, då blir Suno 10 troligen en helt virtuell physisktmodellerad orkester, inte samplingar om det inte är just samplingar som behövs. Men AI, som idag är mestadels maskinlärande av musik av människor kommer nog behövas i några år till. Men efter det gör AI musik helt på egen hand. Vad det nu kommer innebära. Live musik kommer sannolikt att vara mänskliga musikens sista utpost. Men, tekniken kommer också att ta bort hinder för massor av människor som vill göra musik. Man kommer att få helt nya grupper och spektrum av människor som kommer prova på att göra musik. Tänker att för länge sen var videoteknik för en liten klubb. Idag är det i varje telefon. Videoteknik används av helt andra grupper av människor. Liknande blir det med musiken är min spaning 🙂 Akustik och ljudkunskap kommer inte stanna vid musik och underhållning, det kommer att visa sig finnas hälsa o välmående aspekter med ljudteknik som vi idag bara har i laboratorium. Där kan AI vara ett fantastiskt verktyg. UI, Universal Intelligence, kommer att pratas om mer och mer, pga av att AI, hjälper oss se stora mönster vi tidigare inte kunnat se. Önskar eder alla en trevlig helg!
slejnard Postat 10 oktober Postat 10 oktober Tänk själva scenariot. AI skapar musik, konst och litteratur medans människan står i en fabrik och gör monotona tråkiga arbetsuppgifter. AI är skit helt enkelt och vi kan fortfarande förhindra dess framfart. Tar död på våra egna tankar och kreativitet precis som alkohol och droger. Internet är en fluga och AI är en flugskit.
slejnard Postat 10 oktober Postat 10 oktober 1 timme sedan sa Håkan Ström: Men, tekniken kommer också att ta bort hinder för massor av människor som vill göra musik. Man kommer att få helt nya grupper och spektrum av människor som kommer prova på att göra musik. Det är inte att göra musik att skriva prompter. Musik är nåt som kommer från själen hos människan! Kreativitet och skapande är en gåva förunnat oss människor.
Dylfnert Postat 10 oktober Postat 10 oktober Musik ska va skoj och starkt och vackert och och och etc etc till och med fult men aldrig stelt trist och uppnäst. Hobby amatörer som många ändå är kan använda maskiner och manicker för att leka med, riktiga konstnärer kör analogt så långt det är möjligt.
Valle Postat 11 oktober Trådstartare Postat 11 oktober 9 timmar sedan sa Håkan Ström: Men, tekniken kommer också att ta bort hinder för massor av människor som vill göra musik. Man kommer att få helt nya grupper och spektrum av människor som kommer prova på att göra musik. Tänker att för länge sen var videoteknik för en liten klubb. Idag är det i varje telefon. Videoteknik används av helt andra grupper av människor. Lite så är det med "mastring" idag, tänker jag. "Mastrare" är ju den senaste i raden mer eller mindre obsoleta musikfunktionärer som står vid stupets rand men som vägrar bli utknuffade av en algoritm som på millisekunder kopierar deras syssla. Jag lämnar inte längre mina produktioner till extern "mastrare", då jag såväl förr som nu har tyckt att det är onödigt. Men man måste ge dem cred för att med näbbar och klor står upp för sin "expertis". 1
Valle Postat 11 oktober Trådstartare Postat 11 oktober 7 timmar sedan sa Dylfnert: riktiga konstnärer kör analogt så långt det är möjligt. Eh ... nä! Eller? Jag ser mig själv som semiprofessionell (men 100% konstnär) men har inte använt analoga enheter sedan 1996. 2001 färdigställde jag min första produktion (CD) som var helt ITB. Jag kanske missförstod dig, dock. 1
Dylfnert Postat 11 oktober Postat 11 oktober Jo så tycker jag nog, men när jag säger riktiga konstnärer så räknar jag inte mig själv till en av dom. Det kunde ju vara skoj att höra till den skaran men jag tror dom glömde mig när dom delade ut konstnärlig begåvning. Men oavsett så vill jag försöka att bli så analog som möjligt och till exempel att använda datorn mera som en bandspelare. Med åren har det blivit så att det går åt väldigt mycket teknik för att skapa och det tycker jag personligen inte är så skoj. Sen det här med Ai ja det blir lite mycket på nåt sett. 2
Valle Postat 11 oktober Trådstartare Postat 11 oktober 3 timmar sedan sa Dylfnert: oavsett så vill jag försöka att bli så analog som möjligt och till exempel att använda datorn mera som en bandspelare. Det är här du tappar mig.
slejnard Postat 11 oktober Postat 11 oktober 17 minuter sedan sa Håkan Ström: UI o AI. Det är bara att kritisera o ifrågasätta. Ska kolla in. Tänker att UI skulle kunna vara vårat gemensamma undermedvetna eller den gemensamma själen. Utan att ha kollat.
Jonatan Lundin Postat 12 oktober Postat 12 oktober Jag ser AI som ett verktyg bland många verktyg. Verktyg använder vi för att bli effektivare, och ibland kan vi inte utföra något utan ett verktyg. Jag tror ett verktyg inte helt kan ersätta den konstnärliga mellanmänskliga interaktionen, som musik utgör. När vi lyssnar på musik sker mer än att vi bara hör en "bra producerad låt". Vi "ser" t ex kanske artisten bakom även om vi inte fysiskt ser personen. Det vi ser då är kanske personens levnadshistorik, attityd, plats mm. De känslor vi får av lyssning kommer inte enbart av vad vi hör, utan vilka minnen som väcks. Vilka minnen som väcks beror på när i livet vi lyssnat (kanske när vi varit ledsna, glada osv), vad vi gjort då men också på hur vi har interagerat med personen bakom musiken (gått på konserter, sett videos, intervjuer, hört andra säga saker osv). Om jag lyssnar på en AI-låt med detta i bakhuvudet, blir den inte så intressant för det finns inget att "se". En livekonsert där en AI-robot spelar upp låtar jag aldrig hört vet jag heller inte om jag vill gå på (ja, kanske av nyfikenhet). Jag tror att många kommer framöver bli bra som lyssnare på att urskilja en helt AI-genererad låt från en icke helt AI-genererad låt. Detta är något som vi behöver lära oss. När vi har byggt upp denna förmåga, kommer säkert många att föredra icke-AI-låtar av ovan skäl. T ex kan AI bara generera innehåll baserat på vad som redan finns. Dvs dess låtar, låter som allt som redan finns. Nya harmonier, instrument, ljudlandskap kan bara människan skapa, som AI sedan får härma (ja, man vet ju aldrig med AIn iochförsig). Var lite innovativ och börja skapa musik genom att t ex vissla genom ett dammsugar-rör samtidigt som du trycker på en prutt-kudde. Jag tror och hoppas att mänskligheten och konstnärskapet alltid har hittat och kommer hittar sätt att komma runt hot från verktyg. Att sjunga falskt kanske blir kanske en grej i framtiden? Eller låtar som inte låter perfekta rent produktionsmässigt? Då har vi hemstudionördar en gyllene framtid... 2
Dylfnert Postat Tisdag kl 23:58 Postat Tisdag kl 23:58 On 2025-10-11 at 15:01 sa Valle: Det är här du tappar mig. Nu får du nog förklara dig lite
Valle Postat Onsdag kl 04:24 Trådstartare Postat Onsdag kl 04:24 4 timmar sedan sa Dylfnert: Nu får du nog förklara dig lite Nej, det behöver jag inte. Du skriver själv att du inte räknar dig till de konstnärliga. Jag får helt sonika acceptera det som den rimligaste orsaken till min oförmåga att hänga med i dina resonemang.
Håkan Ström Postat Onsdag kl 15:10 Postat Onsdag kl 15:10 On 2025-10-12 at 12:26 sa Jonatan Lundin: Jag ser AI som ett verktyg bland många verktyg. Verktyg använder vi för att bli effektivare, och ibland kan vi inte utföra något utan ett verktyg. Jag tror ett verktyg inte helt kan ersätta den konstnärliga mellanmänskliga interaktionen, som musik utgör. När vi lyssnar på musik sker mer än att vi bara hör en "bra producerad låt". Vi "ser" t ex kanske artisten bakom även om vi inte fysiskt ser personen. Det vi ser då är kanske personens levnadshistorik, attityd, plats mm. De känslor vi får av lyssning kommer inte enbart av vad vi hör, utan vilka minnen som väcks. Vilka minnen som väcks beror på när i livet vi lyssnat (kanske när vi varit ledsna, glada osv), vad vi gjort då men också på hur vi har interagerat med personen bakom musiken (gått på konserter, sett videos, intervjuer, hört andra säga saker osv). Om jag lyssnar på en AI-låt med detta i bakhuvudet, blir den inte så intressant för det finns inget att "se". En livekonsert där en AI-robot spelar upp låtar jag aldrig hört vet jag heller inte om jag vill gå på (ja, kanske av nyfikenhet). Jag tror att många kommer framöver bli bra som lyssnare på att urskilja en helt AI-genererad låt från en icke helt AI-genererad låt. Detta är något som vi behöver lära oss. När vi har byggt upp denna förmåga, kommer säkert många att föredra icke-AI-låtar av ovan skäl. T ex kan AI bara generera innehåll baserat på vad som redan finns. Dvs dess låtar, låter som allt som redan finns. Nya harmonier, instrument, ljudlandskap kan bara människan skapa, som AI sedan får härma (ja, man vet ju aldrig med AIn iochförsig). Var lite innovativ och börja skapa musik genom att t ex vissla genom ett dammsugar-rör samtidigt som du trycker på en prutt-kudde. Jag tror och hoppas att mänskligheten och konstnärskapet alltid har hittat och kommer hittar sätt att komma runt hot från verktyg. Att sjunga falskt kanske blir kanske en grej i framtiden? Eller låtar som inte låter perfekta rent produktionsmässigt? Då har vi hemstudionördar en gyllene framtid... Ace of base skrattades ut av då rådande Skivbolag i Sverige, just pga av att de tyckte deras produktion lät som en demo… har jag hört. ..så när låtar inte filtreras och bedöms av storstäderna i Sveriges ankdamm, då kan ”hemstudionördar” lära sig över tid o växa på helt andra scener än den nationella. Gissar att bra AI låtar kommer att låta bra för lyssnaren även om inte de vet hur låten kom till. Men vilken musik som kommer att finnas kvar är nog en svår gissning.
Dylfnert Postat Onsdag kl 20:32 Postat Onsdag kl 20:32 16 timmar sedan sa Valle: Nej, det behöver jag inte. Du skriver själv att du inte räknar dig till de konstnärliga. Jag får helt sonika acceptera det som den rimligaste orsaken till min oförmåga att hänga med i dina resonemang. Som sagt nu får du nog förklara dig lite
Valle Postat Torsdag kl 05:21 Trådstartare Postat Torsdag kl 05:21 8 timmar sedan sa Dylfnert: Som sagt nu får du nog förklara dig lite Som sagt, nej. Vi lever i två olika världar; två olika språk, två olika tankesätt. Du är helt enkelt för smart för mig.
Håkan Ström Postat Torsdag kl 22:50 Postat Torsdag kl 22:50 Sevärd av Rick Beato, han håller inte igen. Slutsatsen är helt klart något tänkvärt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.