Jump to content
Annons

(parentes) - Letting go


Betyg  

15 röster

  1. 1. Betyg

    • 1. Dåligt
      0
    • 2.
      0
    • 3.
      3
    • 4.
      7
    • 5. Bra
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN:Letting go

ARTIST/GRUPP:(parentes)

GENRE:Rock/pop/triphop

LÅTLÄNGD: 5:02

KOMPOSITÖR:Kristoffer Sundberg

PRODUCENT:Kristoffer Sundberg

EV. MEDVERKANDE:Kristoffer Sundberg: Sång, klaviatur och bas. Henrik Hagström: Kör och gitarr. Erik Hagström: Kör, trummor och slagverk.

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.77MB

STATUS: Färdig demo. Dock ej mastrad.

LÅTLÄNK: Letting go OBS:Ny MIX

Första låten med mitt nya band (parentes). Den är uppdelad i två delar i sann artrock anda. Vi startade med att försöka spela trip hop, men det sket sig och istället blev det nån form av 70tals-proggig rock/pop.

Jag tål kritik. Kom gärna med åsikter om ljudet, men också om själva låten. Sången är väll det jag är mest osäker på. Första gången jag sjunger i ett band.

För mer info, kika in på våran halvfärdiga hemsida. www.parentes.nu

Redigerat av Stolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte expert på den här sortens musik, men...

1) Sången ska fram en bit. Det hörs tydligast i början tror jag. På 01:01 drunknar den totalt i allt annat.

2) Annars känns det välmixat och bra arrat med gitarrer och orglar och grejer, särskilt i refrängen.

3) Sen så är jag allergisk mot knaster, men det kanske beror på att jag inte var uppväxt på den tiden allt knastrade 😉

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid svårt att ge omdömen om musik som inte ligger inom egna musiksmaken, men jag tycker det ger ett proffsigt intryck, bra sångröst som gärna kunde få höras starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inget 70-tals myspys alls i den här låten. Däremot associerar jag starkt till 'Nothing else matters' med Metallica. Ackordföljden, sångmelodin och sångstil främst.

Jag tycker det är välspelat och verkar kompetent inspelat och mixat. Körerna är lite för hårt processade och autotunade för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren och åsikterna!

Jäklar vad inspirerad man bli av att få lite respons. Ger en något att jobba mot.

Var säker på att jag skulle få kritik för sången. Eftersom jag precis börjat sjunga var jag ganksa osäker på mottagandet. Kanske har ni en poäng i att sången är lite låg.

Blir väll kanske så när man är osäker, att man döljer den lite bakom den andra musiken.

Joachime: Blev väldigt förvånad över jämförelsen med Nothing else matters. Inget jag direkt har blivit inspirerad av. Dock så är vi alla tre i bandet gamla inbitna hårdrockare som delvis sadlat om. Så helt ute och cycklar är du nog inte. 🙂 Busted!

Ingen mer som känner för att tycka till om musiken/ljudet? Alltid kul att höra många åsikter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte illa alls! Jag lyssnade på låten några gånger och gillar den!

Dock:

1) Sången låter lite dov och grötig.

2) Det där pianoklinkandet är kantigt och tråkigt. Det låter lite som när man just har börjat med en låt och bara behöver något komma igång med men som snabbt tar bort.

Annars tycker jag det är snyggt arrat med många variationer och otippade partier!

Dessutom håller jag med om att knastret skall bort. Knaster höll man på med 1995 i trip hop! Och trip hop hade ni ju slutat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Skulle snarare kalla kategorin för nån form av power-ballad istället för 70-talsmyspys. Rösten påminner lite om Moneybrother varvat med finska Rasmus (no affense). Refrängen fastnar och känns skönt laddad! Bra gjort!

Tycker egentligen inte att slutet är helt klockrent då det känns lite för utdraget. Vid ca 3:10 börjar låten tappa tempo och når aldrig upp till samma skjuts som tidigare. Hade gärna hört refrängen en gång till efter detta... Gillar tvärtemot tidigare talare stämsången under refrängen och övergången till versen är arg=bra.

Inget att anmärka inspelningstekniskt då det inte är min starka sida. Känns välbalanserat tycker jag

Peace!

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har nu gjort en ny mix av låten. Dels har jag försökt lyssna lite på de tips jag fått här och dels har jag lärt mig att utnyttja utrustningen lite bättre.

Den nya mixen

Den gamla mixen.

Nå vad sägs? Bättre?

Observera att den gamla länken i mitt orginal inlägg nu leder till den nya versionen av låten.

Ha det finemang!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inget 70-tals myspys alls i den här låten. Däremot associerar jag starkt till 'Nothing else matters' med Metallica. Ackordföljden, sångmelodin och sångstil främst.

Jag tycker det är välspelat och verkar kompetent inspelat och mixat. Körerna är lite för hårt processade och autotunade för min smak.

jo jag håller med, tänker direkt på metallica lite synd tycker jag, men som dom säger dom som vet att om det är likt nåt man hört förr så säljer det. Gillar skrapet/brusljudet. gillar orgeln. Stämmorna är sköna men just då låter det som metallica och det kan ju vara det som gör att jag gillar låten.

Kan tycka att sången är lite tråkig, känns inte riktigt levande finns ingen inlevelse. Men annars så är det absolut en bra inspelning och en bra låt..

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Jag gillar klaviaturspelet. Jag hade kanske tagit ut svängarna lite mer med pianot och jobbat lite mer med harmonierna. Det blir lite enformigt med valspianot efter ett tag. Det är ju rätt så öppet för att brodera med andra harmonier.

Sedan kanske jag skulle pressa sången också. Ligger låten verkligen i rätt tonart. Det känns som att man skulle kunna få ut mer om det låg lite högre.

Är det prat vid 1.42? vad säger ni?

Man anar en potential som ni inte får slarva bort genom att försöka vara Politiskt korrekta. Flippa ut lite mer bara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det prat! Både mitt i låten och på slutet. Låten är fylld med briljanta uttalande som gjordes under inspelningen i stil med. ”Vilken vers?! Jaha andra!” Och klassiker som ”Alltså… jag försökte… det lät fördjävligt allvarligt talat. Erik kanske kan sjunga nått. Som refrängen… fast annorlunda. Han kan ju sjunga Letting go i alla fall det verkar ju passa in i låten”. Ren kultur…. 🙂

Egghuvudet har mycket intressanta idéer. Angående tonarten så har du helt rätt! Vi upptäckte när vi började spela låten i replokalen att sången blev mycket bättre när vi höjde låten. Attans att man kommer på det när man redan lagt ner så mycket tid på att spela in allt.

Vi står just nu i valet och kvalet om vi skall orka spela om allt i den nya tonarten. Att du la märke till det är ju en klar indikation på att sången nog skulle må bra av en tonartshöjning.

Angående pianot.. intressant! Har aldrig tänkt på att utveckla det. Jag får klura lite...

Tack för era tankar och funderingar! 😄

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte på metallica.

Jag tycker att låten är bra, speciellt refrängen. Stämman "why" är klockren. Fast en tonartshöjning och utveckling av pianot skulle inte skada.

Sen att den saktar ner och knastret... Ja det skulle ju också kunna... altereras 😆

Men det är en bra låt! 😆

tummen upp till trummisen, väldigt tajt spelat!

Link to comment
Dela på andra sajter

detta gillar jag skarpt!

Asbra ljud på allt i mina öron. Sången kunda vara lite tydligare. Tycker mig höra ett klipp precis på ettan efter fillet på 1.05?

annars kanon!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Eliasson! 😄

Håller med om sången faktiskt. Vi spelade in all sång med en SM57 och vi hade svårigheter att få fram just tydligheten. Jag har nu köpt mig en Bluebird mick från BLUE. Tror att det var micken som var boven.

Du kan ha rätt om att ljudet klipper. Lyssnade där du sa och nu tycker jag mig höra det på fler ställen i låten. Jag tror dock att det kommer från Vintage Warmern som jag använde som master effekt. Drev den ganska hårt. Kanske tog i lite mycket.

Tack för åsikterna!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...