Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken lyder så vill jag få min sång att låta mindre detaljrik och definierad.

Jag spelar in med en SM7B in i en Scarlett 2i2 och använder mig av Pro Tools om det kan hjälpa vid tips av plugins och liknande.

"Cheesy" är det bästa ordet jag kan beskriva hur jag tycker att mina sånginspelningar låter när det finns för mycket detalj i diskanten. Och, nej, jag är inte osäker i min egen sång och ogillar inte att höra mig inspelad. Och ja, jag kan sjunga och får till bra tagningar och har bra mickteknik, så den klassiska idiotkommentaren "skit in, skit ut" kan du som funderar på att skriva skippa.

Har provat saturation (Fabfilter Saturn, Softube Tape, Black Box HG2, Decapitator, Kramer Tape) och det gör en gnutta, men inte tillräckligt mycket. Har jag för lite saturation så märks det inte, och vrider jag upp effekten så får jag det tydliga soundet av distortion när sången blir högre på vissa ställen, vilket jag hatar. Och, ja, jag har provat att lägga saturation efter kompressorn.

Därtill har jag självklart provat att bara EQ:a ner diskanten lite. Det hjälper lite att ta bort de absolut högsta frekvenserna (lowpass vid 15khz), men fortfarande förhållandevis väldigt lite. Tar jag ner övrig diskant med en high shelf så låter det bara mer dovt och rent soniskt oönskvärt, så det är inte den effekten jag är ute efter. Har provat lite andra effekter som en tape sim med låg IPS, men det får lite samma effekt som att bara ta ner diskanten med EQ, blir bara dovt och som en inspelning med låg sample rate, och det är som sagt inte det jag är ute efter.

Någon som har någon idé? Behöver du ha mer information så får du be om det, så "Det hade varit bra om du hade kunnat berätta x" kan du som skriver också skippa. Jag har hållt på med musik i 6,5 år (mycket instrumentaler) och har ett mycket bra öra för hur jag vill att saker ska låta, men har inte spelat in extremt mycket sång, så det är en process jag försöker att bli bättre på just nu. Har inget ljudexempel på det jag pratar om men skulle kanske kunna gå att ordna.

Annons
Postat (redigerat)

Du har ju uteslutit det mesta och redan bestämt vad man inte får föreslå.

Skulle du kunna tänka dig att posta ett utkast med förslag på svar på din fråga så det inte blir fel?

Redigerat av Analogfreak
Postat
6 minuter sedan sa Analogfreak:

Du har ju uteslutit det mesta och redan bestämt vad man inte får föreslå.

Skulle du kunna tänka dig att posta ett utkast med förslag på svar på din fråga så det inte blir fel?

Så du känner med andra ord inte till någon annan metod än de metoder jag redan testat. En person med sunt förnuft svarar inte på ett inlägg där man inte har något att tillföra.

Postat
45 minuter sedan sa slejnard:

Har du provat olika avstånd till mikrofonen?

Ett slapback delay kan göra sitt till.

Reverb där du rullar bort diskanten med EQ. 

Stort tack för svar. 

Har provat att spela in riktigt nära SM7B:n, men då fick jag för mycket proximity och harshness än vad som gick att rädda med EQ sedan. Därför testar jag att spela in med  fyra fingrars avstånd (ca. 7 cm) till micken just nu. Har du något avstånd du rekommenderar till micken, som kan ge mindre ”definition”/ skärpa?

Ska testa runt lite med  slapback och reverb med rolloff, tack för tipsen. Brukar du köra slapback-delayen i stereo eller mono? Och ungefär till vilken frekvens rullar du av reverben?

Postat

Har inget exakt avstånd, kanske 15cm ifrån och med popfilter mellan. Du kan även prova sjunga lite i sidan på micken.  Brukar ha slapbacken som en send i stereo. Har inga exakta inställningar, utgår från en preset i Reaper rea delay som heter slap och en annan vocal fattener. Även Waves delay användes. Brukar dra EQ så den får en nedförsbacke på diskantsidan. Har inga exakta siffror. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.