Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Haft denna låt legandes på datorn sedan ett par år tillbaka och har nu dammat av den och mixat om från grunden. Vill verkligen framhäva den distade basen i denna låt. Några tankar kring hur mixen kan förbättras eller funkar den?

• Gilla 1
Annons
Posted

Har inget emot mixningen. Eventuellt kan sången framhävas lite mer. Eljest tycker jag att låten är värd 5 av 5 i betyget.

• Gilla 1
Posted
8 timmar sedan sa Flizzaff:

Har inget emot mixningen. Eventuellt kan sången framhävas lite mer. Eljest tycker jag att låten är värd 5 av 5 i betyget.

Tack för tipset, lät genast lite bättre när jag sänkte gitarrerna en aning! Tack för det fina betyget! 🙂

Posted
8 timmar sedan sa Håkan Ström:

prova sänka/automatisera gurorna under låtens gång  runt 3 db? Hur sitter allt det andra då? 

Det blev genast mycket bättre! Sången kommer fram mer, basen hörs tydligare. Tack för tipset! 🙂

• Gilla 1
Posted
1 timme sedan sa slejnard:

Bra tung låt! 🤘🏻Du sjunger bra. Om du sänker gitarrerna pjuttelite så kommer sången fram bättre. Fuzzen gillas! Kanske prova lite torrare gitarr och sång (reverb). Bra jobbat med låten! 👍

Tack så mycket! Låten mådde bra av att dra ner gitarrerna en aning, sången hoppade fram direkt! Just nu har jag en ganska stor delay på sången och gitarrerna, kanske kan korta ner tiden lite, tack för tipsen och de snälla orden! 🙂

• Gilla 1
Posted
51 minuter sedan sa Jeffaklumpen:

Det blev genast mycket bättre! Sången kommer fram mer, basen hörs tydligare. Tack för tipset! 🙂

Supert!
Kan du göra ett inlägg med båda versionerna för A/B lyssning? Före efter, typ..

Posted
On 2025-04-29 at 13:54 sa Jeffaklumpen:

Absolut! Här kommer före/efter 🙂

Låter inte kattskit 🙂 Gillar detta skarpt. Helt klart synd att jag inte har mina horn med dubbla tior kvar.

Provat att lägga på en spatial/bredd effekt på endast mids frekvenserna? Några procent bara.

Kör man mix ut genom en tejp plugg, hur blir det då med limmet?

Posted
On 2025-04-30 at 17:24 sa Håkan Ström:

Låter inte kattskit 🙂 Gillar detta skarpt. Helt klart synd att jag inte har mina horn med dubbla tior kvar.

Provat att lägga på en spatial/bredd effekt på endast mids frekvenserna? Några procent bara.

Kör man mix ut genom en tejp plugg, hur blir det då med limmet?

Tack så mycket! 🙂

Provade lägga till lite bredd på mids frekvenserna, blev aningen rymligare!

När det gäller tejp plugins så har jag nog en del att lära mig, aldrig pillat med det tidigare. Kollade lite videos och provade ett plugin men jag märker knappt någon skillnad. Nu lyssnade jag visserligen bara i hörlurarna, kanske får prova med monitorerna vid tillfälle också. Men får nog ta och läsa på lite om detta.

• Gilla 1
Posted
2 timmar sedan sa Jeffaklumpen:

Tack så mycket! 🙂

Provade lägga till lite bredd på mids frekvenserna, blev aningen rymligare!

När det gäller tejp plugins så har jag nog en del att lära mig, aldrig pillat med det tidigare. Kollade lite videos och provade ett plugin men jag märker knappt någon skillnad. Nu lyssnade jag visserligen bara i hörlurarna, kanske får prova med monitorerna vid tillfälle också. Men får nog ta och läsa på lite om detta.

M/S eq är som att jobba med en pincett och ha svetshandskar.  Inte så lätt att vara kontrollerad, särskilt om ens lyssning/monitor miljö är okontrollerad.

Posted (edited)
On 4/29/2025 at 9:19 AM, slejnard said:

Bra tung låt! 🤘🏻Du sjunger bra. Om du sänker gitarrerna pjuttelite så kommer sången fram bättre. Fuzzen gillas! Kanske prova lite torrare gitarr och sång (reverb). Bra jobbat med låten! 👍

Håller med Slejnard med mixen. Minska reverent på gurorna eller eq-a ner dem så de inte tar över. 
Bra låt och bra sång. 👍

Edited by toniced
Posted

Distade fuzz-basen gillar jag! Bra gung i låten: helt klart Black Sabbath-vibbar. 

För att få ut gurorna mer på sidorna är ett trick att boosta en viss frekvens på enda sidan, som skärs på den motsatta sidan. Dvs, boosta t ex 4 dB runt 900 Hz på höger gura, och skär 4 dB 900Hz på vänstra. Boosta 4 dB 3kHz på vänstra guran och skär 4dB på högra. Alternativet är ju att köra med olika gitarrer och/eller förstärkare på respektive sida.