Jump to content
Annons

Exemplar på "hur man inte gungar med huvuded när man spelar in en nästa hitlåt i en studio"


emedees

Recommended Posts

Hej, Kör ett separat tråd i ett syfte att inte göra en för stort digression, simple. Det har blivit mycket uppvarv efeter mitt inlägg inom knappt en timm. Erbjuder alla till att dela sina egna åsikter. Det syns mer och mer, speciellt inom specifcka genre, såsom hh, trap rnb, trap, rnb, boombap, men even i diverse.

Använd gärna lite ironi / sarkazm om ni ville, men hejta mej inte för att jag har mina egna åsikter.

 

Vv, kolla på datorn så att det ser tydligt ut.

Jaja, den killen från gifen överdriver, men det var bara ett exempel.

 @Fidden @Neosus @slejnard Nej, ni har rätt alihoppa, det skall man kanske inte göra (gunga med huvudet).

 

Det är bara Ariana Grande som är så mikrofonkåt att hon måste ju kyssa membranen:

 

Det här fella aldrig gör det också:

 

Största världens duo succee, nevaaaa:

 

Och från Sverige, Veronica Maggio:

 

Och en schalger om ni tänker det är något nytt, han hoppar upp och ned.

 

Plus det är en ovanlig teknik att skilja avståndet från micen, speciellt på konserter:

 

Dans är ju påkopplad till att sjunga. Och tvärtom. Att gunga huvudet det är som ett naturell metronom. Några gör det mer några mindre. Men man böhever inte blir stiff som en pall vid mikrofonen.

Varför då min yeti blue har typ 4 eller kanske even 8 microphoner i sig? vad skulle vara för syfte i det att sätta i så många? Och ha funktioner som stereo, cardioid och omnidirectional? Kanske jag har fel, jag är ju ej en altidsanning prophecy.

PS. Kanske det bara räcker med någon reverb + delay, man man kör alldrig en "rå" röst. Alldrig hört.

:)))))))

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och som sagt, det beror ju mycket på smaken. Men om ni säger att "det aldrig hördes i livet" då det är lite fel enligt det info som jag råkade googla.

Fråga: do artist casually record their vocals in mono or stereo mode on a microphone during a strereo session?

Svar: It often depends on the specific preferences of the artist and the engineer, as well as the style of music being recorded. In many cases, vocals are recorded in mono, even during stereo sessions. This is because vocals are typically centered in the mix, and recording them in mono simplifies the recording process and ensures a focused sound. However, some artists and engineers may choose to record vocals in stereo if they want to capture a particular ambience or spatial effect. Ultimately, it's a creative choice that can vary from project to project.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa Neosus:

En huvudregel tycker jag är att man ska veta vad fan man pratar om när man lägger ett inlägg på ett forum.. Gör man inte det så kan det bli lite roligt! 

No hard feelings här inte!

🙂

jaja, det tänkte jag att det ska bli roligt 🙂 Darför ja lag in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...