Jump to content
Annons

Koppla mixer till pc...


Recommended Posts

Har idag införskaffat mig i en ny mixer: Behringer 1202.

Vad jag nu undrar är: Hur ska jag dra sladdarna? Ingångarna är så många att jag skulle behöva en förklaring till användningen.

Vad är skillnaden mellan:

Tape In/Out

Ctrl room In/Out

Main out

FX Send

Jag har letat men inte hittat någonting här på forumet så jag tror inte att det har postats något preis likadant tidigare.

MVH TGB

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok.. Mixerns Tape out till line in på ljudkortet

Line out från ljudkortet till control in på mixern.

Control out till dina monitorer

FX send.. Tja.. Du kan ju använda den för medhörning eller till nån hårdvarueffekt du vill ha med i inspelningen. Om du har nån hårdvarueffekt så koppla FX out till in på den effekten och tillbax till en AUX in (FX return) på mixern.

Ungefär så.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massvis med trådar här om hur man kopplar mixer-> dator. Sökte snabbt på "mixer AND koppla AND dator" och fick upp 8(!) sidor med trådar av varierande relevans... T.ex. de här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=7204&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=6340&hl=

Som du ser så finns det lite olika sätt att koppla det på, men det inte särskilt komplicerat. 😎

Edit: Oj, jag var visst lite långsam...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaret. Jag har hört mig för lite och cirka 50 % anser att ljudkortetslinjeingång ska kopplas samman med mixerns main out och 50 % att den ska kopplas samman med mixerns tape out. Vad blir skillnaden?

Ja, och sedan finns det väl en överbliven andel på några procent som kopplar som jag gör ("aux/fx send"->ljudkortets ingångar och ljudkortets out->en stereokanal på mixern), eller på nåt annat obskyrt sätt... 😎

(Men jag har 2 aux sends på min mixer och kör med balanserade kablar.)

Jag tror att hur man kopplar beror mycket på vilken mixer man har.

Det finns ju knappar på vissa mixrar där man kan reglera hur "tape" signalerna skickas i mixern, vilket ju är fiffigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar du "Main out" till ljudkortet så kommer du nog få problem när du spelar in audio-spår; På Main så ligger ju alla kanaler, inklusive "Tape in", vilket gör att du kommer att få både bakgrundsmusik och t ex gitarr (eller vad det nu kan vara) när du egentligen bara vill spela in gitarr.

Är inte så vass på det där själv, har en speciellt inspelningsutgång på min mixer, men om du kopplar aux-send till ljudkortets igång borde du kunna välja vilka kanaler (och hur starkt) som ska spelas in genom att vrida på aux-ratten på respektive kanal.

Edit: Var visst lite för långsam... 😎

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag införskaffat mig i en ny mixer: Behringer 1202.

Vad jag nu undrar är: Hur ska jag dra sladdarna? Ingångarna är så många att jag skulle behöva en förklaring till användningen.

Jag har letat men inte hittat någonting här på forumet så jag tror inte att det har postats något preis likadant tidigare.

du ska ta hem ett blockdiagram för mixern, ifrån behringers webbplats. där kan du se hur de olika ingångarna fungerar i förhållande till varandra och hur du kopplar sladdarna för att -efter DINA behov- få ut så mycket som möjligt av mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska ta hem ett blockdiagram för mixern, ifrån behringers webbplats. där kan du se hur de olika ingångarna fungerar i förhållande till varandra och hur du kopplar sladdarna för att -efter DINA behov- få ut så mycket som möjligt av mixern.

Jag var på väg att skriva RTFM, men tyckte att det var lite väl ohövligt... Du lindade in det på ett bättre sätt tycker jag!! 😆🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar du "Main out" till ljudkortet så kommer du nog få problem när du spelar in audio-spår; På Main så ligger ju alla kanaler, inklusive "Tape in", vilket gör att du kommer att få både bakgrundsmusik och t ex gitarr (eller vad det nu kan vara) när du egentligen bara vill spela in gitarr.

Är inte så vass på det där själv, har en speciellt inspelningsutgång på min mixer, men om du kopplar aux-send till ljudkortets igång borde du kunna välja vilka kanaler (och hur starkt) som ska spelas in genom att vrida på aux-ratten på respektive kanal.

Edit: Var visst lite för långsam... 😆

Aux funkar, men...

Jag har en 1002 från ovan nämnda tysk och där finns en pütteliten knapp döpt "tape to mix". Med den väljer man om "tape in" ska finnas med i "main out".

Dessutom finns det en annan pütteliten knapp döpt "tape to control room". Med den väljer man om "tape in" ska finnas med i monitorutgången/lurarna.

Således: Main out till ingång på ljudkortet. Utgång på ljudkortet till Tape in. Lyssna på "control room"/"phones". Då hör du allt ljud men spelar bara in den/de kanaler som går genom mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...