Jump to content
Annons

Bärbar dator / Testförfarande och Rekommendationer


frithiof

Recommended Posts

Hej alla!

Sitter med en helt ok stationär dator, men känner ibland att det skulle vara bra med en bärbar ifall man ska åka på semester, besöka en annan studio etc.

Har försökt söka information om vad det finns för bra bärbara.

Men det dyker upp ett litet problem anser jag. Alla som skriver en lista eller en video där de listar verkar bara gå efter specar och hur man ska tycka. De göra inga djupgående tester och jämför datorerna mot varandra. Jag tror ärligt inte ens att de har haft datorerna hos sig.

Är marknaden för liten för musikdatorer så det inte är värt att faktiskt göra riktiga tester?

Exempel på vad jag menar med listor över bra laptopar för musikskapande:

och

https://hemmastudion.se/barbar-dator-for-musikproduktion-2020/

Redigerat av frithiof
Klargörande
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så…vill du ha hjälp med att hitta en bra laptop för musikproduktion, eller vill du diskutera hur testvideos borde utformas?  
Personligen är jag en Mac-kille, men skulle undvika macbooks givet mängden problem de verkar påvisa. Finns många såna videos också.  
I övrigt är CPU viktigast, ju fler kärnor desto bättre.  SSD-utrymme är viktigt bla för livslängden. Mängden RAM blir viktigt  om du använder mycket samplingsbibliotek, men även viktigt om du vill undvika ständigt skrivande till diskcache, något som förkortar SSD livslängd, men som framförallt försämrar prestanda. 

Allt detta beror ju på din budget, men som absolut minimum skulle säga

CPU med 8 kärnor
16 GB RAM
512 GB SSD

Lycka till.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag lade det under diskussioner för att det egentligen inte var den bärbara datorn jag undrade om utan mer varför det verkar så svårt att hitta tester som, enligt mig, faktiskt testar de datorer för musikskapande som är med på deras listor.

Kanske min frågeställning väcker ett intresse hos "Studio" att faktiskt göra ett riktigt test, någon kanske sett ett riktigt test och kan tipsa om det osv.

Ja jag vet det finns ju en uppsjö av tillverkare, som i sin tur har en uppsjö av datorer osv. Så testet måste ju på något sätt begränsas.

MacBook Pro hamnar ju väldigt ofta högst upp på dessa listor, kollar man tex CPU benchmarks borde inte detta vara fallet. Men ja det finns många andra parametrar som påverkar. Fast utan att verkligen testa datorerna så verkar listorna skapas dels utifrån specar och dels utifrån bias.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna mitt inlägg igen.

Svaret som du ger är ungefär samma som på länkarna jag hänvisar till.

Finns inget som förklarar varför tex jag skall köpa MacBook.

Min kritik handlar ju om att man rekommenderar något utan tester och förmodligen utan att ens haft datorerna man rekommenderar på plats.

Det är ju lite som att lista de bästa resturangerna utan att ha varit där och ätit. Bara för att det på papper ser bra ut behöver det ju inte vara så.

Det jag efterfrågar är ju mer seriösa tester.

Har ju tyvärr inte själv den möjligheten att utföra ett sådant test. Tror det skulle vara svårt för mig att få x antal datortillverkare att skicka datorer till mig för ett sådant test. Studio.se skulle ju eventuellt ha den möjligheten.

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

  • frithiof ändrade titeln till Bärbar dator / Testförfarande och Rekommendationer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...