Jump to content
Annons
  • 0

Synka Cubase till importerad audio?


sturelof

Fråga

Efter att ha uppdaterat en gammal Tascam portastudio med nya remmar mm, är tanken att hämta gamla inspelningar från kassetter och spela in dessa i Cubase 12 pro. Vill synka Cubase till den audio och takt som finns på de gamla låtarna från banden. Sedan fortsätta bearbeta dessa audiofiler i Cubase, och använda lite nya mjukvarusyntar mm.  Men, det finns ju så många möjligheter i Cubase. Vilket sätt att göra detta är det vettigaste? mvh Sture

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Ok, så du vill få in inspelningarna i Cubase (som audio-events), och sedan bearbeta dem vidare där?

När man väl fått in ljudspåret i Cubase, brukar jag använda beat calculator i Cubase. Att slå på space-tangenten kanske inte den mest precisa metoden, men funkar för det mesta:

https://steinberg.help/cubase_pro/v12/en/cubase_nuendo/topics/editing_tempo_and_signature/editing_tempo_beat_calculator_r.html

Annars kan väl Cubase räkna ut BPM automagiskt (kräver Pro-versionen):

https://steinberg.help/cubase_pro/v12/en/cubase_nuendo/topics/editing_tempo_and_signature/editing_tempo_tempo_detection_c.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jaaa! Äntligen fick jag till det. Hade först lite problem med ett knasigt gitarrsolo, som gjorde att några takter inte triggade mot rytmen trots "Tempo Detect". Men efter flera försök och lite justeringar blev det rätt! 🙂 
Tack, pme! Det där var bra videos! Det fanns även en del annat där som jag kan titta på och lära mig av senare. 
mvh Sture Löf

Redigerat av sturelof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...