Jump to content
Annons
  • 0

Datorn vägrar spela in i stereo!?


Bottleshooters

Fråga

Hej!

Total klant på datorer men något måste göras: Min laptop vägrar spela in höger kanal i en stereoinspelning utan spelar in vänster i 2 kanals mono istället, om jag är tydlig.

Har provat två olika (nya) ljudkort, och ominstallerat Audacity samt testat med Wavepad också för säkerhets skull och samma resultat hela tiden. 

Jag vill alltså göra en stereoinspelning eller rättare sagt digitalisera en befintlig analog stereoinspelning och har för detta ändamål ett behringer UCA-202. När man startar stereoinspelningen i Audacity ger båda staplarna utslag men det är vänster input i båda. Drar man ur höger input blir det ingen skillnad och drar man ur vänster försvinner allt.

I ljudkortets hörlursutgång är det korrekt stereo så min slutsats är att det måste gå åt h-e mellan usbingång och program?

Hoppas nån kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Har du kollat hur ljudinställningar ser ut datorn? Gå in i ljudinställningar om det nu är Windows du använder.                                   Det kan ställa till det ibland.

Som du beskriver så verkar "balansen" mellan hög/vän högtalare blivit skrev.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Vet inte hur Audacity funkar, men det låter som att du försöker spela in båda signalerna var för sig i varsin stereokanal. Eller att stereokanalen beter sig skumt.

Prova att sätta båda kanalerna som mono istället och att den ena är panorerad åt höger och den andra till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
10 timmar sedan sa vayzeria:

Har du kollat hur ljudinställningar ser ut datorn? Gå in i ljudinställningar om det nu är Windows du använder.                                   Det kan ställa till det ibland.

Som du beskriver så verkar "balansen" mellan hög/vän högtalare blivit skrev.

 

Tack för ditt svar!

Det var inte nån balans men när jag gick in i ljudinställningar för att hitta den hittade jag "ytterligare enhetsegenskaper" för ljudenhet in och där var det inställt 1 kanal och när jag bytte till 2 kanaler funkar det! Så tack för din hjälp att hitta in i rätt gång i labyrinten!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
6 timmar sedan sa Bottleshooters:

Tack för ditt svar!

Det var inte nån balans men när jag gick in i ljudinställningar för att hitta den hittade jag "ytterligare enhetsegenskaper" för ljudenhet in och där var det inställt 1 kanal och när jag bytte till 2 kanaler funkar det! Så tack för din hjälp att hitta in i rätt gång i labyrinten!

Varsågod! 👍 Glad att du fick ordning på det hela. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...