Jump to content
Annons
  • 0

Truminspelning


Hans Carlsten

Fråga

8 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Hej. Bastrumman blir starkast säger du? Det är inget jag har erfarit förut (dock att man ibland får jobba ner virveln lite i OH), men hur balanserar du när du spelar? Låter kittet så som det ska när du sitter vid det och spelar? Vart har du satt din mikrofon? Om det är extremt basigt rum så kan jag ju tänka mig att det är det du också upplever i dina OH mickar så alternativt är då att skära bort bas med eq/filter om du inte kan behandla rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kitet är från tidigt 90-tal och på den tiden var det ju modernt med rätt så stora bastrummor. Tror dock inte att jag spelar speciellt hårt på den. Jag satte ett filter på insignalen och sedan också i mixen så de låga frekvenserna är borta. Klick-ljudet från klubban finns dock kvar. Inget problem egentligen, men om man vill editera bastrumman måste man göra exakt lika på bastrummespåret och på OH-spåret. Annars uppstår en flam. Lösningen är förstås att spela bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-11-06 at 18:20 sa Hans Carlsten:

Truminspelning med en stormembranare som OH, är det lämpligt? När jag testar tar OH-micken mest upp bastrumma och det är ju inte tanken.

Prova gärna med två OH panorerade 30-40% åt varsitt håll. Ett alternativ med enbart en oh och totalt tre mikrofoner är Glyn Johns teknik. Läs på lite om det. Utgår från en likriktad triangel -samma avstånd till mikrofonerna.

https://drummagazine.com/glyn-johns-technique/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...