Jump to content
Annons

Rode NT1000, kan den gå sönder im man sjunger för nära?


rolnor

Recommended Posts

Min mick beter sej konstigt, ljudet när jag spelar in sång minskar plötsligt kraftigt. Jag sjunger mycket nära micken och har inget skydd mot utandning.

vad kan det beto på? Jag vet att man inte ska blåsa i kondesatormickar (gäller kanske öven dynamiska)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara en kallödning eller så det kan det ju vara så att membranet fått stryk. (Utöver en eventuell ny mikrofon) är väl ett puffskydd väl investerade pengar i framtiden.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

2 tankar:

1) Testa med en annan micksladd. Det är större sannolikhet att det är glapp i kabeln än att micken är trasig.

2) Är volymen låg vid en hel inspelning eller ändras den snabbt under en pågående inspelning? Jag förstod inte 100% vilket av problemen du hade. Om du har för låg volym under en hel användning är en klassiker att dubbelkolla att du inte har satt micken bakochfram. Den ser väl likadan ut från baksidan, men då hamnar ju membranet bortåt och du får en indirekt inspelning av sången via rummet…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...