Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja. Detta blir nog mitt fjÀrde eller femte inlÀgg. Tidigare har det varit om musik osÄ men kÀnner att jag mÄste prata lite och vet inte om man fÄr skriva om sÄnt hÀr men tÀnker att jag chansar.

Har liksom vĂ€ldigt mycket Ă„ngest över livet. Precis tagit studenten med ”bra” betyg men Inge vidare meritpoĂ€ng. KĂ€nner mig misslyckad. Vet att jag vill hĂ„lla pĂ„ med musik i livet. Vill umgĂ„s med andra som brinner för musik lika mycket och göra musik. KĂ€nner mig ocksĂ„ stressad över att normen sĂ€ger att man ska plugga vidare. Blir sjukt stressad av de för vet inte vad jag vill göra förutom musiken. NĂ„gon som har lite tips hur man kan hantera Ă„ngesten. Klumpen i magen vĂ€xer vĂ€ldigt fort ocksĂ„:/

Annons
Postat

Kan nog inte hjÀlpa dig sÄ mycket tyvÀrr. FörstÄr att livet mÄste vara vÀldigt svÄrt som ung nu. Försök att koppla bort vad alla andra sÀger Ät dig att du ska göra, tycka och tÀnka och försök följa vÀgar som du kÀnner Àr rÀtt. Att du kÀnner dig misslyckad betyder inte att du Àr misslyckad. TyvÀrr har vi fÄtt en kultur dÀr mer eller mindre alla kÀnner sig misslyckade pÄ nÄgon nivÄ. De flesta försöker bara dölja det med alla tillgÀngliga medel, och mÄnga Àr Àven vÀldigt bra pÄ att göra det. Dessa personer Àr inte heller sÀllan snabba med att ge rÄd och kritik, Àven om de kanske inte Àr speciellt lÀmpade till att ge dem.

Jag har sjÀlv varit i en situation dÀr mÄnga har haft en Äsikt om vad jag bör och inte bör göra, och vet hur frustrerande det kan vara, och vilken press det blir. Men det har för mig varit viktigt att följa det jag tror pÄ och kÀnner Àr rÀtt. Om man dÄ sen misslyckas sÄ kan man i alla fall kÀnna att man har gjort det man trott pÄ. För mig blir Ätminstone ett eventuellt misslyckande lÀttare att bÀra dÄ, Àven om det skulle fÄ stora och jobbiga konsekvenser. Det Àr bÀttre att respektera sig sjÀlv och vara hatad av andra, Àn att vara respekterad av andra men hata sig sjÀlv - om man ska hÄrddra det.

Det betyder dock givetvis inte att man inte ska ta emot rÄd och lyssna pÄ andra och vara ödmjuk, men man ska alltid i slutÀndan lyssna mest pÄ vad som kÀnns rÀtt.

Vet inte hur mycket det hÀr hjÀlper dig, om nÄgot. Men ville i alla fall skriva nÄgra ord sÄ att du vet att det finns nÄgon som bryr sig.

Önskar dig allt gott.
Johan

Postat

Musik Àr ju mycket att sitta och öva, vet inte om jag tycker att det Àr sÄ kul. Det ger ju inte sÄ mycket pengar heller. Pengar behöver man ju till mat och hyra bland annat.

Bara för att man vill nÄgonting sÄ behöver det inte bli sÄ alla gÄnger.

Det kan bli vÀldigt bra ÀndÄ.

Postat
1 timme sedan sa -Johan-:

Kan nog inte hjÀlpa dig sÄ mycket tyvÀrr. FörstÄr att livet mÄste vara vÀldigt svÄrt som ung nu. Försök att koppla bort vad alla andra sÀger Ät dig att du ska göra, tycka och tÀnka och försök följa vÀgar som du kÀnner Àr rÀtt. Att du kÀnner dig misslyckad betyder inte att du Àr misslyckad. TyvÀrr har vi fÄtt en kultur dÀr mer eller mindre alla kÀnner sig misslyckade pÄ nÄgon nivÄ. De flesta försöker bara dölja det med alla tillgÀngliga medel, och mÄnga Àr Àven vÀldigt bra pÄ att göra det. Dessa personer Àr inte heller sÀllan snabba med att ge rÄd och kritik, Àven om de kanske inte Àr speciellt lÀmpade till att ge dem.

Jag har sjÀlv varit i en situation dÀr mÄnga har haft en Äsikt om vad jag bör och inte bör göra, och vet hur frustrerande det kan vara, och vilken press det blir. Men det har för mig varit viktigt att följa det jag tror pÄ och kÀnner Àr rÀtt. Om man dÄ sen misslyckas sÄ kan man i alla fall kÀnna att man har gjort det man trott pÄ. För mig blir Ätminstone ett eventuellt misslyckande lÀttare att bÀra dÄ, Àven om det skulle fÄ stora och jobbiga konsekvenser. Det Àr bÀttre att respektera sig sjÀlv och vara hatad av andra, Àn att vara respekterad av andra men hata sig sjÀlv - om man ska hÄrddra det.

Det betyder dock givetvis inte att man inte ska ta emot rÄd och lyssna pÄ andra och vara ödmjuk, men man ska alltid i slutÀndan lyssna mest pÄ vad som kÀnns rÀtt.

Vet inte hur mycket det hÀr hjÀlper dig, om nÄgot. Men ville i alla fall skriva nÄgra ord sÄ att du vet att det finns nÄgon som bryr sig.

Önskar dig allt gott.
Johan

Tack för att du tog dig tid att skriva lite. Var fina saker du uttryckte och jag kÀnde nÄgon form av tröst i det trots allt. KÀnner att jag just nu Àr pÄ en plats i livet dÀr allt Àr sÄ komplicerat, finns liksom problem runt varje hörn jag kollar trots att jag försöker se igenom problemet. som jag beskrev har jag svÄrt att inte ta till mig vad andra tycker och tÀnker och kÀnner mig som en ganska liten person överlag. KÀndes bra att fÄ svar frÄn dig!!

Postat
1 timme sedan sa DionHarris:

Musik Àr ju mycket att sitta och öva, vet inte om jag tycker att det Àr sÄ kul. Det ger ju inte sÄ mycket pengar heller. Pengar behöver man ju till mat och hyra bland annat.

Bara för att man vill nÄgonting sÄ behöver det inte bli sÄ alla gÄnger.

Det kan bli vÀldigt bra ÀndÄ.

Ja lite sÄ Àr det ju men har svÄrt att hitta nÄgot jag Àr mer passionerad över i livet. Visst att saker sjÀlvklart kan bli bra i slutÀndan ocksÄ men samtidigt kÀnner jag en stress över att bara börja plugga nÄgot som jag egentligen inte vill bara för att "sÀkra" upp mitt liv.

Postat (redigerat)
1 timme sedan sa Anatta:

Tack för att du tog dig tid att skriva lite. Var fina saker du uttryckte och jag kÀnde nÄgon form av tröst i det trots allt. KÀnner att jag just nu Àr pÄ en plats i livet dÀr allt Àr sÄ komplicerat, finns liksom problem runt varje hörn jag kollar trots att jag försöker se igenom problemet. som jag beskrev har jag svÄrt att inte ta till mig vad andra tycker och tÀnker och kÀnner mig som en ganska liten person överlag. KÀndes bra att fÄ svar frÄn dig!!

Kul att höra. FörstÄr verkligen hur du kÀnner, det Àr en vÀldig press pÄ speciellt unga idag. Det Àr fel, dessvÀrre Àr det mÄnga som istÀllet tror, och leds till att tro, att det Àr de sjÀlva som det Àr fel pÄ nÀr sÄ inte Àr fallet.

Men man fÄr försöka fÄ distans till tankarna och problemen. Försöka att inte Àlta för mycket. Ett tips som jag skulle gett mig sjÀlv i din Älder Àr att lÀsa böcker. Till exempel Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf har förvÄnansvÀrt mycket som kan hjÀlpa en att utvecklas, om man bara ger det en Àrlig chans. NÀr man lÀser, speciellt Àldre böcker av en viss sort, sÄ mÀrker man att mÄnga av de problem och tankar som man sjÀlv har, Àr sÄdant som Àven andra har haft, kanske i annan from men ÀndÄ liknande.

Eftersom du stÀller dig dessa frÄgor, och inte bara automatiskt följer vad andra sÀger att du ska göra, sÄ skulle jag tro att du ÀndÄ Àr starkare Àn vad du sjÀlv tror.

Edit: Greven av Monte Cristo, av Alexandre Dumas kan annars rekommenderas. Speciellt delen i första boken dÀr Dantes oskyldigt dömd blivit skickad till fÀngelset If, och efter att i princip ha gett upp trÀffar Abé Faria kanske kan vara intressant.

Redigerat av -Johan-
Postat

Som sagts ovan, ingen lÀtt situation. Men det finns ofta mer tid Àn man tror, och saker kan lösa sig pÄ ovÀntade sÀtt. Sen om man ska plugga vidare eller inte...söka kan man ju alltid, och man kan alltid tacka nej till platsen man fÄtt, om man sen inte vill gÄ utbildningen nÀr den sÀtter igÄng.

Det fÄ som kan leva pÄ musiken enbart, amatör som proffs, hyra och musikgrejer som mÄste betalas...men de flesta som en gÄng börjat med musik hÄller nog med om att sluta inte Àr ett alternativ, utan handlar mer om hur mycket tid man har, och annat som mÄste funka i övrigt.

Men lĂ€ngs vĂ€gen, en sak jag tĂ€nkte pĂ„, oavsett vĂ€gval i övrigt, Ă€r att hitta nĂ„n att göra musik ihop med. Inte alltid sĂ„ lĂ€tt, förstĂ„s, men det finns en del mötesplatser som kortkurser, studieförbund m.fl., bara för möjligheten att trĂ€ffa likasinnade och fĂ„ kontakter, brukar ocksĂ„ finnas överskott pĂ„ sĂ„ngare/sĂ„ngerskor om man kollar nĂ€romrĂ„det, eller musikgymnasier, musikaffĂ€rer. Önskar dig all lycka till!

Postat
1 timme sedan sa -Johan-:

Kul att höra. FörstÄr verkligen hur du kÀnner, det Àr en vÀldig press pÄ speciellt unga idag. Det Àr fel, dessvÀrre Àr det mÄnga som istÀllet tror, och leds till att tro, att det Àr de sjÀlva som det Àr fel pÄ nÀr sÄ inte Àr fallet.

Men man fÄr försöka fÄ distans till tankarna och problemen. Försöka att inte Àlta för mycket. Ett tips som jag skulle gett mig sjÀlv i din Älder Àr att lÀsa böcker. Till exempel Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf har förvÄnansvÀrt mycket som kan hjÀlpa en att utvecklas, om man bara ger det en Àrlig chans. NÀr man lÀser, speciellt Àldre böcker av en viss sort, sÄ mÀrker man att mÄnga av de problem och tankar som man sjÀlv har, Àr sÄdant som Àven andra har haft, kanske i annan from men ÀndÄ liknande.

Eftersom du stÀller dig dessa frÄgor, och inte bara automatiskt följer vad andra sÀger att du ska göra, sÄ skulle jag tro att du ÀndÄ Àr starkare Àn vad du sjÀlv tror.

Edit: Greven av Monte Cristo, av Alexandre Dumas kan annars rekommenderas. Speciellt delen i första boken dÀr Dantes oskyldigt dömd blivit skickad till fÀngelset If, och efter att i princip ha gett upp trÀffar Abé Faria kanske kan vara intressant.

HÄller med dig. Upplever att mina lÀrare pressade en hÄrt och Àven fast jag har en jÀttebra stöttande mamma Àr det svÄrt att lÄta sig vara trygg i ens egna vilja nÀr andra i min Älder söker ubtilningar etc. Enligt mig tycker jag din syn pÄ livet Àr imponerande. Ska försöka ha lite den synen pÄ saker i framtiden men tycker det var skönt att prata med nÄgon om sina tankar och sÄ. 

• Gilla 2
Postat
2 timmar sedan sa Anatta:

Ja lite sÄ Àr det ju men har svÄrt att hitta nÄgot jag Àr mer passionerad över i livet. Visst att saker sjÀlvklart kan bli bra i slutÀndan ocksÄ men samtidigt kÀnner jag en stress över att bara börja plugga nÄgot som jag egentligen inte vill bara för att "sÀkra" upp mitt liv.

OK sÄ lÀnge du sÀkrar upp. Musiker livet Àr att jobba nÀr man fÄr jobb och som oftast nÀr alla andra Àr lediga. Har man inte en allt för stor talang sÄ kan musiken vara en mycket trevlig hobby.

Postat
39 minuter sedan sa Jamen:

Som sagts ovan, ingen lÀtt situation. Men det finns ofta mer tid Àn man tror, och saker kan lösa sig pÄ ovÀntade sÀtt. Sen om man ska plugga vidare eller inte...söka kan man ju alltid, och man kan alltid tacka nej till platsen man fÄtt, om man sen inte vill gÄ utbildningen nÀr den sÀtter igÄng.

Det fÄ som kan leva pÄ musiken enbart, amatör som proffs, hyra och musikgrejer som mÄste betalas...men de flesta som en gÄng börjat med musik hÄller nog med om att sluta inte Àr ett alternativ, utan handlar mer om hur mycket tid man har, och annat som mÄste funka i övrigt.

Men lĂ€ngs vĂ€gen, en sak jag tĂ€nkte pĂ„, oavsett vĂ€gval i övrigt, Ă€r att hitta nĂ„n att göra musik ihop med. Inte alltid sĂ„ lĂ€tt, förstĂ„s, men det finns en del mötesplatser som kortkurser, studieförbund m.fl., bara för möjligheten att trĂ€ffa likasinnade och fĂ„ kontakter, brukar ocksĂ„ finnas överskott pĂ„ sĂ„ngare/sĂ„ngerskor om man kollar nĂ€romrĂ„det, eller musikgymnasier, musikaffĂ€rer. Önskar dig all lycka till!

Ja jag har sökt lite utbilningar, vet dock inte om jag kommer in.. nÄgot som jag ocksÄ har Ängest för. Inte för att jag bestÀmt vill gÄ de men för att det idag Àr nÄgon slags prestige i att lyckas. AssÄ tycker liksom att det blir alltmer svÄrare att stÄ för sina misslyckanden om du förstÄr. Alla andra sÀtter sÄn press typ.

Har du nÄgra tips pÄ stÀllen man kan publicera sina remixer? Gör i stort sett klart en varannan vecka typ o skulle vilja hitta nÄt stÀlle o lÀgga ut de pÄ. Lagt ut pÄ soundcloud men utan resultat, FÄr mest bottar som skriver nÄgon kommentar:/

Postat
Just nu sa DionHarris:

OK sÄ lÀnge du sÀkrar upp. Musiker livet Àr att jobba nÀr man fÄr jobb och som oftast nÀr alla andra Àr lediga. Har man inte en allt för stor talang sÄ kan musiken vara en mycket trevlig hobby.

Jag har verkligen ett sÄ stort passionerat intresse för musiken sÄ tror pÄ att jag Àr duktig men vet inte om jag har talang. Kompisar sÀger att jag inte ska ge upp pÄ detta för min musik Àr sÄpass bra och det gör ju ocksÄ att man blir mer fokuserad pÄ det. 

Postat (redigerat)

Kan inte sÄ mycket om remixomrÄdet tyvÀrr...men detta forum Àr ett trevligt stÀlle.

Redigerat av Jamen
Postat

Är ett dagisbarn misslyckat för att det bara har lĂ€rt sig rĂ€kna till tio ? I vilken ögonblick av livet Ă€r man fĂ€rdiglĂ€rt ?

Ångestens funktion Ă€r inte att lida, det Ă€r att vara vaksam. Sen Ă€r det ju frĂ„gan hur mycket vaksam det Ă€r vettig att vara. MĂ„nga Ă€r rĂ€dda att utsĂ€ttas för fara och 'glömmer' bort att de IRL lever ett vĂ€ldigt sĂ€ker liv. Det Ă€r tom sĂ„ att mĂ„nga har problem med att dagen liknar gĂ„rdagen, igen 😞

Skillnaden mellan jobb och arbete Ă€r att jobb Ă€r jobbigt och du mĂ„ste gĂ„ dit för att kunna betala dina, och framöver andras, rĂ€kningar. Arbete Ă€r nĂ„got du tycker om att göra och de betala dig för det ocksĂ„ 😉

Att vÀlja en utbildning Àr lÀtt. Att fortsÀtta vÀlja gÄ dit Àr det svÄra. Det finns utbildningar som leder till en titel och det finns utbildningar dÀr man kan nÄtt efterÄt. Skillnaden Àr om man fÄ utbildning eller tar den.

Det Ă€r skillnad mellan KonstnĂ€ren och Konst-handverkaren.  KonstnĂ€ren Ă€r konstnĂ€r för denne inte kan lĂ„ta bli att göra konst. Handverkaren arbetar vanligtvis pĂ„ bestĂ€llning. Den ene Ă€r 'fri' i sitt skapande, den andre levererar. Även Designaren  har en deadline. Av vilken förvĂ€ntar vi oss funktion (underhĂ„llning) och av vilken förvĂ€ntar vi oss mening ? Vad skiljer en musiker frĂ„n en artist ? 

Av alla definitioner av begreppet intelligens finns det (för mig) bara en som Àr vettig : Intelligens Àr förmÄgan att leva ett rÀttso lyckligt liv, trotts allt.

funny-homer-4.jpg

LOTTERY.jpg

action consequences.jpg

LISA SIMPSON SAX.jpg

• Gilla 1
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

TrÄkigt att höra att du deppar Anatta.

Jag har haft lÄnga perioder med liknande tankar. Det jag försökt göra de senaste Ären Àr att dra ner pÄ onödiga distraktioner och generellt negativa mÀnniskor runt mig. Har t.ex. aldrig haft en smarttelefon, sÄ undviker det mesta av nyheter och kaos som sker i vÀrlden. Sociala medier Àr ingenting att ha heller, men förstÄr att det kan vara svÄrt att undvika allt det dÀr i din Älder. 

Mitt tips Àr att bara fortsÀtta jobba med musiken om det Àr det du vill, men det Àr bra att försöka hitta ett jobb eller eventuellt gÄ vidare med utbildning och sÄnt ocksÄ. Det viktigaste Àr att ha nÄgot att göra. Försök planlÀgga din tid och se vad du spenderar mycket tid pÄ, dÄ blir det lÀttare att se vad som Àr produktivt och vad som Àr onödigt. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.