Anatta Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 Tja. Detta blir nog mitt fjĂ€rde eller femte inlĂ€gg. Tidigare har det varit om musik osĂ„ men kĂ€nner att jag mĂ„ste prata lite och vet inte om man fĂ„r skriva om sĂ„nt hĂ€r men tĂ€nker att jag chansar. Har liksom vĂ€ldigt mycket Ă„ngest över livet. Precis tagit studenten med âbraâ betyg men Inge vidare meritpoĂ€ng. KĂ€nner mig misslyckad. Vet att jag vill hĂ„lla pĂ„ med musik i livet. Vill umgĂ„s med andra som brinner för musik lika mycket och göra musik. KĂ€nner mig ocksĂ„ stressad över att normen sĂ€ger att man ska plugga vidare. Blir sjukt stressad av de för vet inte vad jag vill göra förutom musiken. NĂ„gon som har lite tips hur man kan hantera Ă„ngesten. Klumpen i magen vĂ€xer vĂ€ldigt fort ocksĂ„:/
-Johan- Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 Kan nog inte hjĂ€lpa dig sĂ„ mycket tyvĂ€rr. FörstĂ„r att livet mĂ„ste vara vĂ€ldigt svĂ„rt som ung nu. Försök att koppla bort vad alla andra sĂ€ger Ă„t dig att du ska göra, tycka och tĂ€nka och försök följa vĂ€gar som du kĂ€nner Ă€r rĂ€tt. Att du kĂ€nner dig misslyckad betyder inte att du Ă€r misslyckad. TyvĂ€rr har vi fĂ„tt en kultur dĂ€r mer eller mindre alla kĂ€nner sig misslyckade pĂ„ nĂ„gon nivĂ„. De flesta försöker bara dölja det med alla tillgĂ€ngliga medel, och mĂ„nga Ă€r Ă€ven vĂ€ldigt bra pĂ„ att göra det. Dessa personer Ă€r inte heller sĂ€llan snabba med att ge rĂ„d och kritik, Ă€ven om de kanske inte Ă€r speciellt lĂ€mpade till att ge dem. Jag har sjĂ€lv varit i en situation dĂ€r mĂ„nga har haft en Ă„sikt om vad jag bör och inte bör göra, och vet hur frustrerande det kan vara, och vilken press det blir. Men det har för mig varit viktigt att följa det jag tror pĂ„ och kĂ€nner Ă€r rĂ€tt. Om man dĂ„ sen misslyckas sĂ„ kan man i alla fall kĂ€nna att man har gjort det man trott pĂ„. För mig blir Ă„tminstone ett eventuellt misslyckande lĂ€ttare att bĂ€ra dĂ„, Ă€ven om det skulle fĂ„ stora och jobbiga konsekvenser. Det Ă€r bĂ€ttre att respektera sig sjĂ€lv och vara hatad av andra, Ă€n att vara respekterad av andra men hata sig sjĂ€lv - om man ska hĂ„rddra det. Det betyder dock givetvis inte att man inte ska ta emot rĂ„d och lyssna pĂ„ andra och vara ödmjuk, men man ska alltid i slutĂ€ndan lyssna mest pĂ„ vad som kĂ€nns rĂ€tt. Vet inte hur mycket det hĂ€r hjĂ€lper dig, om nĂ„got. Men ville i alla fall skriva nĂ„gra ord sĂ„ att du vet att det finns nĂ„gon som bryr sig. Ănskar dig allt gott. Johan
DionHarris Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 Musik Àr ju mycket att sitta och öva, vet inte om jag tycker att det Àr sÄ kul. Det ger ju inte sÄ mycket pengar heller. Pengar behöver man ju till mat och hyra bland annat. Bara för att man vill nÄgonting sÄ behöver det inte bli sÄ alla gÄnger. Det kan bli vÀldigt bra ÀndÄ.
Anatta Postat 17 april 2022 TrĂ„dstartare Postat 17 april 2022 1 timme sedan sa -Johan-: Kan nog inte hjĂ€lpa dig sĂ„ mycket tyvĂ€rr. FörstĂ„r att livet mĂ„ste vara vĂ€ldigt svĂ„rt som ung nu. Försök att koppla bort vad alla andra sĂ€ger Ă„t dig att du ska göra, tycka och tĂ€nka och försök följa vĂ€gar som du kĂ€nner Ă€r rĂ€tt. Att du kĂ€nner dig misslyckad betyder inte att du Ă€r misslyckad. TyvĂ€rr har vi fĂ„tt en kultur dĂ€r mer eller mindre alla kĂ€nner sig misslyckade pĂ„ nĂ„gon nivĂ„. De flesta försöker bara dölja det med alla tillgĂ€ngliga medel, och mĂ„nga Ă€r Ă€ven vĂ€ldigt bra pĂ„ att göra det. Dessa personer Ă€r inte heller sĂ€llan snabba med att ge rĂ„d och kritik, Ă€ven om de kanske inte Ă€r speciellt lĂ€mpade till att ge dem. Jag har sjĂ€lv varit i en situation dĂ€r mĂ„nga har haft en Ă„sikt om vad jag bör och inte bör göra, och vet hur frustrerande det kan vara, och vilken press det blir. Men det har för mig varit viktigt att följa det jag tror pĂ„ och kĂ€nner Ă€r rĂ€tt. Om man dĂ„ sen misslyckas sĂ„ kan man i alla fall kĂ€nna att man har gjort det man trott pĂ„. För mig blir Ă„tminstone ett eventuellt misslyckande lĂ€ttare att bĂ€ra dĂ„, Ă€ven om det skulle fĂ„ stora och jobbiga konsekvenser. Det Ă€r bĂ€ttre att respektera sig sjĂ€lv och vara hatad av andra, Ă€n att vara respekterad av andra men hata sig sjĂ€lv - om man ska hĂ„rddra det. Det betyder dock givetvis inte att man inte ska ta emot rĂ„d och lyssna pĂ„ andra och vara ödmjuk, men man ska alltid i slutĂ€ndan lyssna mest pĂ„ vad som kĂ€nns rĂ€tt. Vet inte hur mycket det hĂ€r hjĂ€lper dig, om nĂ„got. Men ville i alla fall skriva nĂ„gra ord sĂ„ att du vet att det finns nĂ„gon som bryr sig. Ănskar dig allt gott. Johan Tack för att du tog dig tid att skriva lite. Var fina saker du uttryckte och jag kĂ€nde nĂ„gon form av tröst i det trots allt. KĂ€nner att jag just nu Ă€r pĂ„ en plats i livet dĂ€r allt Ă€r sĂ„ komplicerat, finns liksom problem runt varje hörn jag kollar trots att jag försöker se igenom problemet. som jag beskrev har jag svĂ„rt att inte ta till mig vad andra tycker och tĂ€nker och kĂ€nner mig som en ganska liten person överlag. KĂ€ndes bra att fĂ„ svar frĂ„n dig!!
Anatta Postat 17 april 2022 TrÄdstartare Postat 17 april 2022 1 timme sedan sa DionHarris: Musik Àr ju mycket att sitta och öva, vet inte om jag tycker att det Àr sÄ kul. Det ger ju inte sÄ mycket pengar heller. Pengar behöver man ju till mat och hyra bland annat. Bara för att man vill nÄgonting sÄ behöver det inte bli sÄ alla gÄnger. Det kan bli vÀldigt bra ÀndÄ. Ja lite sÄ Àr det ju men har svÄrt att hitta nÄgot jag Àr mer passionerad över i livet. Visst att saker sjÀlvklart kan bli bra i slutÀndan ocksÄ men samtidigt kÀnner jag en stress över att bara börja plugga nÄgot som jag egentligen inte vill bara för att "sÀkra" upp mitt liv.
-Johan- Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 (redigerat) 1 timme sedan sa Anatta: Tack för att du tog dig tid att skriva lite. Var fina saker du uttryckte och jag kÀnde nÄgon form av tröst i det trots allt. KÀnner att jag just nu Àr pÄ en plats i livet dÀr allt Àr sÄ komplicerat, finns liksom problem runt varje hörn jag kollar trots att jag försöker se igenom problemet. som jag beskrev har jag svÄrt att inte ta till mig vad andra tycker och tÀnker och kÀnner mig som en ganska liten person överlag. KÀndes bra att fÄ svar frÄn dig!! Kul att höra. FörstÄr verkligen hur du kÀnner, det Àr en vÀldig press pÄ speciellt unga idag. Det Àr fel, dessvÀrre Àr det mÄnga som istÀllet tror, och leds till att tro, att det Àr de sjÀlva som det Àr fel pÄ nÀr sÄ inte Àr fallet. Men man fÄr försöka fÄ distans till tankarna och problemen. Försöka att inte Àlta för mycket. Ett tips som jag skulle gett mig sjÀlv i din Älder Àr att lÀsa böcker. Till exempel Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf har förvÄnansvÀrt mycket som kan hjÀlpa en att utvecklas, om man bara ger det en Àrlig chans. NÀr man lÀser, speciellt Àldre böcker av en viss sort, sÄ mÀrker man att mÄnga av de problem och tankar som man sjÀlv har, Àr sÄdant som Àven andra har haft, kanske i annan from men ÀndÄ liknande. Eftersom du stÀller dig dessa frÄgor, och inte bara automatiskt följer vad andra sÀger att du ska göra, sÄ skulle jag tro att du ÀndÄ Àr starkare Àn vad du sjÀlv tror.  Edit: Greven av Monte Cristo, av Alexandre Dumas kan annars rekommenderas. Speciellt delen i första boken dÀr Dantes oskyldigt dömd blivit skickad till fÀngelset If, och efter att i princip ha gett upp trÀffar Abé Faria kanske kan vara intressant. Redigerat 17 april 2022 av -Johan-
Jamen Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 Som sagts ovan, ingen lĂ€tt situation. Men det finns ofta mer tid Ă€n man tror, och saker kan lösa sig pĂ„ ovĂ€ntade sĂ€tt. Sen om man ska plugga vidare eller inte...söka kan man ju alltid, och man kan alltid tacka nej till platsen man fĂ„tt, om man sen inte vill gĂ„ utbildningen nĂ€r den sĂ€tter igĂ„ng. Det fĂ„ som kan leva pĂ„ musiken enbart, amatör som proffs, hyra och musikgrejer som mĂ„ste betalas...men de flesta som en gĂ„ng börjat med musik hĂ„ller nog med om att sluta inte Ă€r ett alternativ, utan handlar mer om hur mycket tid man har, och annat som mĂ„ste funka i övrigt. Men lĂ€ngs vĂ€gen, en sak jag tĂ€nkte pĂ„, oavsett vĂ€gval i övrigt, Ă€r att hitta nĂ„n att göra musik ihop med. Inte alltid sĂ„ lĂ€tt, förstĂ„s, men det finns en del mötesplatser som kortkurser, studieförbund m.fl., bara för möjligheten att trĂ€ffa likasinnade och fĂ„ kontakter, brukar ocksĂ„ finnas överskott pĂ„ sĂ„ngare/sĂ„ngerskor om man kollar nĂ€romrĂ„det, eller musikgymnasier, musikaffĂ€rer. Ănskar dig all lycka till!
Anatta Postat 17 april 2022 TrÄdstartare Postat 17 april 2022 1 timme sedan sa -Johan-: Kul att höra. FörstÄr verkligen hur du kÀnner, det Àr en vÀldig press pÄ speciellt unga idag. Det Àr fel, dessvÀrre Àr det mÄnga som istÀllet tror, och leds till att tro, att det Àr de sjÀlva som det Àr fel pÄ nÀr sÄ inte Àr fallet. Men man fÄr försöka fÄ distans till tankarna och problemen. Försöka att inte Àlta för mycket. Ett tips som jag skulle gett mig sjÀlv i din Älder Àr att lÀsa böcker. Till exempel Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf har förvÄnansvÀrt mycket som kan hjÀlpa en att utvecklas, om man bara ger det en Àrlig chans. NÀr man lÀser, speciellt Àldre böcker av en viss sort, sÄ mÀrker man att mÄnga av de problem och tankar som man sjÀlv har, Àr sÄdant som Àven andra har haft, kanske i annan from men ÀndÄ liknande. Eftersom du stÀller dig dessa frÄgor, och inte bara automatiskt följer vad andra sÀger att du ska göra, sÄ skulle jag tro att du ÀndÄ Àr starkare Àn vad du sjÀlv tror.  Edit: Greven av Monte Cristo, av Alexandre Dumas kan annars rekommenderas. Speciellt delen i första boken dÀr Dantes oskyldigt dömd blivit skickad till fÀngelset If, och efter att i princip ha gett upp trÀffar Abé Faria kanske kan vara intressant. HÄller med dig. Upplever att mina lÀrare pressade en hÄrt och Àven fast jag har en jÀttebra stöttande mamma Àr det svÄrt att lÄta sig vara trygg i ens egna vilja nÀr andra i min Älder söker ubtilningar etc. Enligt mig tycker jag din syn pÄ livet Àr imponerande. Ska försöka ha lite den synen pÄ saker i framtiden men tycker det var skönt att prata med nÄgon om sina tankar och sÄ. 2
DionHarris Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 2 timmar sedan sa Anatta: Ja lite sÄ Àr det ju men har svÄrt att hitta nÄgot jag Àr mer passionerad över i livet. Visst att saker sjÀlvklart kan bli bra i slutÀndan ocksÄ men samtidigt kÀnner jag en stress över att bara börja plugga nÄgot som jag egentligen inte vill bara för att "sÀkra" upp mitt liv. OK sÄ lÀnge du sÀkrar upp. Musiker livet Àr att jobba nÀr man fÄr jobb och som oftast nÀr alla andra Àr lediga. Har man inte en allt för stor talang sÄ kan musiken vara en mycket trevlig hobby.
Anatta Postat 17 april 2022 TrĂ„dstartare Postat 17 april 2022 39 minuter sedan sa Jamen: Som sagts ovan, ingen lĂ€tt situation. Men det finns ofta mer tid Ă€n man tror, och saker kan lösa sig pĂ„ ovĂ€ntade sĂ€tt. Sen om man ska plugga vidare eller inte...söka kan man ju alltid, och man kan alltid tacka nej till platsen man fĂ„tt, om man sen inte vill gĂ„ utbildningen nĂ€r den sĂ€tter igĂ„ng. Det fĂ„ som kan leva pĂ„ musiken enbart, amatör som proffs, hyra och musikgrejer som mĂ„ste betalas...men de flesta som en gĂ„ng börjat med musik hĂ„ller nog med om att sluta inte Ă€r ett alternativ, utan handlar mer om hur mycket tid man har, och annat som mĂ„ste funka i övrigt. Men lĂ€ngs vĂ€gen, en sak jag tĂ€nkte pĂ„, oavsett vĂ€gval i övrigt, Ă€r att hitta nĂ„n att göra musik ihop med. Inte alltid sĂ„ lĂ€tt, förstĂ„s, men det finns en del mötesplatser som kortkurser, studieförbund m.fl., bara för möjligheten att trĂ€ffa likasinnade och fĂ„ kontakter, brukar ocksĂ„ finnas överskott pĂ„ sĂ„ngare/sĂ„ngerskor om man kollar nĂ€romrĂ„det, eller musikgymnasier, musikaffĂ€rer. Ănskar dig all lycka till! Ja jag har sökt lite utbilningar, vet dock inte om jag kommer in.. nĂ„got som jag ocksĂ„ har Ă„ngest för. Inte för att jag bestĂ€mt vill gĂ„ de men för att det idag Ă€r nĂ„gon slags prestige i att lyckas. AssĂ„ tycker liksom att det blir alltmer svĂ„rare att stĂ„ för sina misslyckanden om du förstĂ„r. Alla andra sĂ€tter sĂ„n press typ. Har du nĂ„gra tips pĂ„ stĂ€llen man kan publicera sina remixer? Gör i stort sett klart en varannan vecka typ o skulle vilja hitta nĂ„t stĂ€lle o lĂ€gga ut de pĂ„. Lagt ut pĂ„ soundcloud men utan resultat, FĂ„r mest bottar som skriver nĂ„gon kommentar:/
Anatta Postat 17 april 2022 TrĂ„dstartare Postat 17 april 2022 Just nu sa DionHarris: OK sĂ„ lĂ€nge du sĂ€krar upp. Musiker livet Ă€r att jobba nĂ€r man fĂ„r jobb och som oftast nĂ€r alla andra Ă€r lediga. Har man inte en allt för stor talang sĂ„ kan musiken vara en mycket trevlig hobby. Jag har verkligen ett sĂ„ stort passionerat intresse för musiken sĂ„ tror pĂ„ att jag Ă€r duktig men vet inte om jag har talang. Kompisar sĂ€ger att jag inte ska ge upp pĂ„ detta för min musik Ă€r sĂ„pass bra och det gör ju ocksĂ„ att man blir mer fokuserad pĂ„ det.Â
Jamen Postat 17 april 2022 Postat 17 april 2022 (redigerat) Kan inte sÄ mycket om remixomrÄdet tyvÀrr...men detta forum Àr ett trevligt stÀlle. Redigerat 17 april 2022 av Jamen
HomerJSimpsson Postat 18 april 2022 Postat 18 april 2022 Ăr ett dagisbarn misslyckat för att det bara har lĂ€rt sig rĂ€kna till tio ? I vilken ögonblick av livet Ă€r man fĂ€rdiglĂ€rt ? Ă ngestens funktion Ă€r inte att lida, det Ă€r att vara vaksam. Sen Ă€r det ju frĂ„gan hur mycket vaksam det Ă€r vettig att vara. MĂ„nga Ă€r rĂ€dda att utsĂ€ttas för fara och 'glömmer' bort att de IRL lever ett vĂ€ldigt sĂ€ker liv. Det Ă€r tom sĂ„ att mĂ„nga har problem med att dagen liknar gĂ„rdagen, igen đ Skillnaden mellan jobb och arbete Ă€r att jobb Ă€r jobbigt och du mĂ„ste gĂ„ dit för att kunna betala dina, och framöver andras, rĂ€kningar. Arbete Ă€r nĂ„got du tycker om att göra och de betala dig för det ocksĂ„ đ Att vĂ€lja en utbildning Ă€r lĂ€tt. Att fortsĂ€tta vĂ€lja gĂ„ dit Ă€r det svĂ„ra. Det finns utbildningar som leder till en titel och det finns utbildningar dĂ€r man kan nĂ„tt efterĂ„t. Skillnaden Ă€r om man fĂ„ utbildning eller tar den. Det Ă€r skillnad mellan KonstnĂ€ren och Konst-handverkaren. KonstnĂ€ren Ă€r konstnĂ€r för denne inte kan lĂ„ta bli att göra konst. Handverkaren arbetar vanligtvis pĂ„ bestĂ€llning. Den ene Ă€r 'fri' i sitt skapande, den andre levererar. Ăven Designaren har en deadline. Av vilken förvĂ€ntar vi oss funktion (underhĂ„llning) och av vilken förvĂ€ntar vi oss mening ? Vad skiljer en musiker frĂ„n en artist ? Av alla definitioner av begreppet intelligens finns det (för mig) bara en som Ă€r vettig : Intelligens Ă€r förmĂ„gan att leva ett rĂ€ttso lyckligt liv, trotts allt.  1
Paralytik Postat 29 maj 2022 Postat 29 maj 2022 TrĂ„kigt att höra att du deppar Anatta. Jag har haft lĂ„nga perioder med liknande tankar. Det jag försökt göra de senaste Ă„ren Ă€r att dra ner pĂ„ onödiga distraktioner och generellt negativa mĂ€nniskor runt mig. Har t.ex. aldrig haft en smarttelefon, sĂ„ undviker det mesta av nyheter och kaos som sker i vĂ€rlden. Sociala medier Ă€r ingenting att ha heller, men förstĂ„r att det kan vara svĂ„rt att undvika allt det dĂ€r i din Ă„lder. Mitt tips Ă€r att bara fortsĂ€tta jobba med musiken om det Ă€r det du vill, men det Ă€r bra att försöka hitta ett jobb eller eventuellt gĂ„ vidare med utbildning och sĂ„nt ocksĂ„. Det viktigaste Ă€r att ha nĂ„got att göra. Försök planlĂ€gga din tid och se vad du spenderar mycket tid pĂ„, dĂ„ blir det lĂ€ttare att se vad som Ă€r produktivt och vad som Ă€r onödigt.Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.