Jump to content
Annons
  • 0

logic pro x ljudkort?


bilbowall

Fråga

Hej!

Jag skapar elektronisk musik, någon slags blandning av IDM, drum n bass och exerimentell..

använder bara logic pro x, jag har en macbook pro 2015 , 16gb i ram och 2.2 i7 .

köpte för inte så länge sedan ett midikeyboard som jag är riktigt nöjd med, m-audio oxygen pro.

har börjat använda mer och mer plugins, många native, maschine, battery4, även lite äldre geist, sample tank4, zebra2, diva

har märkt att cpu load har skjutit upp till 100% vid ett par tillfällen..

har googlat lite och har höjt I/O buffer size och det har blivit lite bättre..

 

Min fråga.. är det värt att skaffa ett externt ljudkort?

kan det resultera i att latency blir bättre?

att cpu load inte blir lika hög?

är inte kunnig på ljudkort..

vet inte ens hur man kopplar in den.. förutom att jag vet att man kopplar in den via usb eller firewire.. så okunnig är jag inte.. 🙂

 

Tacksam för förslag

Ha en trevlig dag och tack för att du läste..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej,

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att det fungerar så här.

Det finns vissa ljudkort med DSP-kraft, Digital Signal Processing står det för. Dessa kan avlasta processorn när man kör mycket plugins. Men det kräver specialbyggda pluggar, vanliga nativepluggar går alltid på CPU. 

Så svaret är väl ja och nej. Jag skulle nog i första hand försöka jobba mer med att frysa spår i logic, i andra hand uppgradera datorn. I tredje hand fundera på ett ljudinterface med DSP-kapacitet.

Redigerat av Fidden
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Mmm, håller med Fidden. Jag tror du går över ån efter vatten här. 
Jobba ”ekonomiskt”, t ex genom att bussa spår till effekter (som rev och delay) istället för att köra för mkt inserts. Om latency är ett problem när du spelar in så använd low-latency mode, eller slå av effektpluggarna. Vid mix får du istället frysa eller bounce:a spår för att avlasta CPU:n från mjukvaruinstrument som tar mkt kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...