Jump to content
Annons
  • 0

Byte av monitorer


vayzeria

Fråga

Morsning korsning!

Har efter lite tankar och övervägande inget att mina trogna monitorer KRK Rokit 5 är helt fel för mig.  Följt mkt botten/ bas och  stör mitt mixade. Gjorde en mix i enbart lurar och tyckte det var det bästa jag gjort. Föruton att just trummorna låg lite lågt/otydligt med lite för låg volym.

Men i mixern fanns det med tryck och tydlig punch. Blir längden bara jobbig att mixa. 

Frågan jag vill ställa är vad ni  använder för monitorer och vad ni anser som är mer "platta" och renare. 

Mixar som hobby och intresse med både andras och eget material. 

Har inte den bästa rummet att jobba i men har lärt mig "lyssna förbi" problem. 

Tack på förhand!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
pme (oregistrerad)

Det är så mycket en smaksak. Jag har lite svårt att tro att rokit 5 ger för mycket botten. Jag har inte
hört dessa så jag kanske inte ska säga för mycket.  Finns det ingen butik i närheten? DLX hade en hel del att välja på, men ganska uselt rum. Estrad var bra också med många val och hyfsat rum, men det är historia.  Någon from av budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Många jag kollat med anser att krk är mer passad för pop/EDM. Kanske rock också iof. Kör mest rock/ thrash och metal.  Dom låter lite för" sköna" så att säga.  Tycker jag får bearbeta trummorna så överdrivet hårt och detta bråkar lite med resterande instrument.  Slås prova några saker till i mina mixar och se om det blir någon skillnad.  Ville mesar ha litee feedback.

OM jag byter så säljer jag dom jag har så jag hoppas på en buffer på kanske 5000:- ?

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kanske inte ett svar på din fråga men jag kör med Adam f7. Lite större monitorer och de låter trevligt. Tror dock de utgått. Kompletterar med Beyer Dynamic lurar. Ett knep jag lärt mig är att lyssna på låg volym och att använda mono-knappen i DAW:et. (Reaper).
 

Har ett bra rum -träväggar, snedtak, förråd på ömse sidor, normalt möblerat med en massa musikprylar och inte akustikbehandlat. Tror det handlar om att lära sig sin lyssning. Lycka till! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 timmar sedan sa red_house_painter:

Vore det kanske läge att mäta upp rummets akustik och skaffa ett sonarworks paket och lägga ett par tusenlappar på några väl valda absorbenter i de problemytor du har?

GIK har stämda basabsorbenter som inte kostar skjortan

Tror inte rummet i sig har SÅ stötta problem just nu.  Tycker faktiskt att monitorerna ger FÖR mycket värme och botten.  Gjorde en mix enbart i lurarna och har nog ärligt talat inte gjort det förut. Använde enbart eq/comp.

"Saknade" det som monitorerna gav. 

Ska göra om mixen och köra enbart monitorer. Jämföra bouncarna och se.... eller höra skillnader.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 timmar sedan sa slejnard:

Kanske inte ett svar på din fråga men jag kör med Adam f7. Lite större monitorer och de låter trevligt. Tror dock de utgått. Kompletterar med Beyer Dynamic lurar. Ett knep jag lärt mig är att lyssna på låg volym och att använda mono-knappen i DAW:et. (Reaper).
 

Har ett bra rum -träväggar, snedtak, förråd på ömse sidor, normalt möblerat med en massa musikprylar och inte akustikbehandlat. Tror det handlar om att lära sig sin lyssning. Lycka till! 

Tack för svar!

Lyssnar på låg volym själv.  Ibland lite högre,  men oftast på låg för att få jämnhet🤗

Har just mvh ingen möjlighet att lyssna i mono. Kör på Cubase LE men vill uppgradera. Med familj och barn och den lönen just nu så kan jag inte lägga ut dom pengarna. Det som sparas går till annat. 

Försätter verkligen lära mig lyssna mig rätt till mina monitorer och vet om mitt rums brister.

Ska nog börja mixa mer och inte  jamma så mycket 🤣🤣🤣

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...