Jump to content
Annons

Vad behövs för att ge ut låtar?


Jace (oregistrerad)

Recommended Posts

Jace (oregistrerad)

Jag har ett gäng låtar liggandes, men problemet är att jag inte riktigt vet exakt hur man går tillväga och vad jag exakt behöver. Så vore tacksam om nån vill hjälpa mig vad jag behöver göra, vilka jag måste anlita och hur mycket pengar man behöver. 

Jag är gitarrist, pianist och sångare och har fått betalt för detta live vid tillfällen. Dock mest en hobby! Men, jag har några låtar jag gjort, musik/text, som jag lyssnat på igen av slask-version och faktiskt tror dessa skulle kunna vara någonting. Men jag vill göra de av mycket bra kvalitet, alltså ska kunna spelas på radio utan problemen.men eftersom jag bara har sång och komp amatörmässigt inspelat, och kan inget om musikproduktion, behöver jag mycket hjälp.

Visst är det ett samarbete med en musikproducent jag behöver? Måste dock få hjälp kring arr av låtarna, alltså så de blir bra och moderna. Ingår allt detta med en producent? Alltså att producenten fångar in mina tankar och hjälper med idéer med utifrån min grundstomme i låten? 

Det jag tänkt göra själv är alltså: 

* Text och musik 

* Sång 

* Eventuellt piano 

Det jag behöver hjälp med är alltså allt annat... Marknadsföring av låten sen har jag redan bra kontakter för så den biten har jag redan klar/en plan för. 

 

Vad kostar en producent ca? Har fått höra att minst 15 000 kr per sång för en bra producent. Vad brukar ingå då? Hur pass mycket över 15k kan det bli? 

 

Många och luddiga frågor, jag vet.. men är vilsen och ny bland allt detta, så skulle va otroligt tacksam för klargöranden och tips!! 

 

Tack på förhand!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du behöver producent och en bra sådan hittar du säkert här. Att du sen har en budget är bara en fördel.

Ja, en producent hjälper mer än gärna till med arr och fixar instrument som saknas så det blir nog inga problem alls. Sen är det bara att ge ut låtarna genom en digital distributör som du gillar. Personligen tycker jag att det kvittar vilken, jag använder själv Tunecore.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)
3 minutes ago, DionHarris said:

Ja, du behöver producent och en bra sådan hittar du säkert här. Att du sen har en budget är bara en fördel.

Ja, en producent hjälper mer än gärna till med arr och fixar instrument som saknas så det blir nog inga problem alls. Sen är det bara att ge ut låtarna genom en digital distributör som du gillar. Personligen tycker jag att det kvittar vilken, jag använder själv Tunecore.

Lycka till.

Tack för snabbt svar! 

Så det enda jag behöver hitta är en bra producent som jag kommer bra överens med/delar vision? 

Visst är det så att det mesta idag som är radiovänligt kommer kunna spelas in av antingen mig eller producenten? Tänker att man kan trixa i musikprogram och det finns så mycket grymt samplat.. 

 

Men hur bör man tänka kring budget? Jag vill alltså ha grym kvalitet! Den ska liksom kunna vara på en topplista hos Spotify. Vad kostar en sådan producent?? Vad är minsta? Och över vilken summa är det onödigt för mig som är ny att lägga? Förstår ju att etablerade artister kan lägga massa på en topproducent, men känns ju inte nödvändigt för mig.. jag vill dock ändå inte tumma på kvalitén! 

 

Hur pass bra behöver mina demos vara som jag ska visa producenten? Räcker gitarr och sång inspelat i iPhone tillsammans med ett dokument på text med ackord? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra låtar på riktigt så hörs det som regel utan nått profsigt komp och då ska man inte behöva komma med en skottkärra cash själv utan branschen löser den biten. Det finns dom som lever på andras drömmar så man ska nog försöka försäkra sig om att dom kan leverera på riktigt.

Fixa en youtube kanal och bygg upp en publik över tid kostar bara själva internetuppkopplingen kan nog vara en bra och billig väg, konkurensen är dock stenhård även där som överallt annars.

Man kan publicera låtar och live framträdande lite överallt som facebook, instagram etc etc nu för tiden så den möjligheten finns också.

Många stora artister gör och har gjort det efter att pandemin brutit ut. Många har kört med sin nalle som enda utrustning men man kan köra live på nätet nu hur avancerat som helst om man vill.

Själv har jag två kameraswitchers med möjlighet till 9 kameror och mixers, ljudkort, preamp och möjlighet till x antal ljud kanaler i min källare.

Även om det inte blivit riktigt samma prisras i videobranschen på utrustning som på musikinspelnings sidan så finns det ändå väldigt vettiga lösningar som inte är svindyra. Kort sagt möjligheterna är obegränsade nu för tiden och därmed kommer också en stenhård konkurens.

En av USAs största från ladan tex.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
On 3/30/2021 at 5:02 PM, Jace said:

Tack för snabbt svar! 

Så det enda jag behöver hitta är en bra producent som jag kommer bra överens med/delar vision? 

Visst är det så att det mesta idag som är radiovänligt kommer kunna spelas in av antingen mig eller producenten? Tänker att man kan trixa i musikprogram och det finns så mycket grymt samplat.. 

 

Men hur bör man tänka kring budget? Jag vill alltså ha grym kvalitet! Den ska liksom kunna vara på en topplista hos Spotify. Vad kostar en sådan producent?? Vad är minsta? Och över vilken summa är det onödigt för mig som är ny att lägga? Förstår ju att etablerade artister kan lägga massa på en topproducent, men känns ju inte nödvändigt för mig.. jag vill dock ändå inte tumma på kvalitén! 

 

Hur pass bra behöver mina demos vara som jag ska visa producenten? Räcker gitarr och sång inspelat i iPhone tillsammans med ett dokument på text med ackord? 

 

Hur långt är ett snöre?

Du behöver nog ha ganska mycket mer om det ska bli i närheten av vad du tänkt dig. Det finns inga måsten, men om du tänkt dig något så måste det på något sätt formuleras annars blir det förmodligen något annat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)
8 hours ago, pme said:

Hur långt är ett snöre?

Du behöver nog ha ganska mycket mer om det ska bli i närheten av vad du tänkt dig. Det finns inga måsten, men om du tänkt dig något så måste det på något sätt formuleras annars blir det förmodligen något annat.

 

Fast har ingen klara idé. Bara sångmelodi och gitarrkomp. Därav en producent som kan sin sak. 

Tänkte att det måste finnas ungefärliga prisbilder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)
14 hours ago, pop53 said:

Är det bra låtar på riktigt så hörs det som regel utan nått profsigt komp och då ska man inte behöva komma med en skottkärra cash själv utan branschen löser den biten. Det finns dom som lever på andras drömmar så man ska nog försöka försäkra sig om att dom kan leverera på riktigt.

Fixa en youtube kanal och bygg upp en publik över tid kostar bara själva internetuppkopplingen kan nog vara en bra och billig väg, konkurensen är dock stenhård även där som överallt annars.

Man kan publicera låtar och live framträdande lite överallt som facebook, instagram etc etc nu för tiden så den möjligheten finns också.

Många stora artister gör och har gjort det efter att pandemin brutit ut. Många har kört med sin nalle som enda utrustning men man kan köra live på nätet nu hur avancerat som helst om man vill.

Själv har jag två kameraswitchers med möjlighet till 9 kameror och mixers, ljudkort, preamp och möjlighet till x antal ljud kanaler i min källare.

Även om det inte blivit riktigt samma prisras i videobranschen på utrustning som på musikinspelnings sidan så finns det ändå väldigt vettiga lösningar som inte är svindyra. Kort sagt möjligheterna är obegränsade nu för tiden och därmed kommer också en stenhård konkurens.

En av USAs största från ladan tex.

 

Hur menar du branschen tar hand om? 

Jag vet folk som gör mycket godare hamburgare än McDonalds, men inte tjänat en krona på hamburgare. Det verkar som det inte räcker med en bra "produkt" 

 

Tänkte som dig förut, tills någon förklarade att det var som vilket företag som helst som vill nå ut med en produkt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Jace:

Hur menar du branschen tar hand om? 

Jag vet folk som gör mycket godare hamburgare än McDonalds, men inte tjänat en krona på hamburgare. Det verkar som det inte räcker med en bra "produkt" 

 

Tänkte som dig förut, tills någon förklarade att det var som vilket företag som helst som vill nå ut med en produkt. 

Visst är det som det sistnämnda du skriver. Det är en ny produkt som ska ut på marknaden och utan någon som fixar det så blir det svårt, ett nålsöga. Det gäller att ha den där managern som radiostationer och skivbolag lyssnar på och följer dennes rekommendationer. Men, du är inte där ännu, så börja med att söka upp producenter och diskutera igenom ditt projekt så att du få en bra färdig produkt. Den diskustionen kostar ingenting.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Själv är bästa dräng!

-Idag är det fullt möjligt att göra allting själv, dessutom är det så svårt att tränga igenom i det närmast oändliga flöde av låtar och artister som dagligen sköljer över oss!

-Fördelen med att inte blanda in andra är att du har kontrollen över musiken själv! Ofta vet man i huvudet hur man vill ha det slutgiltiga resultatet!

-Risken är stor att du betalar en massa pengar för något som du ändå inte blir nöjd med och som hamnar i glömskans arkiv bara timmar efter det är släppt!

-Det bästa av allt är att det är en grym resa att lära sej att forma en idé till ett färdigt resultat!

Glad påsk!

Redigerat av Henric Svensson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, Henric Svensson said:

-Själv är bästa dräng!

-Idag är det fullt möjligt att göra allting själv, dessutom är det så svårt att tränga igenom i det närmast oändliga flöde av låtar och artister som dagligen sköljer övers oss!

-Fördelen med att inte blanda in andra är att du har kontrollen över musiken själv! Ofta vet man i huvudet hur man vill ha det slutgiltiga resultatet!

-Risken är stor att du betalar en massa pengar för något som du ändå inte blir nöjd med och som hamnar i glömskans arkiv bara timmar efter det är släppt!

-Det bästa av allt är att det är en grym resa att lära sej att forma en idé till ett färdigt resultat!

Glad påsk!

Jo, men det är också kommersiella avvägningar. Är det resan som år målet? För de flesta av oss är det absolut så. Men man kanske inte ska förutsätta att alla har samma  mål.

Är man inne på att det ska bli en proffs release så får man gå till proffs.  Det går att göra allt själv. Men det det är ganska få som har kunskapen.  Det är bara titta på de olika yrkena som finns i branschen.

Visst är det en risk att man kastar pengarna i sjön, men så är det med alla investeringar. Köpa aktier har ofta en stor chans att bli en bra investering. Köpa lotter är nästan alltid en usel investering.  Vågar man inte några risker så blir avkastningen garanterat låg.  Även om man misslyckas med sin låt med hjälp av proffs så har man lärt sig något som "själv är bästa dräng" inte lärt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack så mycket för de här rekommendationerna! För att börja släppa dina låtar blir det väldigt coolt om du hittar dig själv en producent eller PR-chef som hjälper dig att hitta en studio där du kommer att spela in dina låtar och även kommer att marknadsföra din musik. I allmänhet är det väldigt coolt att ha en egen inspelningsstudio. På webbplatsen https://paydaysverige.com/ Jag har nyligen läst om hur trevliga kreditvillkor kan vara för att starta ditt eget företag. Jag tror att du kan tänka på att ta ett lån för att öppna din egen studio.

Redigerat av Lars Åström
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...