Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad menas med kontrapunkt?

Jag har fÄtt för mig att det Àr nÀr flera stÀmmor Àr lika viktiga i en lÄt och att det inte gÄr att sÀga att en av dem Àr melodin.

Meeeen, jag kanske yrar? 😄

Annons
Postat (redigerat)

Kontrapunkt Àr konsten att (korrekt) kombinera olika melodiska stÀmmor.

Jo man kan höra vilken som Àr melodistÀmman men man skriver en lÄt i flera stÀmmor dÀr alla stÀmmor passar ihop pÄ ett muskaliskt sÀtt (dvs "korrekt"). Varje ton i en stÀmma skall alltsÄ musikteoretiskt (och upplevelsemÀssigt) stÀmma med de andra stÀmmornas toner.

/Fredrika

EDIT: Egentligen Àr det alltsÄ tvÀrt om: Du skall TYDLIGT kunna urskilja melodistÀmman! De andra stÀmmorna skall passa som handsken till den och ocksÄ kunna urskiljas, av ett vant öra.

Redigerat av Fredrikmo
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Kontrapunkt innebĂ€r att den ena stĂ€mman gĂ„r upp samtidigt som den andra gĂ„r ner. Även nĂ€r man spelar en kortare eller lĂ€ngre fras baklĂ€nges och framlĂ€nges samtidigt i tv olika stĂ€mföringar, t,ex pĂ„ olika instrument eller i olika register. UngefĂ€r sĂ„dĂ€r.

Postat
  Fredrikmo sa:
Kontrapunkt Àr konsten att (korrekt) kombinera olika melodiska stÀmmor.

Jo man kan höra vilken som Àr melodistÀmman men man skriver en lÄt i flera stÀmmor dÀr alla stÀmmor passar ihop pÄ ett muskaliskt sÀtt (dvs "korrekt"). Varje ton i en stÀmma skall alltsÄ musikteoretiskt (och upplevelsemÀssigt) stÀmma med de andra stÀmmornas toner.

/Fredrika

EDIT: Egentligen Àr det alltsÄ tvÀrt om: Du skall TYDLIGT kunna urskilja melodistÀmman! De andra stÀmmorna skall passa som handsken till den och ocksÄ kunna urskiljas, av ett vant öra.

Hmm.. vadÄ? Att anvÀnda sig av ackordstoner? Eller vad behövs mer?

Postat
  Stinkey sa:
Kontrapunkt innebĂ€r att den ena stĂ€mman gĂ„r upp samtidigt som den andra gĂ„r ner. Även nĂ€r man spelar en kortare eller lĂ€ngre fras baklĂ€nges och framlĂ€nges samtidigt i tv olika stĂ€mföringar, t,ex pĂ„ olika instrument eller i olika register. UngefĂ€r sĂ„dĂ€r.

Är det just det stĂ€llet dĂ€r ena stĂ€mman gĂ„r upp och den andra ner som kallas kontrapunkt? Det kan vĂ€l inte vara sĂ„ vanligt att stĂ€mmorna i en lĂ„t inte nĂ„n gĂ„ng följs Ă„t? Eller?

Postat

Stinkey Àr mer inne pÄ rÀtt spÄr.

Kontrapunkt Àr en arrangeringsteknik som baseras pÄ motrörelser.

Postat
  Pienny sa:
  Stinkey sa:

Är det just det stĂ€llet dĂ€r ena stĂ€mman gĂ„r upp och den andra ner som kallas kontrapunkt? Det kan vĂ€l inte vara sĂ„ vanligt att stĂ€mmorna i en lĂ„t inte nĂ„n gĂ„ng följs Ă„t? Eller?

Lyssna pÄ Bach sÄ kommer du trilla av stolen. Han kunde sÄnt.

Postat
  VacUm sa:
Stinkey Àr mer inne pÄ rÀtt spÄr.

Kontrapunkt Àr en arrangeringsteknik som baseras pÄ motrörelser.

Ah! Tack! Nu förstĂ„r jag... 🙂

Postat (redigerat)
  VacUm sa:
  Pienny sa:
  Stinkey sa:

Lyssna pÄ Bach sÄ kommer du trilla av stolen. Han kunde sÄnt.

Ja, verkligen. Jag har spelat nÄgra Bach-preludier. Trots att det bara Àr tvÄ stÀmmor Àr det inte helt lÀtt eftersom de gÄr Ät olika hÄll hela tiden.

Redigerat av Pienny
Postat
  Pienny sa:

Jag har fÄtt för mig att det Àr nÀr flera stÀmmor Àr lika viktiga i en lÄt och att det inte gÄr att sÀga att en av dem Àr melodin.

Meeeen, jag kanske yrar? 😕

Kommer ifrÄn "Punctus contra punctum". Dvs ton emot ton eller med en förlÀngning: melodi mot melodi dvs: musik bestÄende av tvÄ eller fler melodiska linjer som ljuder simultant.

Termen "Punctus contra . . " anvÀndes först 1336.

Bara sĂ„ ni vet det. Det rockade fett förr . . . 🙁

Postat
  chrisB sa:
  Pienny sa:

Jag har fĂ„tt för mig att det Ă€r nĂ€r  flera stĂ€mmor Ă€r lika viktiga i en lĂ„t och att det inte gĂ„r att sĂ€ga att en av dem Ă€r melodin.

Meeeen, jag kanske yrar?  😄

Kommer ifrÄn "Punctus contra punctum". Dvs ton emot ton eller med en förlÀngning: melodi mot melodi dvs: musik bestÄende av tvÄ eller fler melodiska linjer som ljuder simultant.

Bara sĂ„ ni vet det. Det rockade fett förr . . . 😛

Tackar. Men jag förstĂ„r nog Ă€ndĂ„ inte. AllstĂ„, kontrapunkt betyder att man anvĂ€nder sig av stĂ€mföring? 😏

Postat

Bidragen frĂ„n studiofestival 1 kanske inte finns kvar pĂ„ nĂ€tet, annars finns det minst ett *host* bidrag med kontrapunkt-ambitioner dĂ€r. 😏

Postat
  Pienny sa:
  chrisB sa:
  Pienny sa:

Jag har fĂ„tt för mig att det Ă€r nĂ€r  flera stĂ€mmor Ă€r lika viktiga i en lĂ„t och att det inte gĂ„r att sĂ€ga att en av dem Ă€r melodin.

Meeeen, jag kanske yrar?  😄

Bara sĂ„ ni vet det. Det rockade fett förr . . . 🙂

Tackar. Men jag förstĂ„r nog Ă€ndĂ„ inte. AllstĂ„, kontrapunkt betyder att man anvĂ€nder sig av stĂ€mföring? đŸ„°

Bach anvĂ€nde, som tidigare nĂ€mnts, ofta kontrapunkt. Ett modernare exempel, för att ge dig en idĂ©, Ă€r Brian Wilson (Beach Boys). Lyssna t.ex. pĂ„ slutet pĂ„ "God Only Knows" eller "'Til I Die", med flera melodislingor som "vĂ€vs" in i varandra. Helt enligt chrisB:s beskrivning. 😎

Postat

kontrapunkt Àr ganska sÄ mastigt att ta till sig, om du verkligen vill

lÀra dig...men det Àr en god kunskap,med tanke pÄ att komponera.

ved

Postat
  wicked_s sa:
...hÄller för öronen och skriker

Du kanske tÀnker pÄ generalbas eller basen pÄ jobbet...?

Postat (redigerat)

Kontrapunkt Àr en förkortning för "kontraproduktiv", dvs en massa dumma regler som begrÀnsar ditt skapande. :rolleyes:

SkÀmt Äsido, wikipedia tycker följande:

Kontrapunkt, musikaliskt begrepp. Ett stycke dĂ€r tvĂ„ eller flera huvudstĂ€mmor Ă€r olika varandra men alla Ă€r lika viktiga, t.ex. kanon eller fuga. En vanlig lĂ„t med en melodi och komp kan inte sĂ€gas vara kontrapunkt. Var mest populĂ€rt under barocken 1700–1800. AnvĂ€nds Ă€ven i synt-, techno- och chip-mod-musik. Ordet kommer frĂ„n latinets punctus contra punctus dvs. "not mot not".

Susning.nu har en kortare förklaring:

Ett sÀtt att komponera dÀr rytmiken i stÀmmorna stÄr i kontrast till varandra.

Pappa har en stor blĂ„ bok hemma som det stĂ„r kontrapunkt pĂ„. Undrar om man skulle ta och lĂ€sa den nĂ„n gĂ„ng? 😏

// David

Redigerat av Diwic
Postat (redigerat)
  Pienny sa:
Hmm.. vadÄ? Att anvÀnda sig av ackordstoner? Eller vad behövs mer?

Nej en "ton" kan ju Àven vara en paus. TÀnk dig ett arrfönster i Cubase eller nÄt sÄnt. Varje hÀndelse pÄ ett spÄr skall ju passa med alla andra samtidiga hÀndelser pÄ alla andra spÄr. NÀr du sen spelar upp lÄten spelas alla vertikala hÀndelser upp samtidigt

/EDIT (oOCH PRECIS SOM I CUBASE KAN ALLA HÄNDELSER VARA OLIKA LÅNGA)./

Eftersom vĂ„rt sinne Ă€r "trögt" pĂ„ att uppfatta sakaer och eftersom hjĂ€rnan kan associera saker/tankar tll varandra, uppfattar vi alla vertikala hĂ€ndelser som ett horisontellt flöde nĂ€r du spelar upp din lĂ„t. I ett inspelningsprogram kan hĂ€ndelserna ju bestĂ„ av vad som helst ( noise, pauser, toner) men Ă€r det kontrapunktiskt gjort stĂ€mmer alla hĂ€ndelser överrens med varandra pĂ„ ett musikteoretiskt harmoniskt sĂ€tt! 🙂 Tidningen Studio rekommenderar boken Counterpoint in Composition av Felix Salzer. Jag har lĂ€st The Famous Treatise of Counterpoint av Walter Piston istĂ€llet för den var lĂ€ttare att fĂ„ tag pĂ„. Först skall man dock ha lĂ€st vanlig harmonilĂ€ra för att kunna tillgodogöra sig kontrapunktteorierna. Det hade jag gjort vĂ€ldigt dĂ„ligt sĂ„ nu kan jag varken det ena eller det andra. En bra harmonilĂ€rabok Ă€r Walter Piston "Harmony" men det Ă€r sĂ„ trĂ„kigt att lĂ€sa allt. Jag vill kunna allt meddetsamma. FĂ„r vĂ€l skylla pĂ„ min otĂ„liga ungdom! 🙂

/

Fredrika Moberg

Redigerat av Fredrikmo
  • 2 Ă„r senare...
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
  DivineCo sa:
http://youtube.com/watch?v=Ag3atJSmgTM&amp...ted&search=

Efter 2:57 har du lysande kontrapunkt med en av vÀrldens giganter Glenn Gould.

Blir alltid förvÄnad att jag blir sÄ otroligt gripen av hans spel, har ÀndÄ lyckats undvika att införskaffa skivor med honom, börjar nog vara dags nu. detta var vÀl en liten parentes, men det viktiga om kontrapunkt har vÀl sagts?

Redigerat av steflund
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Oddgrooves: Exakt 🙂

Den hĂ€r Ă€r ocksĂ„ bra: Vad Ă€r definitionen för intervallet "liten sekund"? TvĂ„ violinister som spelar unisont! 😆 (Funkar Ă€ven för flöjt men eftersom jag Ă€r flöjtist sĂ„ kan jag ju inte sĂ€ga det!)

Lyssna pÄ Point Counterpoint av Steve Morse. En duett för gitarr och elbas.

Som namnet antyder sÄ Àr det ett mycket tydligt (nÀstan överdrivet) exempel pÄ vad kontrapunkt Àr. En mycket vacker komposition!

Jag trodde att Point Counterpoint fanns pÄ YouTube men det gjorde den inte... Men ni hittar den sÀkert nÄnstanns!

Postat

Min uppfattning om kontrapunktisk musik: tex ett fyrstÀmming körarrangemang/orgelstycke mm (Bach rules!!!) dÀr alla fyra stÀmmorna sjunger varsin melodi istÀllet för att en av stÀmmorna har melodistÀmman och de andra stÀmmorna (ofta basen, tenor, alt) agerar just "stÀmmor" som mer eller mindre kompar melodin.

musik (oregistrerad)
Postat

Kontrapunkt:

NÀr Olof Mellberg rÄkar fÄ bollen och slÄr en lÄngboll mot Zlatan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.