Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag lÀser in ljudböcker hemma i klÀdkammaren och gör det med ett Focusrite Scarlett 2i2 (3rd gen), en dbx286s och en lÄnad tlm-102. Alldeles nyss visade det sig att jag kommer fÄ utrymme i budgeten för att köpa en egen mikrofon och jag funderar lite pÄ hur mycket jag ska satsa och pÄ vilken mikrofon. 

Tlm-102 vet jag ger ett godkÀnt resultat med resten av utrustningen och lokalen. Min uppdragsgivare tycker dock att den Àr att betrakta som en instegsmodell och tror att jag kan tÀnkas "vÀxa ur" den snabbt, ifall jag börjar göra andra uppdrag krÀver mer Àn de jag gör nu. DÀrför tittar jag pÄ 103:an ocksÄ, vilken jag nog skulle kunna motivera kostnaden för. Bubblaren (eller rÀttare sagt grisen i sÀcken) Àr tz audios stellar x3 (https://youtu.be/oaiB9x8XPBQ)som kommer efter nyÄr nÄgon gÄng, som gÄr att förhandsboka för 300 dollar plus frakt (och moms nÀr den anlÀnder). X2:an har fÄtt vÀldigt bra recensioner och jÀmförts med neumanns u87ai (vilket jag tar mer nÄgra nypor salt https://youtu.be/GcUQE_NyHi4).

Min tanke Àr att klÀdkammaren Àr det största hindret för att fÄ ett bra ljud, men frÄgan Àr om nÄgon av förslagen ovan kommer funka bÀttre eller sÀmre sÄ lÀnge jag Àr hÀnvisad till att vara dÀr. Anledningen till att jag Àr dÀr Àr bl.a. corona, och jag kanske kan fÄ möjlighet att fixa till rummet lite mer nÄgon gÄng, beroende pÄ hur lÀnge coronatiden varar och hur vÀrlden ser ut efterÄt. Akustiken dÀrinne Àr i alla fall ungefÀr som vÀntat, dvs instÀngt och basigt, vilket jag gjort mitt bÀsta för att eq:a bort. Inte direkt idealisk pÄ nÄgot sÀtt, men vad jag har att jobba med just nu.

Tacksam för all input!

Annons
Postat

Jag tycker du ska prova en Shure SM7. Den Àr ganska trögstartad sÄ du skulle kanske behöva ha lite hjÀlp med gainen pÄ preampen. En triton fethead skulle vara bra att ha till. 

Jag kan inte svara pÄ de mikrofonerna du nÀmner hÀr ovan men SM7 ger vÀldigt bra resultat för prat och isolerar omgivningen bra. SÄ om du sitter i en klÀdkammare kan du enkelt flytta ut ur den (iallafall soundmÀssigt!)
Den Àr rÀtt behaglig att prata in i. Klassiker i radio/broadcast miljö.

Hamnar nĂ„gonstans i samma prisliga tillsammans med en fethead. Åk förbi nĂ„gon musikhandlare och prova den! Brukar finnas som standard i sortimentet

• Gilla 1
pme (oregistrerad)
Postat

En fethead Àr knappast nödvÀndig om man redan har en dbx286 preamp. Men en dynamisk mik som sm7b Àr ett bra tips för inspelning i dÄlig akustik.

Postat
On 12/3/2020 at 6:21 PM, pme said:

En fethead Àr knappast nödvÀndig om man redan har en dbx286 preamp. Men en dynamisk mik som sm7b Àr ett bra tips för inspelning i dÄlig akustik.

Oj ja precis! Fethead behövs inte eftersom du reda. har en extern preamp! Missade detta och tÀnkte bara pÄ focusriten

Postat

En uppföljande frĂ„ga, eventuellt en dum sĂ„dan: ni skriver att sm7b Ă€r ett bra alternativ vid dĂ„lig akustik. Menar ni akustik eller ljudisolering? Jag har inga egentliga problem med bakgrundsljud (famous last words...), utan det Ă€r sjĂ€lva klangen i rummet som Ă€r vĂ€ldigt instĂ€ngd och basig. Är shuren Ă€ndĂ„ ett bra alternativ?

Postat
1 hour ago, MrOnion said:

En uppföljande frĂ„ga, eventuellt en dum sĂ„dan: ni skriver att sm7b Ă€r ett bra alternativ vid dĂ„lig akustik. Menar ni akustik eller ljudisolering? Jag har inga egentliga problem med bakgrundsljud (famous last words...), utan det Ă€r sjĂ€lva klangen i rummet som Ă€r vĂ€ldigt instĂ€ngd och basig. Är shuren Ă€ndĂ„ ett bra alternativ?

Ja absolut! Den kommer koncentrera sig pÄ att ta upp din vokal istÀllet! Som sagt, enklare och billigare att fÄ tag pÄ sÄ prova en sÄdan hÀr först! Har svÄrt att tÀnka mig att du inte skulle gilla den

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.