Jump to content
Annons

Tlm-102, tlm-103 eller tz audio x3?


MrOnion

Recommended Posts

Hej alla!

Jag läser in ljudböcker hemma i klädkammaren och gör det med ett Focusrite Scarlett 2i2 (3rd gen), en dbx286s och en lånad tlm-102. Alldeles nyss visade det sig att jag kommer få utrymme i budgeten för att köpa en egen mikrofon och jag funderar lite på hur mycket jag ska satsa och på vilken mikrofon. 

Tlm-102 vet jag ger ett godkänt resultat med resten av utrustningen och lokalen. Min uppdragsgivare tycker dock att den är att betrakta som en instegsmodell och tror att jag kan tänkas "växa ur" den snabbt, ifall jag börjar göra andra uppdrag kräver mer än de jag gör nu. Därför tittar jag på 103:an också, vilken jag nog skulle kunna motivera kostnaden för. Bubblaren (eller rättare sagt grisen i säcken) är tz audios stellar x3 (https://youtu.be/oaiB9x8XPBQ)som kommer efter nyår någon gång, som går att förhandsboka för 300 dollar plus frakt (och moms när den anländer). X2:an har fått väldigt bra recensioner och jämförts med neumanns u87ai (vilket jag tar mer några nypor salt https://youtu.be/GcUQE_NyHi4).

Min tanke är att klädkammaren är det största hindret för att få ett bra ljud, men frågan är om någon av förslagen ovan kommer funka bättre eller sämre så länge jag är hänvisad till att vara där. Anledningen till att jag är där är bl.a. corona, och jag kanske kan få möjlighet att fixa till rummet lite mer någon gång, beroende på hur länge coronatiden varar och hur världen ser ut efteråt. Akustiken därinne är i alla fall ungefär som väntat, dvs instängt och basigt, vilket jag gjort mitt bästa för att eq:a bort. Inte direkt idealisk på något sätt, men vad jag har att jobba med just nu.

Tacksam för all input!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du ska prova en Shure SM7. Den är ganska trögstartad så du skulle kanske behöva ha lite hjälp med gainen på preampen. En triton fethead skulle vara bra att ha till. 

Jag kan inte svara på de mikrofonerna du nämner här ovan men SM7 ger väldigt bra resultat för prat och isolerar omgivningen bra. Så om du sitter i en klädkammare kan du enkelt flytta ut ur den (iallafall soundmässigt!)
Den är rätt behaglig att prata in i. Klassiker i radio/broadcast miljö.

Hamnar någonstans i samma prisliga tillsammans med en fethead. Åk förbi någon musikhandlare och prova den! Brukar finnas som standard i sortimentet

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En fethead är knappast nödvändig om man redan har en dbx286 preamp. Men en dynamisk mik som sm7b är ett bra tips för inspelning i dålig akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/3/2020 at 6:21 PM, pme said:

En fethead är knappast nödvändig om man redan har en dbx286 preamp. Men en dynamisk mik som sm7b är ett bra tips för inspelning i dålig akustik.

Oj ja precis! Fethead behövs inte eftersom du reda. har en extern preamp! Missade detta och tänkte bara på focusriten

Link to comment
Dela på andra sajter

En uppföljande fråga, eventuellt en dum sådan: ni skriver att sm7b är ett bra alternativ vid dålig akustik. Menar ni akustik eller ljudisolering? Jag har inga egentliga problem med bakgrundsljud (famous last words...), utan det är själva klangen i rummet som är väldigt instängd och basig. Är shuren ändå ett bra alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, MrOnion said:

En uppföljande fråga, eventuellt en dum sådan: ni skriver att sm7b är ett bra alternativ vid dålig akustik. Menar ni akustik eller ljudisolering? Jag har inga egentliga problem med bakgrundsljud (famous last words...), utan det är själva klangen i rummet som är väldigt instängd och basig. Är shuren ändå ett bra alternativ?

Ja absolut! Den kommer koncentrera sig på att ta upp din vokal istället! Som sagt, enklare och billigare att få tag på så prova en sådan här först! Har svårt att tänka mig att du inte skulle gilla den

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...