Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

En grej jag funderat på är om det går att höja temot gradvis i en produktion? Jag vet hur man höjer med ett snäpp och allt det där, men nu

pratar jag om att man ex vid 1 minut 2 sek in i låten har ett bpm på 89 och kontinuerligt vill höja till detta till 91 bpm framtill 2.32, med både

audio och midispår, går det? (Eller är det bara MVH-Peder som kommer på att vilja göra dessa knäppa saker & ting, pling?)

MVH-Peder

Annons
Postat (redigerat)

Hej igen!

Okej, men det finns i vilket fall andra program där detta går att göra? (MVH-Peder har inte kommit på ny "uppfinning"?)

MVH-Peder proudly presents the award-winning CATA™-Professional System (ContinousAlteringTempoAdjustment)

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Postat

Det du letar efter är Master Tempo Track där du ritar in vilket tempo projektet skall ha vid olika tidpunkter.

/Majken

Postat

Hej!

Kanske? Vill alltså kunna höja tempot kontinuerligt ifrån ex 87 till 89 bpm under säg 90 sekunder! D.v.s. att tempot under dessa 90 sekunder höjs

med ca två hundradels bpm per sekund, går detta att göra i Master Tempo Track?

MVH-Peder

Postat (redigerat)

Jepp, välj Ramp i Tempo Track och sedan sätter du ut en blupp, ger den värdet 87 bpm, sen en till blupp efter 90 sekunder, då med värdet 89 bpm. Då ökar bpm:en med tre decimalers precision under de 90 sekundrarna =)

Edit: Audiospåren kommer dock inte ändra fart. Dom får du spela in på nytt, eller köra timestretch.

Redigerat av nurfen
Postat

Hej!

Okej, tack nu vet jag 😉!

(Varför jag undrade? Vore det inte coolt att alla låtar man gjorde började i ett tempo och en tonart men slutade i helt andra, fast att detta för (99,99%

av) alla som lyssnar inte går att upptäcka! Man borjar i ex D-dur/91 bpm och slutar i D# dur/95 bpm och är låten säg 3.20 lång så skulle den då pitchas

1/200 halvt-tonsteg samt tempohöjas 1/50 bpm i sekunden, vilket nog inte skulla vara märkbart! Vilken tonart och takt går låten i 😱?)

MVH-Peder

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Peder!

Det du vill göra går utmärkt med Ableton Live. Du skulle kunna ladda ner deras demo (gratis) och synka den till SX. Sedan lägger du över all audio i Live och hittar på någon metod att frysa/spela in det som nya ljudfiler (vilka nu följer den gradvisa tempohöjningen).

Jag håller med om att det kan vara coolt med långsamma gradvisa tempoändringar. Har experimenterat en hel del med detta i Ableton Live eller Logic 7+ som har en slags "elastic audio"-funktion. Effekten blir särskilt fachinerande när man fläskat på med en massa beat-synkade efffekter också, tycker jag ;-) När man typ lyckats bygga en massiv ljudvägg av smatter och hela mekaniken glider i global tempo, det är fluffigt.

Redigerat av pboy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.