Jump to content
Annons

Kritik?


Nenne

Recommended Posts

Annons

-Ackorden vart lite jobbiga för öronen att lyssna på.
-Ljuden vid 1:20 kanske var något långa annars bra där.

Sången och låten väldigt bra.

Kanske skulle passa med lite lugnare ackord eller tystnad i någon del av låten men detta är inte min typ av musik så kan ha helt fel där.

Grymt jobbat iallafall!

 

Redigerat av gebba
Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, gebba said:

-Ackorden vart lite jobbiga för öronen att lyssna på.
-Ljuden vid 1:20 kanske var något långa annars bra där.

Sången och låten väldigt bra.

Kanske skulle passa med lite lugnare ackord eller tystnad i någon del av låten men detta är inte min typ av musik så kan ha helt fel där.

Grymt jobbat iallafall!

 

OK! Stort tack för din input. Då vet jag att jag är på rätt spår med min produktion, i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hör en Metronome (?) hela tiden. Är det något som är viktigt för låten. Det är svårt att höra de andra instrumenten som det är nu.

Jag vet att overheads som cymbaler är svåra att fått bra ljud på men försök att komma åt dom med en kompressor. 
Sen gillar jag inte att pana röster men det är en smaksak. Jag hade nog försökt få ihop dom i mitten i alla fall.

Mixa lugnt/Dick 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, DionHarris said:

Man hör en Metronome (?) hela tiden. Är det något som är viktigt för låten. Det är svårt att höra de andra instrumenten som det är nu.

Jag vet att overheads som cymbaler är svåra att fått bra ljud på men försök att komma åt dom med en kompressor. 
Sen gillar jag inte att pana röster men det är en smaksak. Jag hade nog försökt få ihop dom i mitten i alla fall.

Mixa lugnt/Dick 

Nja det är en akustisk koklocka . . . 

 

Stort tack för din input, annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, gebba said:

Något jag brukar göra är att lyssna på olika högtalare/bilen/hörlurar etc och ofta kan saker sticka ut och bli mer och man kan lättare ta bort saker som man inte känner passar i låten.

 

Ja det är ett bra tips! Tack! Jag mixar mycket i lurarna men ska tänka på det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte så mycket att säga om själva valet av ljudet på instrumenten. Jag skulle gjort lite annorlunda kanske. Jag tycker du ska ta en ordentlig titt/lyssning på de höga frekvenserna på trummorna. Det slår rätt hårt och blir väldigt vasst. Jag tycker man inte behöver reflektera så mycket över kompressor eller inte. Du behöver råda bot på det med en eq, ganska kraftiga cuts nånstans mellan 2500 -5000khz. Det är just på 2500, 3500 och 4500khz det ofta är vasst. Du märker vart det låter som mest vasst när du sveper med eq'n. Cymbalerna behöver verkligen bli mjuka och sköna att lyssna på. Det spelar ingen roll hur skitigt/smutsigt du vill att det ska låta. Det får inte göra ont i öronen. Sen kan du överväga hur hög volym cymbalerna behöver vara för att få kraft till låten och trumspelet.

Förutom det mest anmärkningsvärda så skulle jag bara försöka jämna ut nivåerna på instrumenten. Inte för att det är något fel på hur du vill skapa djup och distans.

 

Sen så tycker jag att det är en bra låt och bra sång. Det är jävligt bra feeling på det. Bara av den anledningen jag kände mig manad att yttra mig över huvudtaget. När produktionen sitter så kommer den feelingen komma fram ännu mer.

Mvh

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, dajerszz said:

Jag har inte så mycket att säga om själva valet av ljudet på instrumenten. Jag skulle gjort lite annorlunda kanske. Jag tycker du ska ta en ordentlig titt/lyssning på de höga frekvenserna på trummorna. Det slår rätt hårt och blir väldigt vasst. Jag tycker man inte behöver reflektera så mycket över kompressor eller inte. Du behöver råda bot på det med en eq, ganska kraftiga cuts nånstans mellan 2500 -5000khz. Det är just på 2500, 3500 och 4500khz det ofta är vasst. Du märker vart det låter som mest vasst när du sveper med eq'n. Cymbalerna behöver verkligen bli mjuka och sköna att lyssna på. Det spelar ingen roll hur skitigt/smutsigt du vill att det ska låta. Det får inte göra ont i öronen. Sen kan du överväga hur hög volym cymbalerna behöver vara för att få kraft till låten och trumspelet.

Förutom det mest anmärkningsvärda så skulle jag bara försöka jämna ut nivåerna på instrumenten. Inte för att det är något fel på hur du vill skapa djup och distans.

 

Sen så tycker jag att det är en bra låt och bra sång. Det är jävligt bra feeling på det. Bara av den anledningen jag kände mig manad att yttra mig över huvudtaget. När produktionen sitter så kommer den feelingen komma fram ännu mer.

Mvh

Stort tack för din input! Speciellt eq på trummorna ska jag titta på!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/11/2020 at 1:52 PM, dajerszz said:

Jag har inte så mycket att säga om själva valet av ljudet på instrumenten. Jag skulle gjort lite annorlunda kanske. Jag tycker du ska ta en ordentlig titt/lyssning på de höga frekvenserna på trummorna. Det slår rätt hårt och blir väldigt vasst. Jag tycker man inte behöver reflektera så mycket över kompressor eller inte. Du behöver råda bot på det med en eq, ganska kraftiga cuts nånstans mellan 2500 -5000khz. Det är just på 2500, 3500 och 4500khz det ofta är vasst. Du märker vart det låter som mest vasst när du sveper med eq'n. Cymbalerna behöver verkligen bli mjuka och sköna att lyssna på. Det spelar ingen roll hur skitigt/smutsigt du vill att det ska låta. Det får inte göra ont i öronen. Sen kan du överväga hur hög volym cymbalerna behöver vara för att få kraft till låten och trumspelet.

Förutom det mest anmärkningsvärda så skulle jag bara försöka jämna ut nivåerna på instrumenten. Inte för att det är något fel på hur du vill skapa djup och distans.

 

Sen så tycker jag att det är en bra låt och bra sång. Det är jävligt bra feeling på det. Bara av den anledningen jag kände mig manad att yttra mig över huvudtaget. När produktionen sitter så kommer den feelingen komma fram ännu mer.

Mvh

Javisst skulle man kunnat använda andra instrument. Nu var det dessa jag ville ha. 🙂  Tack för din input.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-15 at 17:50 sa Nenne:

Javisst skulle man kunnat använda andra instrument. Nu var det dessa jag ville ha. 🙂  Tack för din input.

Jag menade inte valet av instrument, utan själva ljudet på instrumenten. Menade inte att det är något fel på det heller 🙂

 

Hoppas det går bra med mixningen

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Först å främst får jag säga att sången var riktigt nice!

Är väldigt tudelad till val av instrument och cowbell I all ära men det var ganska jobbigt att lyssna på. Så jag försöker förstå om du/ni är genier eller oerfarna haha. 

 

Prodden känns lite konstig som sagt. Är det exakt så ni vill ha det så är det ju så! Men det vore intressant att höra låten stöpt i en annan prodd. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, dajerszz said:

Jag menade inte valet av instrument, utan själva ljudet på instrumenten. Menade inte att det är något fel på det heller 🙂

 

Hoppas det går bra med mixningen

mvh

OK! Stor tack för din förklaring. Jag sitter just nu och tweakar mina presets för olika instrument. Stort tack för att du tog dig tid att svara!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, crillemannen said:

Först å främst får jag säga att sången var riktigt nice!

Är väldigt tudelad till val av instrument och cowbell I all ära men det var ganska jobbigt att lyssna på. Så jag försöker förstå om du/ni är genier eller oerfarna haha. 

 

Prodden känns lite konstig som sagt. Är det exakt så ni vill ha det så är det ju så! Men det vore intressant att höra låten stöpt i en annan prodd. 

 

 

Jag är ett geni på att spela gitarr på våra gig (självironi 🙂 ). När det kommer till låtsnickeri, mixning och mastring etc. etc. befinner jag mig i lägsta divisionen. Jag är helt OK med det (mina låtar är nog fan så mycket roligare att göra än att lyssna på 😄 ) men visst nååågon division kanske man vill klättra . . .  om du förstår vad jag menar.

 

Hur skulle en bättre prod låta???

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, punkrockdude said:

Ganska "mysig" låt. Jag antar att du siktat på att den ska mesta dels låta lo-fi med (för) mycket kompression?

Är det sångspåret något du laddat ner och sedan gjort ett arrangemang runt?

Haha så genomtänkt var det inte . lofi, vad är det ??? . . . 😄 Jag vill iofs få det att låta som låtarna var gjorda i en tagning i en sunkig studio 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, punkrockdude said:

Lo-fi är ganska enkelt sagt mindre bra ljud men det är ofta subjektivt och vanligt fall inte dålig kritik såvida man inte ogillar mindre polerat ljud.

Är det något särskilt du vill ha kritik på? Ekvalisering (EQ), arrangemang, kompression, rumsklang, prestation, etc?

Nä jag menade nog mest helhetsintrycket 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har inte läst andras inlägg. Har inte lyssnat på hela, snabba kommentarer.
Vad har du haft för referenslåt vid mixning?
Diskanten i trummorna för påträngande och basen nästan obefintlig,
borde kunna upptäckas om du haft referensmix IMO.
Låter lovande som sångare, 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, laban1 said:

Har inte läst andras inlägg. Har inte lyssnat på hela, snabba kommentarer.
Vad har du haft för referenslåt vid mixning?
Diskanten i trummorna för påträngande och basen nästan obefintlig,
borde kunna upptäckas om du haft referensmix IMO.
Låter lovande som sångare, 
 

OK. En av de få saker ja inte gör på mina spår är sången. 🙂  Jag är helt självlärd när det kommer till mixning och har ingen referenstlåt.

Men stort tack för din kritik!

Flera har påpekat det där ed den skeva EQn och jag jobbar på det.

En sak jag har gjort som gör att jag drar ner basen kan vara att jag har låtit den vara i stereo. Det har jag slutat upp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har, med rätta, klagat på mina vassa diskanter (på flera av mina spår) och det tog tid för mig att hitta felet. Därmed inte sagt att jag hittat alla fel som det här beror på men en viktig sak är att jag har dragit ner låga mellanregistret för mycket och det har gett höga mellanregistret och diskanten för mycket space.

Tack till alla er som gett feedback så här långt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/7/2020 at 8:30 PM, gebba said:

-Ackorden vart lite jobbiga för öronen att lyssna på.
-Ljuden vid 1:20 kanske var något långa annars bra där.

Sången och låten väldigt bra.

Kanske skulle passa med lite lugnare ackord eller tystnad i någon del av låten men detta är inte min typ av musik så kan ha helt fel där.

Grymt jobbat iallafall!

 

Jag är inte säker på att jag fattade det där med "-Ackorden vart lite jobbiga för öronen att lyssna på." menar du att de var kasst spelade eller att ackordföljden var kass eller nåt annat 😮 ???

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, Farbror Pop said:

Skulle gärna höra den ommixad, med mindre koklocka/percussion.

Ja det kanske blir så. Jag brukar inte gå tillbaka och göra om en låt som jag avslutat, mina låtar har inte den verkshöjden att det är värt besväret har jag tyckt. Jag har tänkt om litet och kommer att göra nya mix/master av en fem-tio av mina låtar. Mest därför att jag utbildat mig litet i mixning, numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...