Jump to content
Annons

Kritik!


Recommended Posts

Annons

Hej,

1) är ingen ”expert” på tockenhäringa musik

2) lyssnar med AirPods ute i sommarstugan

men med ett sådant nick och något som heter ”Nameless King” blir jag helt enkelt nyfiken.

Intressant om något enformigt. Trevligt kött i basen men jag upplever att leadljudet (mot slutet) tar över ljudbilden en aning.

Skulle definitivt kunna tänka mig detta som bakgrund till något typ av Netflix/HBO-projekt. Får omedelbara film/serie-vibbar! (Vilket är helt okej i min bok).

Slutligen; får jag fråga om TS har läst något av H P Lovecraft?

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa CHAE:

Hej,

1) är ingen ”expert” på tockenhäringa musik

2) lyssnar med AirPods ute i sommarstugan

men med ett sådant nick och något som heter ”Nameless King” blir jag helt enkelt nyfiken.

Intressant om något enformigt. Trevligt kött i basen men jag upplever att leadljudet (mot slutet) tar över ljudbilden en aning.

Skulle definitivt kunna tänka mig detta som bakgrund till något typ av Netflix/HBO-projekt. Får omedelbara film/serie-vibbar! (Vilket är helt okej i min bok).

Slutligen; får jag fråga om TS har läst något av H P Lovecraft?

Vänligen,

CHAE

Tjo!

AirPods är väl ändå helt okej skulle jag tro, inte provat några men verkar ju ganska populära dock!

Hah, man måste ju locka till sig lyssnare med något!

Ok, grymt tack så mycket för inputen. Ska kolla om jag kan tona ner det lite mot slutet!

Har inte läst något av H P Lovecraft, men jag vet vad Necronomicon är för något. Där har jag fått namnet ifrån, bara gjort om det lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är nyttan med kritik om man redan släppt låten?

Personligen stängde jag av efter 3 sekunder. Jeez.  inte min musik.
😂
 

edit: ok..gav den en chans.  Gillar trummorna. Tillsammans med basen. Fett som fan.

Finns potential i denna. Men den måste bli mer dynamisk och mindre enformig. 
 

Det är en liten grej jag märker alltsom oftast i låtar som läggs upp här.  De saknar feeling, hjärta. Det är bara en robotisk intetsägande massa av instrument. Noll känsla. Bara klyschiga plattityder.  Det är synd. För många av låtarna skulle bli sååå mycket bättre om man bara tänkte på den lilla aspekten.

 

Redigerat av Nbient
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Nbient:

Vad är nyttan med kritik om man redan släppt låten?

Personligen stängde jag av efter 3 sekunder. Jeez.  inte min musik.
😂
 

edit: ok..gav den en chans.  Gillar trummorna. Tillsammans med basen. Fett som fan.

Finns potential i denna. Men den måste bli mer dynamisk och mindre enformig. 
 

Det är en liten grej jag märker alltsom oftast i låtar som läggs upp här.  De saknar feeling, hjärta. Det är bara en robotisk intetsägande massa av instrument. Noll känsla. Bara klyschiga plattityder.  Det är synd. För många av låtarna skulle bli sååå mycket bättre om man bara tänkte på den lilla aspekten.

 

Det händer att jag tar ner låtar efter vart för att förbättra dem. Jag har inte hållit på så länge med musik än så jag lär mig nya grejer varje dag.

Kul att du gav den en chans till! Tack tack!

Förstår vad du menar, försökte få till ett lead med lite hjärta i men lyckades inte få till något passande så jag nöjde mig med låten som den är nu.

Tack för att du tog dig tiden att lyssna och även skriva vad du tyckte om låten. Uppskattar det som fan!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Astronomcion:

Det händer att jag tar ner låtar efter vart för att förbättra dem. Jag har inte hållit på så länge med musik än så jag lär mig nya grejer varje dag.

Kul att du gav den en chans till! Tack tack!

Förstår vad du menar, försökte få till ett lead med lite hjärta i men lyckades inte få till något passande så jag nöjde mig med låten som den är nu.

Tack för att du tog dig tiden att lyssna och även skriva vad du tyckte om låten. Uppskattar det som fan!

Det är ett jättebra steg att ta till sig av kritik. Men glöm inte att det viktigaste av allt är att du gillar låten.
Jag utgår ifrån att du komponerar i FL-Studio typ och drar midi noter i editera för att skapa melodier. (Min förutfattade mening, rätta mig gärna)
Absolut inget fel i att komponera på det sättet idag. Vad jag tycker du behöver tänka på är hur man normalt spelar ett instrument, tex ett piano. Du har anslagskänslighet. Det kan du simulera i midi genom att justera volymen på separata noter. Det är ett sätt att skapa lite mer ”liv och känsla” i musiken. Ett annat sätt är att fejka mänskliga misstag. Tex att alla noter inte ligger exakt på beatet hela tiden. Människor vill känna musik. Inte bara höra den.
Det bästa är ju om du kan skaffa dig en midi keyboard med anslagskänslighet så du kan spela instrumentet. Då följer den mänskliga faktorn med gratis, och du behöver bara korrigera det allra värsta i efterhand. Utan att förstöra känslan du vill förmedla.

Hoppas du förstår vad jag försöker förmedla.

Lycka till. 😊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa Nbient:

Det är ett jättebra steg att ta till sig av kritik. Men glöm inte att det viktigaste av allt är att du gillar låten.
Jag utgår ifrån att du komponerar i FL-Studio typ och drar midi noter i editera för att skapa melodier. (Min förutfattade mening, rätta mig gärna)
Absolut inget fel i att komponera på det sättet idag. Vad jag tycker du behöver tänka på är hur man normalt spelar ett instrument, tex ett piano. Du har anslagskänslighet. Det kan du simulera i midi genom att justera volymen på separata noter. Det är ett sätt att skapa lite mer ”liv och känsla” i musiken. Ett annat sätt är att fejka mänskliga misstag. Tex att alla noter inte ligger exakt på beatet hela tiden. Människor vill känna musik. Inte bara höra den.
Det bästa är ju om du kan skaffa dig en midi keyboard med anslagskänslighet så du kan spela instrumentet. Då följer den mänskliga faktorn med gratis, och du behöver bara korrigera det allra värsta i efterhand. Utan att förstöra känslan du vill förmedla.

Hoppas du förstår vad jag försöker förmedla.

Lycka till. 😊

Yes, ju råare kritik desto bättre! Ja, det har jag kommit underfull mer, men av kritik från person har jag ju lärt mig tekniker, tricks, utfyllnad av frekvensrummet(?)och en jävla massa andra grejer.

Ja du har helt rätt. Det händer att när jag arbetar med ett piano stycke så fifflar jag mycket med velocity och bygger in lite mänskliga fel här och där. Men elektroniskt gillar jag att det är ganska robot-aktigt. Jag har en workstation som jag kan använda som midi keyboard, den åker fram lite då och då(bor tillfälligt just nu så har inte hela "studion igång") Tack för din input. Ska försöka använda mig mer av keyboarden i framtiden, men är total nybörjare när det kommer till att spela på instrument så lite svårt att få till något bra(men får jag till något i FL försöker jag ibland lära mig det på keyboarden och vise versa).

 

Japp det gjorde jag!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter skitbra i mina Genelec (6010b) och i Ultrasone-lurar; grym låt, musik som är ett bra filmtema, som CHAE nämnde här ovanför. Bra mix med lite för mycket tryck kanske, distar nästan i Allen and Heath-mixerbordet, annars gött.

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Peter Roos:

Det låter skitbra i mina Genelec (6010b) och i Ultrasone-lurar; grym låt, musik som är ett bra är filmtema, som CHAE nämnde här ovanför. Bra mix med lite för mycket tryck kanske, distar nästan i Allen and Heath-mixerbordet, annars gött.

 

Tack så mycket! Jepp håller med om att det är för mycket tryck..vid tripple-kicksen så clippar det lite tyvärr. Men kommer nog släppa en ny mix av låten framöver när jag får tid till det. Just nu fokuserar jag bara på att göra låt efter låt!

Tack för att du tog dig tiden att lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...