illerill Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 Hej Studio, Sysslat med musik frĂ„n och till (jĂ€vligt mycket frĂ„n) i typ 15 Ă„r och alltid gĂ„tt under illerill som artistnamn, vilket har en viss bakgrund. Grundar sig i "illerrre" som kom frĂ„n en dampande 11 Äring som ville heta "killer" nĂ€r han gamade, varav en kompis sedan kallade mig illerill nĂ€r jag rappade. Hur som helst. Inte gjort nĂ„got nytt pĂ„ 5 Ă„r, men har lite nyfunnen motivation och funderar dĂ€rav pĂ„ att byta artistnamn av följande anlednigar: - Vill inte förknippas med mina gamla lĂ„tar dĂ„ jag inte tycker dem Ă€r bra. - Har ibland fĂ„tt höra likheter med Eminem pĂ„ vissa lĂ„tar och han Ă€r definitivt en inspiration. VĂ„ra artistnamn Ă€r ganska lika. - illerill sĂ€ger ingenting alls om min musik. Att byta artistnamn Ă€r vĂ€l generellt inget som Ă€r positivt och dĂ€rför skapar jag detta inlĂ€gg för att höra tankar om det. Kanske missar jag nĂ„got viktigt. Jag vet inte riktigt vad jag har att förlora pĂ„ det. Inte sĂ„ att jag har nĂ„gra lyssnare idag direkt sĂ„ det lilla jag har byggt upp pĂ„ facebook/youtube kĂ€nns skitsamma? Nytt artistnamn jag funderar pĂ„ Ă€r "Conflicted Chameleon". Perfect match searches pĂ„ google Ă€r nĂ€stan non-existent pĂ„ det namnet. Det finns dock en person som har det som anvĂ€ndarnamn pĂ„ flickr. Har det nĂ„gon betydelse? Uppskattar alla tankar.Â
georgep Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 (redigerat) 35 minuter sedan sa illerill: Hej, jag tycker att dina funderingar Ă€r vĂ€l befogade. Ărligt talat inspirerar mig inte heller illerill. I mitt tycke lite barnsligt försök att vara frĂ€kt. Men det förspeglar sĂ€kert en etapp i din bana. Du funderar pÄ "Conflicted Chameleon", ett namn full med information och exformation (dvs ett moln av antydingar som stĂ„r i andras huvuden nĂ€r de nĂ„s av namnet). Det skulle vara intressant om det fanns en tanke bakom det nya namnet. Om sĂ„ Ă€r fallet och om du vill ha en "Plan B" dĂ„ kan du behĂ„lla tanken bakom och grĂ€va vidare till ett namn till, sedan göra ditt val. Oavsett om det inte finns en tanke bakom eller om det gör det, skulle jag byga pĂ„ en berĂ€ttelse, din berĂ€ttelse, vad den Ă€n kan vara. Den berĂ€ttelsen skulle tjĂ€na som underlag för att hitta pĂ„ ett namn men Ă€ven för din skapande, dvs att du skapar din musik med din berĂ€ttelse i tanken, Ă„tminstone ett album. Generellt vad gĂ€ller namn sĂ„ kan man antingen satsa pĂ„ nĂ„got som Ă€r helt internationellt gĂ„ngbar - "Conflicted Chameleon", ja, eller beroende pĂ„ karaktĂ€ren av dit skapande och smak, satsa pĂ„ nĂ„got udda, exotiskt och regionellt. Det kan vara t ex ett svenskt ord som dock kandiderar att bli internationellt gĂ„ngbart. Runtom i vĂ€rlden finns det folk som har exotiska smak och letar efter sĂ„dana uttryck hos andra. Men det kan vara en nisch, ingen middle of the road lösning. Jag Ă€r ingen mĂ€stare pĂ„ Ă€mnet, men bara delar mina egna synpunkter. Jag har tĂ€nkt i banorna nĂ€r jag sjĂ€lv valde ett namn. Inten aning om jag var inspirerad eller inte. Lycka till i alla fall!  Redigerat 31 mars 2020 av georgep
osiris Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 the artist prince, formerly known as - the artist, formerly known as prince. Conflicted chameleon lĂ„ter coolt, byt! đ
illerill Postat 31 mars 2020 TrÄdstartare Postat 31 mars 2020 Tack, uppskattar tankarna! Jag har suttit en del och filat pÄ namn som uppfyller följande kriterier: - Unikt - SÀger nÄgot om min musik - Har ingen konkurrens pÄ google Conflicted Chameleon gör just detta. Jag Àr inkonsekvent, impulsiv och emotionellt vilse nÀr det kommer till vad jag ska göra av mitt liv och detta Àr det majoriteten av min musik bestÄr av. Tvivel och mina jÀvla demoner. Ett annat namn jag funderat pÄ, men som jag tycker passar bÀttre pÄ ett band Àr "echoes of volatility".
georgep Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 Ett annat bra kriteria som du automatiskt uppnĂ„r dĂ„ du vĂ€ljer engelska Ă€r att folk skall kunna uttala namnet đ Conflicted Chameleon stĂ€mmer vĂ€l med din historia. Om man leker med tanken, har du nĂ„gon reservord pĂ„ "Conflicted" som sĂ€ger samma sak? Jag tycker "Conflicted" Ă€r litet sliten och formelt. Men trots det sĂ„ duger det vĂ€l. Egentligen "Conflicted" och "Chameleon" syftar pĂ„ samma sak. Vad vore om man var minimalistiskt och valde bara Conflicted eller Chameleon? đ Conflicted Ă€r starkt, tycker jag, men det Ă€r kanske redan taget. UrsĂ€kta om jag krĂ„nglar till det. Bry dig inte, isĂ„fall.
illerill Postat 31 mars 2020 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2020 11 minuter sedan sa georgep: Ett annat bra kriteria som du automatiskt uppnĂ„r dĂ„ du vĂ€ljer engelska Ă€r att folk skall kunna uttala namnet đ Conflicted Chameleon stĂ€mmer vĂ€l med din historia. Om man leker med tanken, har du nĂ„gon reservord pĂ„ "Conflicted" som sĂ€ger samma sak? Jag tycker "Conflicted" Ă€r litet sliten och formelt. Men trots det sĂ„ duger det vĂ€l. Egentligen "Conflicted" och "Chameleon" syftar pĂ„ samma sak. Vad vore om man var minimalistiskt och valde bara Conflicted eller Chameleon? đ Conflicted Ă€r starkt, tycker jag, men det Ă€r kanske redan taget. UrsĂ€kta om jag krĂ„nglar till det. Bry dig inte, isĂ„fall. Ja, du har rĂ€tt att de har ungefĂ€r samma innebörd och jag Ă€r ingen expert pĂ„ engelska sĂ„ vet inte helt hur illa det Ă€r. Spontant kĂ€ndes det som det fungerade. Jag gillade hur det flöt pĂ„ tungan. Att bĂ„da orden börjar med C. Alternativ jag skrivit ner Ă€r Colorful Chameleon, Confused Chameleon, Evolving Chameleon, Lyrical Chameleon, Echoes of a Chameleon, men spontant klingar inget lika bra. Echoes of a Chameleon Ă€r ganska frĂ€nt, men lĂ„ngt.Â
georgep Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 (redigerat) Ja, Conflicted Chameleon verkar mera "mitt i tanken". Inget fel pÄ det. P.S. Vid nÀrmare blick var ILLERILL inte heller dÄligt. Namnet har ett en kraftfull visuell belastning i och med upprepnignen ILL ILL. Jag lyssnade pÄ dina lÄtar ocksÄ. Rapp er en genre jag brukar undivka men jag fann dem sköna, bÄde musik och text. Redigerat 31 mars 2020 av georgep
Björn Olsberg Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 StÀller mig bakom vad @georgep sÀger. Conflicted Chameleon sÀger nÄgot om artisten bakom (eller dess budskap, syfte), men Illerill lÄter ocksÄ bra Àven om det kanske inte sÀger nÄgot. Gillar att du har tvÄ namn att vÀlja mellan dÀr du oavsett val kommer Àga söket. Jag har inga starka Äsikter om artister/upphovsmÀn som vÀljer att fronta med olika projektnamn eller för den delen byta namn. Det Àr ju inte direkt ovanligt.
illerill Postat 31 mars 2020 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2020 Hm, Critical Chameleon skulle ocksĂ„ kunna funka.Â
YellowStudio Postat 31 mars 2020 Postat 31 mars 2020 Varför inte bara Chameleon? LÀtt att uttala, kÀnna igen
illerill Postat 31 mars 2020 TrÄdstartare Postat 31 mars 2020 1 timme sedan sa YellowStudio: Varför inte bara Chameleon? LÀtt att uttala, kÀnna igen Finns antagligen och om inte annat sÄ har det 193 miljoner google-trÀffar.
illerill Postat 1 april 2020 TrĂ„dstartare Postat 1 april 2020 4 timmar sedan sa mixamannen: Lost chameleon?  Hade funkat ocksĂ„, men redan upptaget.Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.