Jump to content
Annons

Byta artistnamn, tankar?


illerill

Recommended Posts

Hej Studio,

Sysslat med musik från och till (jävligt mycket från) i typ 15 år och alltid gått under illerill som artistnamn, vilket har en viss bakgrund. Grundar sig i "illerrre" som kom från en dampande 11 åring som ville heta "killer" när han gamade, varav en kompis sedan kallade mig illerill när jag rappade.

Hur som helst. Inte gjort något nytt på 5 år, men har lite nyfunnen motivation och funderar därav på att byta artistnamn av följande anlednigar:

- Vill inte förknippas med mina gamla låtar då jag inte tycker dem är bra.

- Har ibland fått höra likheter med Eminem på vissa låtar och han är definitivt en inspiration. Våra artistnamn är ganska lika.

- illerill säger ingenting alls om min musik.

Att byta artistnamn är väl generellt inget som är positivt och därför skapar jag detta inlägg för att höra tankar om det. Kanske missar jag något viktigt. Jag vet inte riktigt vad jag har att förlora på det. Inte så att jag har några lyssnare idag direkt så det lilla jag har byggt upp på facebook/youtube känns skitsamma?

Nytt artistnamn jag funderar på är "Conflicted Chameleon". Perfect match searches på google är nästan non-existent på det namnet. Det finns dock en person som har det som användarnamn på flickr. Har det någon betydelse?

Uppskattar alla tankar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
35 minuter sedan sa illerill:

Hej, jag tycker att dina funderingar är väl befogade.

Ärligt talat inspirerar mig inte heller illerill. I mitt tycke lite barnsligt försök att vara fräkt. Men det förspeglar säkert en etapp i din bana.

Du funderar på "Conflicted Chameleon", ett namn full med information och exformation (dvs ett moln av antydingar som står i andras huvuden när de nås av namnet). Det skulle vara intressant om det fanns en tanke bakom det nya namnet. Om så är fallet och om du vill ha en "Plan B" då kan du behålla tanken bakom och gräva vidare till ett namn till, sedan göra ditt val.
Oavsett om det inte finns en tanke bakom eller om det gör det, skulle jag byga på en berättelse, din berättelse, vad den än kan vara. Den berättelsen skulle tjäna som underlag för att hitta på ett namn men även för din skapande, dvs att du skapar din musik med din berättelse i tanken, åtminstone ett album.

Generellt vad gäller namn så kan man antingen satsa på något som är helt internationellt gångbar - "Conflicted Chameleon", ja, eller beroende på karaktären av dit skapande och smak, satsa på något udda, exotiskt och regionellt. Det kan vara t ex ett svenskt ord som dock kandiderar att bli internationellt gångbart. Runtom i världen finns det folk som har exotiska smak och letar efter sådana uttryck hos andra. Men det kan vara en nisch, ingen middle of the road lösning.

Jag är ingen mästare på ämnet, men bara delar mina egna synpunkter. Jag har tänkt i banorna när jag själv valde ett namn. Inten aning om jag var inspirerad eller inte.

Lycka till i alla fall!

 

Redigerat av georgep
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, uppskattar tankarna!

Jag har suttit en del och filat på namn som uppfyller följande kriterier:

- Unikt

- Säger något om min musik

- Har ingen konkurrens på google

Conflicted Chameleon gör just detta. Jag är inkonsekvent, impulsiv och emotionellt vilse när det kommer till vad jag ska göra av mitt liv och detta är det majoriteten av min musik består av. Tvivel och mina jävla demoner. 

Ett annat namn jag funderat på, men som jag tycker passar bättre på ett band är "echoes of volatility".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat bra kriteria som du automatiskt uppnår då du väljer engelska är att folk skall kunna uttala namnet 🙂

Conflicted Chameleon stämmer väl med din historia. Om man leker med tanken, har du någon reservord på "Conflicted" som säger samma sak? Jag tycker "Conflicted" är litet sliten och formelt. Men trots det så duger det väl. Egentligen "Conflicted" och "Chameleon" syftar på samma sak. Vad vore om man var minimalistiskt och valde bara Conflicted eller Chameleon? 🙂 Conflicted är starkt, tycker jag, men det är kanske redan taget. Ursäkta om jag krånglar till det. Bry dig inte, isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan sa georgep:

Ett annat bra kriteria som du automatiskt uppnår då du väljer engelska är att folk skall kunna uttala namnet 🙂

Conflicted Chameleon stämmer väl med din historia. Om man leker med tanken, har du någon reservord på "Conflicted" som säger samma sak? Jag tycker "Conflicted" är litet sliten och formelt. Men trots det så duger det väl. Egentligen "Conflicted" och "Chameleon" syftar på samma sak. Vad vore om man var minimalistiskt och valde bara Conflicted eller Chameleon? 🙂 Conflicted är starkt, tycker jag, men det är kanske redan taget. Ursäkta om jag krånglar till det. Bry dig inte, isåfall.

Ja, du har rätt att de har ungefär samma innebörd och jag är ingen expert på engelska så vet inte helt hur illa det är. Spontant kändes det som det fungerade.

Jag gillade hur det flöt på tungan. Att båda orden börjar med C. Alternativ jag skrivit ner är Colorful Chameleon, Confused Chameleon, Evolving Chameleon, Lyrical Chameleon, Echoes of a Chameleon, men spontant klingar inget lika bra. Echoes of a Chameleon är ganska fränt, men långt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Conflicted Chameleon verkar mera "mitt i tanken". Inget fel på det.

P.S. Vid närmare blick var ILLERILL inte heller dåligt. Namnet har ett en kraftfull visuell belastning i och med upprepnignen ILL ILL. Jag lyssnade på dina låtar också. Rapp er en genre jag brukar undivka men jag fann dem sköna, både musik och text.

Redigerat av georgep
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer mig bakom vad @georgep säger. Conflicted Chameleon säger något om artisten bakom (eller dess budskap, syfte), men Illerill låter också bra även om det kanske inte säger något. Gillar att du har två namn att välja mellan där du oavsett val kommer äga söket. Jag har inga starka åsikter om artister/upphovsmän som väljer att fronta med olika projektnamn eller för den delen byta namn. Det är ju inte direkt ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...