Jump to content
Annons

No Paradise - börjar bli klar med låten...


Jizzen

Recommended Posts

Igår på nyårsafton tog jag tag i min låt "No Paradise" och gjorde en fortsättning på den. Nu känns det som att jag har formen på låten klar i alla fall. Det saknas fortfarande melodi och text/sång till sticket som kommer efter andra refrängen, så där är bara ett parti med bakgrundskomp just nu. Sticket vävs ihop med ett instrumentalt stick innan refrängen kommer på nytt. I slutet är tanken att låten ska tona ut sakta de sista 8 takterna eller så. Därefter kommer jag nog pula med smådetaljer i låten skulle jag tro...och även lägga på ett nytt sångspår. Men jag börjar sy ihop säcken nu i alla fall känner jag... 😊

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I mina öron och med mina begränsade syntreferenser så skulle detta konkurrera med Pet Shop Boys om den hade släppts på 80 talet. Du låter också lik den sångaren. Snygg låt och snyggt producerat. Har ingen vettig kritik att bidra med😀 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, zzeb said:

I mina öron och med mina begränsade syntreferenser så skulle detta konkurrera med Pet Shop Boys om den hade släppts på 80 talet. Du låter också lik den sångaren. Snygg låt och snyggt producerat. Har ingen vettig kritik att bidra med😀 

Tack! 👍🙂 Kul att du nämner Pet Shop Boys för det är det några andra som har nämnt här på jobbet också! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag tonat ut slutet på låten samt också lagt till en extra syntslinga för att höja energin vid sista refrängpartiet och in i "mål"...

Texten:

You have been trapped
in your soul for so long
walked countless miles
with an inner voice

You have no answers,
just wonder why
life took a turn
and you ended up here

So take control
and try let go
the hopelessness you have
within you

No paradise
you live in a world of lies
No paradise
I can see the fear in your eyes
No paradise

Every morning
you look down the street
sees busy people
quickly passing by

Slowly but surely
you begin to extend
to all the sounds
and smells of the fall

So take control
and try let go
the hopelessness you have
within you

No paradise
you live in a world of lies
No paradise
I can see the fear in your eyes
No paradise

No paradise
you live in a world of lies
No paradise
I can see the fear in your eyes
No paradise

No paradise
you live in a world of lies
No paradise
I can see the fear in your eyes
No paradise...

 

 
Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går för 80-tal så är detta på g. Saknar dynamik dock..refrängen smäller inte därför att det smäller redan i introt och stannar där sen. 
Bra jobbat ändå. Låten har karaktär, men behöver lite mer kärlek 👍
 

glömmer alltid saker: Bra jobb med texten!

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, Nbient said:

Om du går för 80-tal så är detta på g. Saknar dynamik dock..refrängen smäller inte därför att det smäller redan i introt och stannar där sen. 
Bra jobbat ändå. Låten har karaktär, men behöver lite mer kärlek 👍
 

glömmer alltid saker: Bra jobb med texten!

Jag håller delvis med om det där med dynamiken. Tror dock en del av förklaringen kan vara att jag har sjungit in två verser och en refräng och sedan bara kopierat sången på refrängen till senare delar av låten. Då sker ingen dynamikförändring där förstås. Annars tycker jag att låten instrumentalt sätt blir lite mer dynamisk i sista delen av låten. Nu har jag dock pillat med låten här en stund för att se om jag jag få till lite mer dynamik. Det jag har gjort är att jag har plockat bort det dominerande syntljudet som spelade igenom större delen av låten, jag har tagit bort några instrument för att dra ner lite på dynamik och intensitet i början av låten. Här kommer en helt instrumental version (har alltså tillfälligt plockat bort mitt sångpålägg) för att man ska kunna få en bättre uppfattning om dynamiken igenom låten!

Tack för konstruktiv kritik förresten! 🙂

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...