Jump to content
Annons

Kom till jorden och en liten strängabit


Gäst

Recommended Posts

Jag har spelat in några takter av en låtskiss med prylar jag inte använt förut och då även lyssningen. Ingen brottar hit på G här direkt och insatserna är inte jättebra men så är det dessvärre. Men jag undrar lite hur nån annan tycker att det låter. Själv gillar jag det men blir osäker på om jag ska fortsätta med mina vanliga prylar istället.

 

 

 

Inspelad I Studio B 😁som kommer först här under där ni också ser mina fan tastiska monitorer från 1985 eller nåt.

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok tack för svar, ja för sjutton testa om du vill. Jag har smakat på tanken med fullt El band men även mera laidback åt det akustiska hållet. 

Angående fortsättningen måste flexa igång musklerna lite 😁 låtskrivningen har varit eftersatt ett tag

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm uj tempo ja 😁 den kom liksom till i samråd med några bärs så det kan tänkas att jag glömde det lite när jag pulade med sladdarna och försökte lista ut signalvägarna för att få igång grejorna. Det svajar nog lite också men det kanske går att lista ut så det funkar ändå. PMa mejl så kommer den

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar

Dina är mera avancerade både låtar och melodier och det är inget fel på din röst. Jag gillar dom skarpt men jag kände lite att jag vågade dra upp volymen på min sång mera. Jag tänker att man kanske måste låtsas lite som att det är nån annan som sjunger och dra på rejält i mixarna. Det fick jag göra här då det är så länge sedan jag sjöng sist så jag har glömt hur jag gör 😁.

Men seriöst, vi gör ju det här för att det är skoj så varför inte ha roligt och gasa på och se vad som händer .

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
10 hours ago, pop53 said:

Jag har spelat in några takter av en låtskiss med prylar jag inte använt förut och då även lyssningen. Ingen brottar hit på G här direkt och insatserna är inte jättebra men så är det dessvärre. Men jag undrar lite hur nån annan tycker att det låter. Själv gillar jag det men blir osäker på om jag ska fortsätta med mina vanliga prylar istället.

 

kan det vara att om man har kul själv då är det som räknas, oavsett prylar, sir?

För att som låtskrivare  det ska vara först du som tycker om, annars det slutar så att lyssnare tycker om men du inte.

Osäkerhetsdelen känner jag igen själv också. Mer om sådant nedanför...

5 hours ago, pop53 said:

Men seriöst, vi gör ju det här för att det är skoj så varför inte ha roligt och gasa på och se vad som händer .

En tanke, -- Kan det vara att vad väntar vi från lyssnare är "fortsätt bara!" typ uppmuntrande ord och ngt annat som ger stöd, och det ska inte ens vara alltid "ja, det är mycket bra" ?! Speciellt sådana ord --uppmuntrande stöd -- behöver höra just musikskola sötnosar.

Däremot sådana ord "jaaa, det är braaa!" (eller "Hm, jag tycker inte om"), även om de  kan ha uppmuntrande effekt till nybörjare är helt onyttiga till någon med erfarenhet redan vem vill utveckla vidare sina kunskaper. 

Det är inte så pass mycket annat vad man kan ens få nytta som amatör.  Att lägga ut video eller inspelning utvecklar inte utan kan skapa bekräftelse beroende situation, tycker jag. Njah, även om det vore att 10000 tittar/lyssnar/laddar, men  vad e vitsen? Ska de ge några kloka ord som utvecklar mig? Absolut inte! Ska varje lyssnare ge en krona ? Nej. Det är nyttig endast till mellanhänder - platformägare som sticker reklam emellan. Tycker jag. Samt om man gör musik vilken är underground, då lyssnarna tycker om endast tills de ska betala till sådant.

Så, det kan vara att det glädje när man skapar, och någon annan vem skapar känner igen den glädje, kan vara dessa enda saker. För att även i retrowave, syntmusik stil är det ju sådana lyssnare vem komponerar också...

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, luddeandersson said:

Tack! Det funkar ju med grogg också, för att ta bort hämningarna, men då brukar det bli problem med uttalet stället... 

Nej alkohol funkar inte så bra för när man lyssnar dagen efter så låter det inte riktigt lika roligt längre 😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill när jag lägger upp nåt för lyssning att folk lyssnar det är ju helt klart. Så ryggdunkningar ser jag inget problem med då jag redan innan vet om det jag gjort är nåt bra eller ej.

I just det här exemplet så handlar det om att jag ville få lite input på hur det låter i och med att jag inte har spelat in med förstärkare här hemma förut mer än kanske en gång.

Jag har också en gammal mini bergssprängare från 1980 i garaget som monitor anläggning som jag ville kolla med andra om den ändå kunde leverera ett någorlunda acceptabelt ljud vid mix.

Jag vill inte att det låter studio polerat eller som på skiva utan som det låter där ute i garaget för det låter ganska bra där ute på lagom volym.

Jag testar också att spela in utan hörlurar med allt på låg volym för att se om det funkar och det verkar som att det gör det.

Jätteskönt att höra musiken på lagom nivå utan lurar och ändå kunna spela in utan mer läckage än man kan stå ut med.

Också jätteskönt att slippa alla polerade loopar och samplingar och bara köra med riktiga instrument det vill säga att skulle jag spela in syntar så blir det med mickar hur dom låter genom högtalare så att allt får samma rums karaktär.

Trummor skulle bli ett problem där nere i garaget men med vispar och en lyhörd trummis och musik åt det akustiska hållet skulle det funka annars får man fixa ett elset och köra mickar genom högtalare på lagom volym med dom också.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
11 hours ago, pop53 said:

Jag har också en gammal mini bergssprängare från 1980 i garaget som monitor anläggning som jag ville kolla med andra om den ändå kunde leverera ett någorlunda acceptabelt ljud vid mix.

Jag vill inte att det låter studio polerat eller som på skiva utan som det låter där ute i garaget för det låter ganska bra där ute på lagom volym.

 

då är det redan allt fin-fin och fortsätt bara. 

Det är viktigt att veta vad egentligen man vill uppnå, annars man just hör massor med ljudtekniska detaljer för att få mer steril ljud, eller förslag om produktion då att det ska vara en typisk rock/pop.

Även jag har mina udda vanor (t.ex. att föredrar helst att ha på analog medium bara).

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ibland får det va så här det behöver inte va så jäkla noga och polerat.

Prylar behöver inte kosta en halv mille heller. Lite billigt skräp funkar bra nu för tiden och en gitarr låter alltid bara det finns strängar på den.

Hur fan man gör tex EDM låtar utan ström eller lirar dom live utan instrument går det ens? Skulle vilja se hur man gör i så fall.

Allt som inte går att kompa med tamburin eller triangel suger.

Har nog postat den här förr men det bjuder jag på. 

Kommer från en Livesändning nere i studjoon till min Vaughn live TV kanal så grejor för ungefär 50 öre funkar ok nuförtiden.

Under sändning så fick jag lite knaster men det gick över efter en stund.

Nåja så är det över o ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...