Jump to content
Annons

vad behövs?


kurt_ko-ben

Recommended Posts

Annons

Ett par koppar kaffe , Pultec EQ , Urei LA2A , Optimerat lyssningsrum , Extremt bra högtalare och Jävl.gt bra öron.

I brist på dessa kan T-racks eller Ozone funka ..

och tre versioner av samma Mix

Hel på 0

Vocal +1

Vocal -1

Eller om det var fyra varianter .. Kommer inte ihåg ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor ska inte användas tycker inte jag. Bara en limiter. Kompressor används mer för att få till shyssta effekter och ljud. Man ska ha mycket dynamik.

Obs! Detta är mina 0.02€, och 99% av alla i detta forum kommer gå emot mig nu. Hårt.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att om du ska lämna iväg din mix för Mastering, så ska du inte lägga någonting alls på din slutmix, eftersom Masteringfirman med mycket stor sannolikhet har bättre kompressor/limiter/eq än du själv har... 😎

Multibandskompressor kan ibland ställa till mer elände än en fullrange-kompressor. Testa båda typerna innan du bestämmer dig... 😉

Har du gjort en riktigt bra mix, så behövs ofta inte några stora justeringar vid Masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort en riktigt bra mix, så behövs ofta inte några stora justeringar vid Masteringen.

Där kom slutklämmen... gör du ett bra jobb i mixen behövs inte så mycket i slutänden mer än kanske att fixa totalvolym och finlir med EQ

Det är om du har gjort låtar under lång period som skiljer sig rent inspelningstekniskt åt som det kan bli knivigt att mastra alla låtar och få ett genomgående homogent slutresultatet utan att göra drastiska editeringar.

Om jag hade varit i din situation och haft material till ett helt album skulle jag försöka kontrollera och eventuellt mixa om alla låtar under ett par dagar så att helheten på mixarna sitter bra och känns jämna innan man mastrar ..eller skickar iväg för mastering.

Vilka verktyg man använder brukar vara rätt standard men märket på utrustningen skiljer baserat på tycke och smak och vilket sound man är ute efter.

( se Picazzo's förslag på renomerad utrusning :rolleyes: )

Viss utrustning färgar ljudet på ett fördelaktigt sätt medans andra är helt neutrala..d.v.s ingen färgning.

Personligen försöker jag komma så nära slutresultatet som möjligt redan i själva mixen med kompressorer och kreativ EQ (relativt ljudförändrande editering ), reverb, delay o.s.v, sedan bara en L2 Limiter på masterbussen med korrigerande volymmaximering och -0.3dbs tak ( mest för att ta hand om spridda transienter )

Lägger slutmixen över till min 'masterdator' digitalt i 24Bitar som slutligt lagringsformat i väntan på sitt öde.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor ska inte användas tycker inte jag. Bara en limiter. Kompressor används mer för att få till shyssta effekter och ljud. Man ska ha mycket dynamik.

Obs! Detta är mina 0.02€, och 99% av alla i detta forum kommer gå emot mig nu. Hårt.

:rolleyes:

Det vet du! :rolleyes:

Jag använder faktiskt hellre en eller två kompressor (väldigt försiktigt förstås). Men det beror ju på vilket material det handlar om, jag jobbar mest med rock och metall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...