Jump to content
Annons

impedans (igen)

moshisushi

Recommended Posts

Annons

Utgångarna är säkert parallellkopplade - och du får alltid lägre total impedans än den lägsta i de två högtalarna du kopplar in - så det är ingen hit...

2.67 ohm blir resultatet om du kopplar in en på 8 ohm och en på 4 ohm.

Vid seriekoppling lägger du ihop impedanserna: x + y = z

Vid parallellkoppling inverterar du båda, summerar dem och inverterar resultatet: 1/x + 1/y = 1/z

I ditt fall alltså:

1/4 + 1/8 = 0,375 -> 1/0,375 = 2.6666667

Edited by Claes

Svar nej.

Jag antar att det är ett stereoslutsteg du har och att det är två högtalarutgångar per kanal. De utångarna är bara paralellt kopplade och paralellkopplar man en 8ohms högt. med en 4 ohms högt. så blir det det 2,6 ohm. Steget kanske inte brinner upp men det brukar inte vara så bra att pressa det för mycket. Hade du däremot haft två 8ohms så hade det varit ok. 8+8 ohm= 4 ohm.

Du kan ju seriekoppla högtalarna. då blir det 12 ohm

Mattias

Hehe, tack för formlerna!

Känns jävligt udda att det inte står på nåt av mina steg (3 st.) att utgångarna är parallella. Men jag litar på er 😄

Du kan ju alltid mäta och se, för du har väl nån liten behändig multimeter va?.. Och det är väl självklart att du har om du håller på med ljudteknik :rolleyes:. Är det kortis (0 Ohm) mellan + på respektive högtalarpars-anslutning så är det paralellt inkopplat.. På visa "hippa" enklare och äldre hemmastärkare så brukar det finnas nån knapp på framsidan där man kan växla mellan att välja högtalare A resp B. Men i sånna fall låter det bara i ett par åt gången.

Du kan ju testa att seriekoppla högtalarna också.. Ska du inte spela "gôrhögt" och inte har alltför stora audiofilkrav så funkar det också.

Lycka till!

2 paralellkopplade 8 ohmare blir teoretiskt sett 4 ohm ja.. Helt rätt.. men i din första fråga sa du nåt helt annat.. Jag citerar dig här under..

Om jag har ett steg med 4 högtalarutgångar (för 4-16 ohm). Kan jag då köra 2*8 ohm och 2*4 ohms högtalare utan problem?

Utifrån din första fråga så har du fått 3 korrekta svar och uträkningar.

Alltså.. för att göra detta så enkelt som möjligt... Är alla dina 4 högtalare på 8 Ohm så är det inga problem.. Då kan du paralellkoppla dom på respektive kanal på slutsteget..

Varje kanal (vänster resp höger ) känner då var och en för sig av en belastning på 4 Ohm.

Om ett par högtalare är på 8 Ohm och ett par är på 4 Ohm och du parallekopplar dess så känner respektive kanal på slutsteget av 2,67 Ohm.. Allt enligt formeln som Claes och Audiorent gav dig samtidigt.. Dom är proffs på det här båda 2.. Ok. 😄

Lycka till nu.

Edited by hegobald

Hehe förlåt att jag varit otydlig. Jag har haft massa olika alternativ för steg och högtalare, så jag försökte bara fiska fram lite info 😄

Nu blir det i alla fall 4*8 ohms högtalare på ett 4-16 ohms steg (med ohm-switch ställd på "below 8 ohms"). Det borde ju vara driftsäkert.