Jump to content
Annons

Rme ufx + eller RME octa mic


mihin

Recommended Posts

Jag kollar på nytt ljudkort. Idag kör jag focusrite scarlett 18i20 men funderar på att uppgradera till ett bättre. Kollat på både RME UFX + samt apollo men vad jag har läst är RME ett ljudkort att lita med riktigt bra pre amp.

Fråga är dock fall jag ska köpa ett RME UFX eller fall jag köper ett RME octa mic som jag kopplar till focusrite scarlett 18i20 då jag vill ha tillgång till fler utgångar för att senare kanske köpa ett UFX.

Tanken är att jag använder mic preamp i focusrite ljudkortet då det behövs (som på trummor). Det är viktigt med ett bra sound. 

Eller ska jag köpa UFX som jag kan koppla till focusrite ljudkortet? 

 

Vad tycker ni? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

UFX+ kortet borde snart komma i version 2. (thunderbolt 3 och eventuellt dante).

RME är bra framför allt pga programvaran. Drivrutiner etc. Jag skulle nog välja focusrite 828 preamps över RME 7 dagar i veckan. Men visst, RMEs preamps är nog bättre än 18i20 i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
3 timmar sedan, mihin said:

Jag kollar på nytt ljudkort. Idag kör jag focusrite scarlett 18i20 men funderar på att uppgradera till ett bättre. Kollat på både RME UFX + samt apollo men vad jag har läst är RME ett ljudkort att lita med riktigt bra pre amp.

Fråga är dock fall jag ska köpa ett RME UFX eller fall jag köper ett RME octa mic som jag kopplar till focusrite scarlett 18i20 då jag vill ha tillgång till fler utgångar för att senare kanske köpa ett UFX.

Tanken är att jag använder mic preamp i focusrite ljudkortet då det behövs (som på trummor). Det är viktigt med ett bra sound. 

Eller ska jag köpa UFX som jag kan koppla till focusrite ljudkortet? 

 

Vad tycker ni? 

Bättre? Alltså om du tror att det kommer att låta bättre med ett nytt ljudkort så glöm det. Även med ett billigt kort går det att få toppresultat och det har gjorts tester som bevisat det. Vill du att det ska låta bättre? Fixa till det bättre i det rum du spelar in i. Lär dig att bli bättre på att spela in. Kolla in hur proffsen mickar. Problemet är att allt för många när de inte tycker att de får till det lite bättre så tror man att det är ljudkortet som är orsaken och som behöver bytas ut. Sanningen är att det är det minsta du behöver oroa dig för. Det är som att säga att nä jag spelar inte riktigt bra nog och låter inte så bra som jag vill så därför köper jag en dyrare gitarr och hoppas att jag kommer spela bättre och låta bättre. När det i stället är jag som borde öva, inte mer men bättre och spela bättre så kommer det att låta bättre om allt. Det finns inga genvägar men ändå letar folk efter genvägar oavsett vad det handlar om. Alla vet att bantningspiller/pulver är bluff. Ändå köper idioter sånt och hoppas på att de ska gå ned i vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
2 timmar sedan, mixamannen said:

Jag tycker ändå det är ok att köpa ett nytt ljudkort ibland. :-) Man får inte glömma vad lite GAS kan göra för kreativiteten. RME is DA shit förresten. Sanslöst bra drivrutiner.

Idioti. Finns så mycket annat man kan göra för kreativiteten än att gå och köpa något man egentligen inte behöver. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, pme said:

UFX+ kortet borde snart komma i version 2. (thunderbolt 3 och eventuellt dante).

RME är bra framför allt pga programvaran. Drivrutiner etc. Jag skulle nog välja focusrite 828 preamps över RME 7 dagar i veckan. Men visst, RMEs preamps är nog bättre än 18i20 i de flesta fall.

Tack för svaret. Det blir dyrare med tanke på att jag behöver köpa kort till datorn också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-06-06 at 15:15, mixamannen said:

Det är ju minst lika viktig hur preampsen är och hur mjukvaran är. Hade en gång ett interface från Presonus, det blev jag tvungen att sälja, gillade inte alls ljudkaraktären på det. 

Det är det jag tänker:) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...