Jump to content
Annons

Tacksam för lite hjälp!


Recommended Posts

Tjena!
Nu var det ett tag sedan jag själv la upp en av mina låtar här på forumet. Har försökt att ta till mig så mycket jag kan av de tips jag fått! Iallafall, jag släppte en låt häromdagen som jag valde att kalla för "2011". Min fråga är, först och främst, hur tycker ni det låter? Mixningen, mastringen allt sådant men även själva låten i sig. Är det ren skit eller går det att lyssna på? Och vad tycker ni att jag kan göra bättre i framtida låtar?
Sjukt tacksam för svar, det är enormt hjälpsamt alltså!
 

https://soundcloud.com/dalymusic/2011a

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kattskit är det inte 😉

Första lyssningen första stycket tog det ett tag innan jag fattade melodin, vilket faktiskt var kul, intressant och uppfriskande bland allt annat såsande som förekommer.

Har synpunkter på basgången i huvudleadet, till att börja med de första takterna 1, 2, 3, 4 där jag inte tycker basen sitter rent harmoniskt. Det skär sig inte men låter lite off. Samma sak vid takterna 9-10 där basen hänger sig kvar på samma not från tidigare - tycker det ger en märklig känsla bara. Personligen hade jag gjort en annan progression både där och takt 1-4. Får se om nån annan tänker likadant...

Röstsampling bort, eller fixa en bättre som är återkommande och inte bara i början.

Tycker mixen låter aningen fullpackad när det är som mest. Har inga konkreta tips annat än att lyssna om du kan skära bort saker med hi/lo-cut utan att det märks. Automatisera det där det behövs (men det visste du säkert redan.)

För mycket volym/stereobredd/low end innan drop. 

I övrigt väldigt bra låt, duktig du!

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar mest på Neil Young och Townes van Zandt och liknande, så ta mina åsikter och råd om din edm-låt med en nypa salt. 

Jag tycker du har hittat ett bra sväng, med hög energi, men melodin hade kanske kunnat vara lite tydligare och mer framträdande. 

Rent ljudmässigt tycker jag att mixen har för mycket höga, brusande frekvenser, vilket gör att allt låter väldigt nära, utan djup. Det anstränger också öronen. Jag skull lågpassa det mesta ner till 15k eller mer, utom ett eller två element. Det skulle ge mer djup, samtidigt som elementen med höga frekvenser blir klarare. Jag skulle även ge basen lite mer tyngd och botten, tillsammans med kicken, möjligen också högpassa allt annat upp till 150-200.   

Men, bra låt, låter lika bra, eller bättre, än det mesta som man hör på gymmet. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för svaren och tipsen!

Förstår och håller med om era synpunkter och kommer absolut att ha era tips i åtanke tills nästa låt!

Återigen, tusen tack för svaren boys! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...