Jump to content
Annons

Kan du dator, inspelningsprylar, program etc. Hjälp!


Berraboy

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny på forumet men har läst många intressanta trådar och gör ett försök i att samla på mig bra information från folk som kan. Jag är musiker men är relativt grön när det kommer till teknik och inspelning. Jag har tidigare varit helt ointresserad men har kommit till insikt att jag inte klarar mig undan.

Jag ställer stora krav på kvalitet och eftersöker därför kunskap från flitiga användare som kan ge tips om vad jag behöver. 

Det här är det jag har tänkt att skaffa:

Macbook Pro: processor 2,2, 2,6 eller (2,9) sexkärnig Intel Core i7 (i9)-processor  32 GB 2400MHz ddr4-minne, 512 GB ssd. Vilken processor behöver jag? Hur viktigt är det för inspelning, notskrivning och live-spelningar med Keyscape? Hur stor skillnad är det mellan de olika processorerna? Hur långt kan det räcka framtida om man gör en snabblick över hur utvecklingen har varit fram till idag?

Ljudkort: Universal Audio Apollo 8 Quad. Jag har hört och läst mycket gott om detta ljudkort. Har ni andra rekommendationer och isf på vilka grunder? Vad skiljer detta ljudkort gentemot de lite dyrare Apollo-korten som t.ex. Universal Audio Apollo x8p? Jag skall spela in mindre jazzgrupper (tr, kontrabas, flygel),  pop (tr, elbas, ak piano, gitarr) och blås/stråk, sång. Jag behöver mer än två kanaler men kanske inte 16 till att börja med. Om behov uppstår har jag förstått att jag kan få fler kanaler genom att parkoppla ljudkorten(?) Det som är absolut viktigast för mig är att få en så bra akustisk återgivning som möjligt!

Mickar: Här behöver jag all hjälp jag kan få! Jag är främst i behov av en eller två mickar som fungerar för inspelning av akustiskt piano/flygel och dragspel. Om de samtidigt kan fungera för stråk och/eller blås vore det kanon! I annat fall mottager jag gärna tips på en mikrofon som är bra för ändamålet stråk/blås också. Men som sagt, främst en eller två minkar för pi/flygel/dr! Jag letar också efter mick som är bra för akustiskt piano i live-sammanhang!

Logic: Tänker mig arbeta i Logic. Åsikter här? Fördelar/nackdelar gentemot Protools eller Cubase?

Dorico: Är det någon som har erfarenhet av notskrivningsprogrammet? Jag har jobbat med Finale i många år och hade tänkt byta till Sibelius när Dorico dök upp genom rekommendation av en kollega som bara arbetar som kompositör och arrangör. Men jag är intresserad av att höra av fler som använder det. Jämförelser med finale/sibelius? Fördelar/nackdelar?

Keyscape: Samma här, finns det användare av programmet? Jag har hört mycket gott om det och går i tankarna att ersätta mitt Nord Stage som har många år på nacken mot Keyscape och ett klaviatur som har en bättre känsla av ett akustiskt instrument! Vad tycker ni om Keyscape? Jag är främst intresserad av en så verklighetstrogen återgivning av ett akustiskt piano/flygel som möjligt!

Stage-piano: Som ovan skrivet har jag ett Nord Stage av äldre modell. Det jag är på jakt efter är ett piano som är mer likt ett akustiskt instrument i känslan och som kan utnyttja dynamiken och steglösheten i programmet Keyscape så mycket som möjligt. Kort sagt; ju mer likt ett akustiskt instrument desto bättre! Jag har läst lite om olika pianon som har en träkärna i tangenterna, men vad jag har hittat gäller det bara de vita tangenterna(?) Jag skall använda det i livesammanhang, så en möbel a´la 120kg är inte att tänka på. Jag har kollat på Kawai MP-11 SE som på pappret verkar ha en så snarlik klaviatur som ett akustiskt instrument som möjligt. Någon som har erfarenhet av det? Någon som har jämfört det med Kawai VPC1?

 

Tacka på förhand!

 

Redigerat av Berraboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller datorer är besitter jag ingen större kunskap, men det låter som specsen kommer duga utmärkt. Vissa DAWs och pluggar kräver processorkraft, men jag har klarat mig ganska bra med min 2014 Macbook Pro (2,6 GHz i5, 8 GB RAM, 128 GB SSD). Min version av Pro Tools (12.5) har en tendens att maxa processorn när man har ett lite större projekt (30+ spår med pluggar) oavsett hur kraftig processorn är och därmed stoppa inspelning/uppspelning. En vän hade samma problem fast han använde en betydligt kraftigare dator. Så problemet ligger nog i Pro Tools. 

Logic är desto vänligare mot datorn enligt min erfarenhet. Plus att det innehåller massor av bra pluggar och mjukvaruinstrument från start, det gör inte PT. Dock är redigeringen lite klumpig i Logic tycker jag. Aldrig fått samma flyt som i PT där. 

 

Apollo-ljudkorten låter kanon och interfacet med UAD-pluggar är supersmidigt. Har bara använt det en gång i en studio jag lånade, men har verkligen inga klagomål. De modeller du nämner är det ingen större skillnad på vad jag kan läsa. Fyrkärnig processor och TB 2 på ena och sexkärnig processor och TB 3 på andra typ. Annars är inputs och outputs snarlika.

Det du lär kolla upp är väl hur många mickar du vill kunna spela in samtidigt. Säg att du vill spela in trummor, kontra och flygel. Kör du väldigt nedstrippat så klarar du dig nog på 2 på trummor, 1 på kontra och 2 på piano/flygel. Apollo-korten du skrev upp stödjer ju endast 4 mickar, resterande inputs är Line In och då behöver du externa preamps om du vill köra fler mikrofoner till dem.

Så jag skulle väl tipsa om att köpa en extern preamp med typ fyra eller åtta kanaler (Exempelvis denna som jag tycker låter schysst: https://www.thomann.de/se/audient_asp800.htm?ref=search_prv_9) och köra in den till Line In på Apollot. Jag tycker det är skönt att ha en kanal för mycket än en för lite när det väl gäller.

 

När det gäller mikrofoner så är ju ett par fina kondensator-småmembranare värt att ha. De kan du ha på flygel, trumöverhäng, akustisk gitarr, stråk, och som rumsmickar. Väldigt användbara! Här finns ju en uppsjö av modeller, men jag kan tipsa om ett par som jag använt på sistone och verkligen gillar: https://www.thomann.de/se/soyuz_su_013m_cream_matched_pair.htm .

Dragspel vet jag faktiskt inte, aldrig spelat in tyvärr. 

Blås skulle jag satsa på nån dynamisk mick. Har själv använt SM7B på blås och det lät schysst. Det enda  du bör tänka på är att blåsinstrument, framförallt visst bleckblås, medför hög SPL (ljudtryck) och därför vill du ha en mick som tål det, vilket de flesta dynamiska gör. Sen beror det också på hur du mickar upp. Kör du snett ovanifrån är det lugnt att använda vilken mick som helst, men framför klockan (eller vad det kallas) är ljudtrycket väldigt högt.

Slutligen kan du aldrig ha för många SM57or. Sjukt mångsidig och billig mikrofon som funkar på typ allt!

 

Hoppas det går bra och välkommen till nördhörnan 🙂  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt engagemang troeds och för alla svar!

Jag är på det klara med vilken dator jag ska välja. Logic har varit mer eller mindre klart sedan tidigare och är helt bestämt nu. Dorico är beställt. Keyscape skall införskaffas. Utprovning av nytt stagepiano pågår och den nya tanken är att jag byter till ett stagepiano där ljuden också är tillfredställande för valmöjlighet i olika sammanhang. 

Vad gäller ljudinterface har jag samlat på mig lite mer kött på benen. Jag har insett att det som är intressant för mig (av Apollos interfaces) är Universal Audio Apollo x8p eller Universal Audio Apollo x16 med möjligheten att ha många mick-ingångar. Alternativet som jag funderar på är att börja med Universal Audio Apollo Twin MKII Quad, med bara två ingångar, som jag kan sitta och spela in med hemma och bli lite varm i kläderna innan jag köper till ett större interface som jag kan sammankoppla med tvåkanalers.

Fråga! Thunderbolt 2 och 3... Olika kontakter? Är kompatibla? Vad jag läser mig till är det Thunderbolt 3 på nya Macbook Pro. Thunderbolt 2 på Apollos ljudinterfaces?

Vid inspelning a´ konsert, live-inspelning i studio med alla i samma rum. Hur minkar man upp/spelar man in på bästa sätt? Rumsmikrofoner? Overhead? Hur får man en bra balans mellan instrumenten? 

Vänligen,

Berraboy

 
Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
På 2018-10-31 på 12:34, Casperfren säger:

För mickar skulle jag kikat på VMS från slate. Blir också mindre kostnad då du slipper apollot

Slates nya omvandlare verkar rätt nice med. Inte testat själv ännu dock.

Jag slänger in Antilope i matchen med. Bästa omvandlarna för pengarna hence down plus att med Edge mickarna och hårdvaruemuleringarna så sprang de ifrån Slate rejält tycker jag. Hur nya Slate omvandlaren står sig vet jag dock ej. 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-10-31 på 12:29, Berraboy säger:

Tack för ditt engagemang troeds och för alla svar!

Jag är på det klara med vilken dator jag ska välja. Logic har varit mer eller mindre klart sedan tidigare och är helt bestämt nu. Dorico är beställt. Keyscape skall införskaffas. Utprovning av nytt stagepiano pågår och den nya tanken är att jag byter till ett stagepiano där ljuden också är tillfredställande för valmöjlighet i olika sammanhang. 

Vad gäller ljudinterface har jag samlat på mig lite mer kött på benen. Jag har insett att det som är intressant för mig (av Apollos interfaces) är Universal Audio Apollo x8p eller Universal Audio Apollo x16 med möjligheten att ha många mick-ingångar. Alternativet som jag funderar på är att börja med Universal Audio Apollo Twin MKII Quad, med bara två ingångar, som jag kan sitta och spela in med hemma och bli lite varm i kläderna innan jag köper till ett större interface som jag kan sammankoppla med tvåkanalers.

Fråga! Thunderbolt 2 och 3... Olika kontakter? Är kompatibla? Vad jag läser mig till är det Thunderbolt 3 på nya Macbook Pro. Thunderbolt 2 på Apollos ljudinterfaces?

Vid inspelning a´ konsert, live-inspelning i studio med alla i samma rum. Hur minkar man upp/spelar man in på bästa sätt? Rumsmikrofoner? Overhead? Hur får man en bra balans mellan instrumenten? 

Vänligen,

Berraboy

 

Thunderbolt 2 och 3 är det ingen större skillnad på vad jag vet. Tror det är hastighet/kapacitet som skiljer dem åt. Men som jag förstår det är en dator med TB3 kompatibel med en TB2 pryl och vice versa. 

Uppmickning kan vara lite lurigt. Man får testa sig fram. Men ha som mål att isolera instrumenten från varandra så gott det går för att undvika läckage. Blir lättare att mixa ihop dem då. För att göra det effektivt så rekommenderar jag att kolla upp riktningskaraktären på respektive mikrofon och sedan placera dem med dess "dövaste" vinkel mot resten av bandet. Trummor brukar läcka in i allt och därför brukar jag prioritera att få bort dem från de andra instrumenten. Ju närmare instrumentet du mickar upp desto bättre isolation får du. 

Overheads är trummickarna man brukar placera ovanför kitet för att ta upp en helhet. Då används oftast kondensator- eller bandmickar i ett stereopar. Jag gillar stereouppmickningen "A/B" och "ORTF", men det är endast smak och tycke. Googla "stereo micing drums" så kommer du hitta en drös av olika sätt!

Rumsmikrofoner är helt enkelt de du placerar ute i rummet någonstans där instrumenten känns balanserade. Låter oftast bäst i ett lite större och akustiskt välljudande rum. Kan dock låta schysst att spela in trummor med rumsmickar och komprimera dem ganska rejält om du spelar in pop/rock. 

Sen är det ju, som du säkert vet, viktigt med en lagom gain. Att mikrofonsignalen peakar runt -18dBFS (förutsatt att mätarna i din DAW visar peak-värdet och inte t.ex. RMS) brukar vara en bra grundregel. Då har du gott om utrymme om musikerna spelar lite starkare ibland. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Kan du dator, inspelningsprylar, program etc. Hjälp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...