Jump to content
Annons

Mixcraft för småbarn


Kråkan

Recommended Posts

Trådens titel är en variant på "... for dummies" om någon undrar. Jag känner mig som en idiot. Om ni har ork att svara på mina frågor så är ni väldigt snälla.

Det är fritt fram för alla att posta här också såklart. Detta får gärna bli den allmänna hjälptråden för Mixcraft.

 

Till FRÅGA 1 då:

Jag har lyckats med konststycket att göra ett trumspår i mitt projekt, och nu vill jag lyssna på det samtidigt som jag skapar och editerar ett gitarrspår. Gitarrljudet har jag hittat i ljudbanken. Men hur jag än bär mig åt så kan jag inte lyssna på trummorna samtidigt med gitarrspåret, och samtidigt redigera. Vad är detta? Jag måste vara en idiot. Någon som kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
19 timmar sedan, Kentebo säger:

Hej. Jag kör själv med Mixcraft (Pro Studio ?som jag är väldigt nöjd med. För mig går det utmärkt att t.ex.  testa med olika EQ-inställningar medans jag lyssnar. Vad är det för något du vill editera?

Jag vill lägga till gitarrnoter men kan inte höra trummorna när jag ska göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först skriver du att du hittat gitarrljudet i ljudbanken. Sedan skriver du att du vill lägga till gitarrtoner. Jag blir lite förvivirrad av det

Menar du att du lagt till ett ljudklipp och sedan ska markera tonerna på detta medan du kör trummorna?  Har du markerat gitarrspåret som "aktivt" först?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det, Kråkan? Hittar du de svar du behöver? Jag ser gärna att vi etablerar en hjälptråd för Mixcraft.

Det här är mina tankar om den korrespondens som du och Kentebo har haft hittills. "Lägga till noter" låter som MIDI-editering och ljudbanken erbjuder väl bara vanliga audio/.wav-filer, tänker du att du ska lägga till noter med MIDI (virtuellt instrument-spår i Mx8) eller genom audio (ljudspår i Mx8)? 

Din fråga rörde ju inte det egentligen, utan varför du inte kan lyssna till ditt trumspår och gitarren som du hämtat i ljudbanken samtidigt som du skapar/editerar/redigerar/lägger till gitarrnoter. Det låter som att du inte får igång play back-funktionen och jag funderar på vad som kan hindra den från att fungera normalt. Om du har trummorna på ett spår och gitarren på ett annat, så måste du skapa ett tredje spår för att kunna lägga till noter medan du lyssnar på de andra spåren. Kan du precisera ditt problem lite mer? Du kan säkert hitta en del svar via länken som Kentebo lade ut och det är alltid nyttigt att köra lite trial and error.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...